כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
תיקון פקודת המשטרה

היועמ"שית תתנגד לשינוי החוק, בן גביר תקף: "סימן שאלה גדול"

אחרי שהודיעה כי תתנגד לשינוי החוק שיתקן את פקודת המשטרה, כפי שדרש. חבר הכנסת בן גביר, מי שמסתמן כשר המיועד לביטחון לאומי, תוקף את היועצת המשפטית לממשלה: "זו הצהרה מאכזבת מאוד של היועמ"שית, שמעמידה בסימן שאלה גדול את עמדותיה המקצועיות"

היועמ"שית תתנגד לשינוי החוק, בן גביר תקף: "סימן שאלה גדול"
איתמר בן גביר צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

השר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, תוקף הערב (מוצאי שבת) את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. זאת, על רקע הפרסום כי בהרב-מיארה תתנגד לחוק שיעגן את סמכויות השר לביטחון פנים.

הצעת החוק, שהוגשה בסוף השבוע, עוסקת בתיקון פקודת המשטרה וצפויה לעגן את סמכותו של השר לביטחון פנים להתוות את מדיניות המשטרה. לפי הצעת החוק, משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה והמפכ"ל עצמו יהיה כפוף ישירות לשר. עוד לפי ההצעה, השר לא יתערב בחקירות ספציפיות אך יוכל להנחות מדיניות גם בענייני חקירות.

"מתקשה להבין איך היועמ"שית הזדרזה לקבוע עמדה בהצעת חוק שהוגשה רק ביום חמישי", אמר גביר. "אותה יועמ"שית שאפשרה לעמר בר-לב לקבל החלטות פוליטיות במשרד לביטחון הפנים, ונתנה ידה לכל מהלך דורסני ובלתי חוקי שקידמה הממשלה, כגון מינוי רמטכ"ל ואישור הסכמים מדיניים בתקופת בחירות ועוד, הספיקה לגבש עמדה שלילית בתוך יממה אחת בלבד נגד הצעת החוק שלי, שתכליתה העצמתה של הדמוקרטיה הישראלית, והחזרתה של המשטרה לפעול על פי רצון העם. זו הצהרה מאכזבת מאוד של היועמ"שית, שמעמידה בסימן שאלה גדול את עמדותיה המקצועיות".

לפי הפרסום בחדשות 12, בהרב-מיארה צפויה להתנגד נחרצות לתיקון פקודת המשטרה כחלק מבליץ של חקיקה בכנסת שאמור להתרחש בשבוע הבא. הנימוק של היועצת המשפטית לממשלה הוא "שהניסיון לעשות הקבלה בין יחסי שר הביטחון והצבא, ליחסי שר הביטחון הלאומי והמשטרה - מופרך".

לטענת היועמ"שית, בעוד שהצבא סר למרותה של הממשלה באופן מלא ודרך הפעולה שלו היא הפעלת כוח – המשטרה פועלת מול האזרח ולא מול אויב. אומנם, כך היא סבורה, יכול להיות חיכוך בין המשטרה לאזרחים, אך גם אדם שעובר עבירה הוא לא אויב המדינה. הפעלת הכוח של המשטרה היא חריג שבחריגים, בעוד שהפעלת הכוח של הצבא היא דבר של יום ביומו.

היועצת המשפטית לממשלה איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד