כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
תחקיר 'בחדרי'

מנהל הסמינר החב"די איים, הטריד וביזה את זקן ראשי הישיבות הספרדיות

תחקיר 'בחדרי חרדים' חושף כיצד בניסיון לפגוע במוסד חינוכי מתחרה שנפתח, איים מנהל סמינר "בית חנה" בירושלים, הרב פרץ בלוי על בני משפחת ראש הישיבה הגאון רבי משה צדקה שליט"א - באמצעות מכתבים ופגישות ישירות | למרות הפניות, הרב בלוי נמנע מלהגיב לדברים

מנהל הסמינר החב"די איים, הטריד וביזה את זקן ראשי הישיבות הספרדיות
הגאון רבי משה צדקה צילום: דוד ארזני

שבוע חלף מאז חשיפת 'בחדרי חרדים', אודות פשיטת משרד החינוך על סמינר "בית חנה" בהנהלתו של הרב פרץ בלוי, בו לומדות חלק מבנות חסידות חב"ד בירושלים - וכעת מתבררים ממדי הפרשה. לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו עדויות, מסמכים והקלטות המעידים, לכאורה, על פרשייה חמורה של מסכת הטרדות ואיומים נגד זקן ראשי הישיבות הספרדיות, הגאון רבי משה צדקה שליט"א ונגד בני משפחתו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרב פרץ בלוי, אשר מנהל מתחילת השנה מאבק נגד מוסד מתחרה שנפתח, פנה לגר"מ צדקה, ראש ישיבת "פורת יוסף" ולבני משפחתו, והחל לאיים עליהם בניסיון לגרום להם להפסיק לסייע למוסד המתחרה ובדרישה שלא יאפשרו לו לפעול תחת חסות הסמינר שבהנהלתם.

"חלילה עלולה להיווצר עוגמת נפש"

תחילת הפרשייה עוד בטרם פתיחת שנת הלימודים, כאשר מכתב אנונימי נשלח אל הגר"מ צדקה ובו קריאה שלא לסייע לסמינר החדש, יחד עם האיום הבא: "אם קריאתנו לא תישמע חלילה, אנו מותירים לעצמנו לפעול בכל דרך (...) אנו יודעים כי חלילה עלולים להיווצר עגמת נפש ופגיעה במוסדות ובוודאי שזו לא כוונתנו ורצוננו ח"ו - אך במצב של לית ברירה, כנ"ל, ההתרחשות תהיה על אחריותכם ועל פי בחירתכם, כי דרכה של האש לחרוך כל מה שבדרכה, ה' ירחם". המכתב האנונימי נחתם בשם "רבנים, אישי ציבור ומנהלי מוסדות חב"ד בירושלים (ללא פירוט שמי בשלב זה)". (הסוגריים במקור).

עוד בנושא:
בחשד שרשם בנות מהמוסד המתחרה: משרד החינוך פשט על הסמינר החב"די

לפי מידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', בסמוך לקבלת המכתב האנונימי, פנה הרב פרץ בלוי באופן אישי לכלתו של הגר"מ צדקה, הרבנית רחל צדקה, ובפגישה ביניהם הבהיר לה כי באם היא ובני משפחתה לא יחדלו לסייע לסמינר המתחרה, בכוונתו לרדוף אותם. בד בבד, החל הרב בלוי לשגר שליחים שונים אל בני המשפחה עם איומים שונים בדבר חקירות נגד המוסד החינוכי שבבעלותם.

משסירבו להיכנע, שכר הרב בלוי - באמצעות העמותה המפעילה את הסמינר - את שירותיה של עו"ד, יועצת משפטית לשעבר במשרד החינוך. עורכת הדין במכתביה החלה לשגר איומים מפורשים על פנייה מתוכננת לרשויות על אי סדרים, לכאורה, שהתגלו בעמותה של משפחת צדקה, לאחר חקירה שביצעה נגד העמותה. כלל המכתבים שמורים במערכת 'בחדרי' ואינם מתפרסמים בכדי לא לתת במה לאיומים הללו.

עבירה פלילית או מאבק לגיטימי?

שיאה של הפרשייה, כאשר הרב בלוי החל לשגר איום ישיר על משפחת צדקה, כי יחשוף עבירות בנייה, לכאורה, הקשורות למשפחה - מה שהיה עשוי להוביל לנזקים כספיים קשים. בלוי אף הבהיר באמצעות שליחיו כי במידה ובני משפחת צדקה יפסיקו את הסיוע ויגרשו את בנות הסמינר החדש מהמבנה - לא יפעל נגדם מול הרשויות.

לבסוף - למרות העובדה שעורכי הדין שעימם התייעצו סברו כי מדובר בטענות מופרכות - לאור חששם ממאבק משפטי ממושך ומנזק כספי, כרעו בני משפחת צדקה תחת לחצי האיומים. לאור זאת, בערב ראש השנה האחרון, מנכ"ל העמותה מטעמם הודיע להנהלת הסמינר המתחרה כי עליהם לפנות לאלתר את המקום שניתן להם במבנה הסמינר של משפחת צדקה. יצוין כי הסמינר המתחרה מצא במהירות פתרון חלופי, למורת רוחו של הרב בלוי.


הרב פרץ בלוי. צילום: ישי ירושלמי

מומחה משפטי עימו שוחחנו על המקרה מציין כי חוקיות פעולותיו של בלוי מוטלת בספק גדול. לדבריו, על פי פסיקת בתי המשפט, אדם שנפגע רשאי לאיים על הפוגע בתביעה. אולם, יש להבחין בין איום בהגשת תביעה שמטרתה למנוע פגיעה או לקבל פיצוי, לבין איסוף חומר מפליל, כביכול, על מנת לסחוט אדם אחר, החושש מתביעות או מתלונות.

המידע שהגיע לידי 'בחדרי' מעלה, לכאורה, כי האיומים מצד הרב בלוי זלגו לאיום בפגיעה במשפחתו של הגר"מ צדקה ובעמותה שבראשותו, ובנוגע לעניינים שאינם קשורים כלל לפגיעה כלשהי בבלוי או במוסד שלו. אולם, גם אם מעשיו חוקיים, אין הדבר מוריד מחומרתם.

"מוסד "חינוך" בנשיאות ראש ישיבה ספרדי"

אך הפרשייה לא הסתכמה באיומים הטלפוניים ובמכתבי האיום מאת עורכת הדין. במקביל לאיומים נגד הגר"מ צדקה, הורי התלמידות של המוסד המתחרה החלו אף הם לקבל מכתבים עם "אזהרות". אחד המכתבים שהגיע לידי 'בחדרי' כולל ביזוי תלמידי חכמים ועליו חתום, כביכול, הרב טוביה בלוי, אביו של הרב פרץ בלוי, ומי שייסד את סמינר "בית חנה" וניהל אותו בעבר.

במכתב שכותרתו "על רוח שטות של הורים", משווה הרב בלוי את שיתוף הפעולה של ההורים עם הסמינר של הגר"מ צדקה עם "הקרבת צאצאים למולך" ומוסיף כי "לא תתואר רוח שטות גדולה מזו של החלפת מוסד חינוך קדוש (...) במוסד "חינוך" של אינטרסים בנשיאותו של ראש ישיבה ספרדי" (המרכאות במקור). הרב בלוי אף מזהיר מפני כך שההורים גורמים לבנותיהן "להיות שבויות במשך ארבע שנים בידי הנהלה ומורות זרות ומנוכרות", כשהוא מתייחס, לכאורה, לרבנית צדקה, כלתו של הגר"מ צדקה.

גורם בחב"ד, המעורה בפרטי הפרשה, ציין בשיחה עם 'בחדרי' כי "הרב טוביה בלוי כבר יהודי מבוגר וחולה, בן 86, שה' ישלח לו רפואה שלימה ואורך ימים ושנים טובות. הוא עצמו כבר מזמן שאינו מעורב בניהול הסמינר. לכן העובדה שמכתבים הנושאים את שמו מפוזרים לכל עבר, מעלה סימני שאלה". הגורם הוסיף כי "העובדה שמכתבים אלה כוללים פגיעה בכבוד התורה וביטויים מזלזלים כלפי תלמידי חכמים, רק מחריפה את סימני השאלה הללו".

כפי שנחשף בשבוע שעבר ב'בחדרי חרדים', סמינר 'בית חנה' של הרב בלוי עבר בשנה האחרונה כמה טלטלות קשות. כך, בשנה שעברה, הורים לבנות שלומדות בסמינר, אשר לא היו מרוצים, לטענתם, מהרמה הרוחנית המתדרדרת שלו, יזמו הקמת ועד הורים במטרה לשפר את המצב. לדברי ההורים, בלוי פתח במאבק גלוי נגדם ולא אפשר את הקמתו של הוועד. המצב החמיר עוד יותר כאשר, כאמור, בתחילת השנה נפתח מוסד מתחרה ורבות ממשפחות חב"ד בירושלים בחרו לרשום את בנותיהן אליו. הדבר הותיר את כיתה ט' של 'בית חנה' בהנהלתו של הרב בלוי עם כעשרים תלמידות בלבד בעוד כארבעים נרשמו לכיתה ט' במוסד המתחרה.

'בחדרי חרדים' ניסה להשיג את תגובת הרב פרץ בלוי מספר פעמים אך ללא הצלחה. לכשתתקבל נפרסמה במלואה.

 

 

איומים בית חנה סמינר ירושלים הגר''מ צדקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד