י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בשורה לציבור

החל מהיום: הצעד המהפכני שיוזיל את מחירי המזון

הרפורמה החדשה מבוססת על אימוץ רגולציה אירופאית אחידה ומתקדמת במטרה להסיר חסמים ביבוא מזון רגיש לישראל | ד"ר שרון אלרעי פרייס: ככל שאנו מקלים על היבוא ומפחיתים רגולציה עודפת זה עשוי להפחית את המחירים לצרכן ולהקל על יוקר המחייה"

החל מהיום: הצעד המהפכני שיוזיל את מחירי המזון
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רפורמת המזון נכנסה היום (ראשון) לתוקף: הצעד מהפכני של משרד הבריאות מפחיתה רגולציה ומקלה על הייבוא, דבר שצפוי להפחית את המחירים לצרכן ולהקל על יוקר המחייה.

במסגרת הרפורמה יתאפשר ליבואן שעומד בסטנדרט "יבואן נאות" לעבור תהליך שחרור מהיר מהנמל ולהגביר את הבקרה והאכיפה בדרכי השיווק. 

במסגרת הרפורמה:

אימוץ רגולציה אחידה ומתקדמת על מזון כפי שנעשה במדינות אחרות ובראשן האיחוד האירופי, וביטול רשמיותם של תקני מזון רבים שהסרתם לא פוגעת בבריאות הציבור. 

הורדת העומס הבירוקרטי והקלה בייבוא תוך שמירה על בריאות הציבור: עד לרפורמה, כל משלוח של מוצר המוגדר רגיש נדרש לקבל אישור יבוא לפני ההגעה לנמל והמשלוח היה נבדק בנמל. כעת, יבואנים שנרשמים כיבואנים נאותים, יכולים לעבור ב"מסלול ירוק" – אינם נדרשים באישור ייבוא על כל משלוח אלא מחויבים בהצהרה בלבד על תוכן הייבוא. במידה ומדובר במזון שמיוצר או משווק באירופה המשלוח ישתחרר אוטומטית מהנמל ויתבצע פיקוח ובקרה בדרכי השיווק. 

מערך הפיקוח עבר למערכת דיגיטלית המאפשר מעקב אחר מסלול המזון המיובא בכדי לאפשר לזהות תקלות במהירות ויעילות.  

פותחו כלי הדרכה והטמעה של דרישות בקרת איכות בתהליכי יבוא וייצור מזון, לטובת שקיפות והנגשה של תהליכי בקרה, פיקוח וניהול סיכונים.

חשוב לציין שמזונות בעלי סיכון גבוה הוחרגו מהרפורמה: מזון לתינוקות, מזון יעודי לבי"ח ומוסדות בריאות, תוספי תזונה וכן ייבוא בשר ומוצריו. 

יבואן נאות יהיה מחויב ליישם תכנית בטיחות מזון עצמית ולהירשם במרשם היבואנים הנאותים. מדובר בסטטוס דינאמי שייבדק באופן קבוע. יבואן שלא יעמוד בדרישות הרפורמה יאבד את המעמד כיבואן נאות ויחזור לייבא במסלול הרגיל המחייב בדיקות בנמל. 

נכון להיום ישנם 97 יבואנים שכבר הוגדרו כיבואנים נאותים ו-21 נוספים נמצאים בתהליך, תוך עמידה ביעד שהוגדר לתחילת הרפורמה. 

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת הציבור במשרד הבריאות: "ככל שאנו מקלים על היבוא ומפחיתים רגולציה עודפת זה עשוי להפחית את המחירים לצרכן ולהקל על יוקר המחייה. אך חשוב לעשות זאת תוך שמירה על בריאות הציבור".

פנינה אורן, ראש שירות המזון הארצי במשרד הבריאות הגיבה: "לראשונה, אימצנו רגולציה אירופאית, אנחנו באים ואומרים היום כי היבואן אחראי על המזון שהוא מייבא ואנחנו כמשרד הבריאות דואגים לפיקוח ולשמירה על בריאות הציבור".

 

מזון משרד הבריאות רפורמה אוכל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד