כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"להטמיע נהלים"

תלונה למח"ש בעקבות המעצר האלים של בעל המוגבלות: "לפעול מולם בחמלה"

כחודש לאחר המעצר האלים של בעל צרכים מיוחדים בירושלים, עמותת "עלי שיח" הגישה תלונה למח"ש נגד השוטרים | יו"ר העמותה: "מחייב את המשטרה ואת העומדים בראשה לפעול להטמעת נהלים בקרב השוטרים להתנהגות נכונה במקרים של התקלות באנשים אלו"

תלונה למח"ש בעקבות המעצר האלים של בעל המוגבלות: "לפעול מולם בחמלה"
הפציעה בעקבות המעצר, ניידת - ארכיון צילום: דוברות

עמותת "עלי שיח" הגישה תלונה למח"ש, נגד השוטרים שעצרו באלימות בעל צרכים מיוחדים לפני כחודש בירושלים. לפי התלונה, הרקע למעצרו של המתבגר - היא תלונה של צעיר שנוכחותו של בעל המוגבלות בסביבתו לא הייתה לרוחו. הצעיר הזעיק את המשטרה וטען כי החניך תקף אותו באלימות.

השוטרים שהגיעו למקום, כך נכתב בתלונה, ביקשו לעצור את המתבגר, אולם זה ביקש מהם לשוחח בטלפון עם האחראים עליו בדירה. בשל מוגבלותו, והתחושה שהוא מותקף, הוא כינה את השוטרים בשיחה בכינוי גנאי. השוטרים שהיו מודעים לכך שמדובר באדם עם מוגבלות, היכו אותו בתגובה באלימות קשה. עוד נטען כי חרף הנהלים שיש להפנות במקרים כאלה את העצור לטיפול רפואי, בחרו השוטרים להביא את המתבגר לתחנת המשטרה ולעצור אותו.

בתלונה שהגיש עו"ד מנשה יאדו נכתב כי כאשר הגיעו לתחנה, הגיעו למקום מתנדבי 'איחוד הצלה' שהסבירו לשוטרים שמדובר במתבגר עם מוגבלות. אולם דבר לא שינה את התנהלות השוטרים. "גם לאחר שמדריך 'עלי שיח' הגיע לתחנה, היחס של השוטרים היה אטום והם סירבו לשתף פעולה ולהעביר את המידע לאיזה בית חולים הועבר המתבגר", נאמר בתלונה.

החניך, מציינים בעמותה, שהה בבית החולים בשבת ללא ליווי של איש צוות או בן משפחה. במהלך השבת השוטרים העבירו אותו מבית החולים בחזרה לתחנת המשטרה. גם לאחר שכבר היה ברור למשטרה שמדובר בחסר ישע עדיין דרשה המשטרה להאריך את מעצרו. בית המשפט לא נעתר לבקשת המשטרה והורה על שחרורו".

בעל צרכים מיוחדים נעצר באלימות: "למה נתנו לי בעיטות בראש?"

עו"ד מנשה יאדו מסר לאחר הגשת התלונה: "בשורה התחתונה, גרמה משטרת ישראל נזק עצום לאדם חסר ישע. מעצר אימפולסיבי ביום שישי בצהרים, ומאז ואילך חוסר נכונות לחשב מסלול מחדש במשך כל השבת ועד למוצ"ש ועד למעשה שבאה החלטת ביהמ"ש ושמה לדברים סוף. במהלך הדברים הפרה המשטרה נהלים רבים שנקבעו על מנת למנוע התדרדרות שכזו או למתן את חריפותה ואת הפגיעה באזרח, לרבות נוהל טיפול באדם עם מוגבלויות ונהלים לגבי עצור חולה. תקיפה, השפלה וביזוי באדם חסר ישע".

יו"ר 'עלי שיח' הרב חיים פרקל מסר: "צבר המקרים החוזר על עצמו של מעצרי שווא תוך שימוש לכאורה באלימות, במעצרים של נערים ומתבגרים עם צרכים מיוחדים ובעלי מוגבלויות, מחייב את המשטרה ואת העומדים בראשה לפעול להטמעת נהלים בקרב השוטרים להתנהגות נכונה במקרים של התקלות באנשים אלו. מדובר באנשים חסרי ישע, נעדרי כוונה לפגוע ויש לפעול מולם בחמלה ובשיתוף פעולה עם גורמי המקצוע. לצערי במקרה של הדייר שלנו, נעשו שגיאות רבות שפגעו בו".

כפי שדווח לאחר המקרה ב'בחדרי חרדים', המשטרה עצרה החניך, חרדי בן 35, בעל צרכים מיוחדים הלומד במוסד לבעלי מוגבלות שכלית בירושלים, תוך שימוש בכוח רב. לפי עדותו של החניך, השוטרים השתמשו באקדחי טייזר והפעילו נגדו אלימות קשה. לאחר המעצר פונה החניך לטיפול רפואי בבית החולים.

המקרה, שפורסם לראשונה ברדיו 'קול חי', התרחש בשעות הצהריים של יום שישי, בעת שהחניך החי על הרצף האוטיסטי חזר מביקור אצל בני משפחתו. לטענת המשטרה, הרקע למעצרו הוא דיווח של צעיר שסיפר כי החניך עקב אחריו במשך מספר דקות. בארגון 'עלי שיח' שבו לומד החניך, מסבירים כי הוא אינו מזיק לסובבים אותו ועל כן החשד נגדו היה מיותר. הארגון צפוי להגיש תלונה למח"ש בעקבות האירוע.

הצעיר הובא במוצאי לדיון בבית המשפט במסגרת בקשת המשטרה להארכת מעצרו בשבעה ימים. שופט בית משפט השלום בירושלים, אליעזר ביאלין, דחה את בקשת המשטרה והורה לשחרר אותו ללא תנאים מגבילים תוך התחייבות של המוסד של המוסד להגביר את השמירה עליו. ל'בחדרי חרדים' נודע החניך למחרת לחו"ל במסגרת טיול של הארגון שתוכנן מראש.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: בניגוד לנטען וכפי שניתן לראות בתיעוד המצורף, השוטרות הוזעקו למקום בעקבות דיווח מנער על אדם חשוד שעוקב אחריו ומטריד אותו. החשוד סירב להזדהות ולשתף פעולה והחל לגדף את השוטרות. השוטרות הזעיקו תגבורת והחשוד המשיך בסירובו להזדהות ולהתלוות לשוטרים".


הפציעות שנגרמו לשוטרים/דוברות המשטרה

"בשלב מסויים החשוד תקף פיזית ובפראות את השוטרים שנאלצו להשתמש בכוח ובטייזר כהגנה עצמית וכדי להשתלט עליו ולעוצרו. גם במהלך מעצרו נשך, בעט, תקף וגרם חבלות לשוטרים בגופם. עוד בניגוד לנטען, החשוד נלקח לטיפול רפואי מיד אחרי המעצר ללא שיהוי וכך גם שניים מהשוטרים שנחבלו. בהמשך החשוד אף התנצל בפני השוטרים בגין התנהגותו האלימה", הוסיפו במשטרה.

 

תלונה במח''ש מעצר אלים חסר ישע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד