י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ראש ההתארגנות נידון ל-10 שנות מאסר

10 שנות מאסר לראש התארגנות ממזרח י-ם שהפיצה חשבוניות פיקטיביות לחברות והלבינה הון במאות מיליוני שקלים

ראש ההתארגנות נידון ל-10 שנות מאסר
אילוסטרציה צילום: pixabay

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר את דינו של אוסאמה אבו כאטר ל-10 שנות מאסר בפועל והטיל עליו קנסות בסכום מצטבר של כ-7 מיליון ₪ וחילוט רכושו התפוס לאחר שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות מס, הלבנת הון ומרמה בהיקף כולל של כ-600 מיליון ₪. אבו כאטר הינו הנאשם המרכזי במסגרת פרשת "מעבר לפינה", פרשייה בהיקף נרחב, מורכבת ומסועפת שרבים מהמעורבים בה כבר נשפטו ונידונו לשנות מאסר ארוכות.

על פי גזר הדין, אבו כאטר עמד בראש קבוצה אשר באופן שיטתי ומתוחכם, תוך חלוקת תפקידים ברורה, הפעילה עשרות חברות קש על שם אחרים והוציאה אלפי מסמכים הנחזים להיות חשבוניות מס. חשבוניות המס הפיקטיביות הונפקו לחברות שונות וסייעו לאותן חברות להפחית את חבות המס שלהן. בתמורה, גבו אבו כאטר ושאר חברי ההתארגנות עמלה של לכל הפחות 8% מערך החשבוניות. בנוסף, עשו חברי ההתארגנות שימוש בדיווחים כוזבים על מנת להתחמק בעצמם מתשלום מס הכנסה ומע"מ.

בסך הכול, הפיצה הקבוצה לאורך השנים 2015-2011 4,170 חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-400 מיליון שקלים. במטרה להסוות את מקור הרכוש וההון האסור שצברו, הפקידו חברי ההתארגנות המחאות וביצעו העברות זהב באמצעות אנשי הקש שהפעילו, ובעזרת נותני שירותי מטבע הלבינו הון בסכום כולל של לא פחות מ-140 מיליון שקלים. שני כתבי אישום כנגד נותני שירותי המטבע שסייעו באופרציה זו, הוגשו באחרונה אף הם לבית משפט זה. 

השופטת חגית מאק-קלמנוביץ ציינה בהחלטתה את סכומי המס הגבוהים שנגרעו מקופת המדינה כתוצאה ממעשיו של אבו כאטר, את מידת התחכום וההתארגנות של הנאשם ושותפיו, את ההיקף הנדיר של העבירות וכן שאבו כאטר נחשב לקודקוד הפירמידה והוא זה שנהנה מרוב הרווחים.  

על פי פסיקתה, "מזה זמן מה ניכרת מגמה של החמרה בענישה בעבירות כלכליות בכלל, ובעבירות מס והלבנת הון בפרט. בית המשפט העליון עמד על הפגיעה הקשה שיש בעבירות המס למשק ולכלכלה, הן בשל גריעת הכספים מאוצר המדינה, הפגיעה ביכולת לעשות בהן שימוש למטרות שונות לטובת הציבור, הן בשל תחושת חוסר השוויון והפגיעה במרקם החברתי הנובעת מכך."

גזר דינו של הנאשם המרכזי מלמד על החומרה שבה רואים בתי המשפט את העבירות הכלכליות ואת הנזקים שעבירות אלו גורמות ברמה ההיקפית, ונותנים עליה את הדעת בבואם לקצוב עונשים. התיק נוהל על ידי עו"ד שרון רגב ועו"ד עבד למבאשר מהיחידה המשפטית הארצית- פלילית ברשות המסים.

 

גזר דין עבירות מס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד