כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נועדו עם נשיא המדינה

הצעירים מ'שובו בנים' סיימו את התוכנית המשטרתית: "שינוי תודעתי"

22 צעירים מקהילת 'שובו בנים' סיימו היום מסלול ייחודי של תוכנית מיל"ה, במהלכו נטלו חלק בעשרות פעילויות ואף נפגשו עם נשיא המדינה | מטרת הפרויקט: להשיב את הצעירים למסלול החיים התקין | רפ"ק ישראל אביב, מפקד המש"ח בתחנת לב הבירה: "רואה בכל אחד מהם כאילו מדובר בבני"

הצעירים מ'שובו בנים' סיימו את התוכנית המשטרתית: "שינוי תודעתי"
הצעירים בפרויקט מיל"ה צילום: דוברות המשטרה

במהלך החודשים האחרונים הובילו שוטרי מרכז השיטור החרדי (מש"ח) של תחנת לב הבירה במחוז ירושלים, יחד עם מר וקחי שריה, רכז תוכנית נוח"ם המופעלת ע"י אגף הרווחה בעיריית ירושלים וגורמים קהילתיים נוספים את תוכנית מיל"ה בקרב 22 צעירים בגילי 21-15, חסידי קהילת "שובו בנים", כחלק מפרויקט רחב היקף של משטרת ישראל במהלך השנים האחרונות. בטקס שנערך הערב (שלישי) בהשתתפותם של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, קציני ושוטרי מש"ח תחנת לב הבירה ואורחים נוספים, הגיעו אל "קו הסיום" בוגרי המסלול לאחר שהשלימו את תוכנית ההכשרה.

התוכנית הייחודית שהתקיימה לראשונה עם צעירי הקהילה, ולאחר שניתן אישור חריג לכך על ידי ראש מדור קהילות נוער במשטרה, כללה, לאחר איתורם של הצעירים, עשרות מפגשים ופעילויות מגוונות שעסקו בהכרת החוק, בהעצמה ו"ארגז כלים" מקצועי להתמודדות עם שגרת ואורח חייהם.

פרויקט "משטרת ישראל למען הנוער", החל לפני מספר שנים עם חקיקתו של חוק הנוער בכנסת, אז הונח במשטרת ישראל הבסיס לעבודה ייחודית עם הנוער. באותה השנה החליטה המשטרה ליטול על עצמה תפקידים שהם מעבר לתפקידיה הקלאסיים באכיפת החוק. "במשטרה רואים מחויבות כלפי הדור הצעיר, שמתבטאת לא רק באכיפה, אלא גם במניעה, במעורבות בחינוכו בהתפתחותו הנורמטיבית של הנוער הכוללת סיוע בגיוסו לצה"ל, חזרה לספסל הלימודים ועוד", נמסר ממשטרת ישראל.

כחלק מכך, עלתה מטרה לאימוץ ושימור דפוסי התנהגות נורמטיביים של "נוער בסיכון" ו"נוער עובר חוק", שילוב בני הנוער בחיי חברה תקינים, מניעת ביצוע עבירות בעתיד, חיזוק והעמקת אמון הציבור והנוער במשטרה וברשויות אכיפת החוק, תוך עקרונות של מיצוי דרכי הטיפול, מניעה וחינוך לפני ענישה, מתן סיכוי לשיקום בני נוער, חיבור למערכות אכיפת החוק, העשרה לימודית, הקניית ידע בסיסי, העשרה תרבותית, העשרה חווייתית, תרומה ומחויבות לחברה באמצעות התנדבות.

התוכנית, הנה תוכנית חברתית לאומית המיועדת לבני נוער בסיכון עוברי חוק ומטרתה להביא להשתלבותם בחברה הנורמטיבית. התוכנית מיועדת לבני נוער מכלל המגזרים, לרבות מגזרים ייחודיים. במשטרה מציינים כי קטינים בראשית "דרכם הפלילית" אשר עברו את התוכנית בהצלחה בכפוף לחוות דעת שירות המבחן לנוער ומוביל התוכנית, תינתן להם האפשרות בסיוע המרבי למחיקת הרישום הפלילי העומד לחובתם.


טקס סיום מסלול מיל"ה/צילום: דוברות המשטרה

במשטרה אומרים כי רבים מבני הנוער אשר השתתפו בפרויקט מיל"ה לאורך השנים, דיווחו על "שינוי תודעתי ומהפך חיובי בהתנהלותם בחיי היום יום", כזה שסייע להם רבות בניהול אורך חיים נורמטיבי ואף בהצלחתם להתגייס לכוחות הביטחון, מהלך שלא היה מתאפשר לולא ההזדמנות שניתנה להם במסגרת התוכנית. לתוכנית השפעה כפולה, הן על הנערים והן על מוביליה. היא מאפשרת בפעם הראשונה לנוער בסיכון להכיר באופן אישי את השוטרים ועבודתם ובכך, ליצור ביניהם שיח אשר תכליתו לגרום לאותם נערים להבין את הגבול בין המותר לאסור וכיצד להימנע מחריגה מהתנהגות מוסרית מקובלת בעתיד. בד בבד, התוכנית מאפשרת גם לשוטרים המובילים אותה להכיר את הנערים ש"מאחורי המעשים", דבר שתכליתו ליצור אצלם רגישות מסוימת בעבודתם מולם, תוך ראייה רחבה יותר למצוקות שהביאו אותם לפעילות העבריינית.

כאמור, בפעילות השוטר הקהילתי בשכונה, רס"מ מאיר עמוסי, יחד עם מפקד מרכז השיטור החרדי רפ"ק ישראל אביב, אותרו 22 צעירים שלאחר הליך אישורם ובסיוע גורמים נוספים מטעם הקהילה, החלו את מסלול התוכנית פורצת הדרך שהתקיימה לראשונה בקרב צעירי 'שובו בנים' ושכללה בין היתר מפגש היכרות וטקס פתיחה ובהמשך, פעילות אתגרית והעצמה, שיח פורה עם גורמים שונים בפיקוד המשטרה ובעלי תפקידים שונים, פעילויות גיבוש ואתגרים, הכשרת "מגיב ראשוני" בתחום עזרה ראשונה להצלת חיים וסיור בתחנת מד"א ירושלים, וגולת הכותרת - מפגש מרגש עם נשיא המדינה ורעייתו במשכנם.

רפ"ק ישראל אביב, מפקד מרכז השירות החרדי בתחנת לב הבירה, אמר עם סיום התוכנית: "מדובר בתוכנית שמובילה מזה שנים רבות משטרת ישראל במטרה לסייע יחד עם גורמי הקהילה, חינוך עירייה וגורמי חוק נוספים לאותם בני נוער שמעורבים במידה כזאת או אחרת בעבירות פליליות. פרויקט זה שהובלנו גם במקרה הזה עם גורמים נוספים וקצרה היריעה להכיל על תרומתם הרבה להצלחת התוכנית, מובילה בסופה לקבוצת צעירים שרואה כיום את הדברים אחרת, ניתנו בידיהם כלים שימושיים, הורחבה בפניהם נורמת ציות לחוק וסכנות הטמונות במעשים עברייניים, וכעת כל שנותר להאמין בהם שידעו וישכילו להמשיך בדרך זאת אליה הגיעו. באופן אישי, אני רואה בכל אחד מהם כאילו מדובר בבני, גאה בהם ונמשיך ללוות אותם בהמשך דרכם. מאחל להם שהשם יאיר דרכם".

שובו בנים משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד