י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"מגוון רחב של הפרות כלפי הצרכנים"

קנס כספי עצום על אתר הקניות הישראלי

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 1,823,988 אתר מאסטר שופ בגין הטעיית הצרכנים באשר למועד אספקת המוצרים, אי גילוי פרטים מלאים על העסקה אי ביטול עסקה במועד ואי החזרת הכסף לצרכן במועד הקבוע בחוק | הזמנות רבות לא סופקו במועד המובטח, וצרכנים שביקשו לבטל את העסקה לא נענו – החברה לא ביטלה את העסקאות כנדרש בחוק ולא החזירה לצרכנים את כספם

קנס כספי עצום על אתר הקניות הישראלי
אילוסטרציה צילום: pexels

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 1,823,988 ₪ על י. מאור פיננסים בע"מ (אתר מאסטר שופ www.m -sshop.co.il) בגין הטעיית הצרכנים באשר למועד אספקת המוצרים, אי גילוי פרטים מלאים על העסקה אי ביטול עסקה במועד ואי החזרת הכסף לצרכן במועד הקבוע בחוק. הזמנות רבות לא סופקו במועד המובטח, וצרכנים שביקשו לבטל את העסקה לא נענו – החברה לא ביטלה את העסקאות כנדרש בחוק ולא החזירה לצרכנים את כספם.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 2,279,985 ₪ ופחת ל 1,823,988 ₪).

יצוין כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים, מהחקירה עולה כי החברה עוסקת במכירת מוצרים שונים באמצעות אתר החברה בכתובת www.m-sshop.co.il, באתר נמכרים מוצרים ממגוון גדול של קטגוריות כגון מוצרים לבית, מוצרי חשמל, אופנה, טיפוח ועוד.

אי אספקת המוצרים במועד שנקבע

החקירה העלתה כי לגבי עשרות צרכנים, בזמן ביצוע העסקה באתר, החברה התחייבה לספק את המוצרים בתוך מספר ימים מוגדר ומוסכם – אך לא עשתה זאת, ולא סיפקה את המוצרים במועד. אי אספקת המוצרים במועד מהווה דבר העלול להטעות את הצרכן בפרט מהותי בעסקה – מועד ההספקה.
אי גילוי פרטים שונים על אודות העסקה, לפני העסקה ולאחריה:

החברה לא גילתה באתר החברה פרטים שונים המחויבים בגילוי בשיווק מרחוק, דבר המהווה הפרה. בנוסף, הוראות החוק קובעות כי לאחר ביצוע עסקת מכר מרחוק (מכר באינטרנט) על כל עוסק לספק לצרכן מסמך אשר יכלול את הפרטים המלאים של העסקה וזאת לא יאוחר ממועד אספקת המוצר. נמצא כי החברה מסרה במועד ההתקשרות אישור הזמנה וחשבונית אך החסירה פרטים רבים כגון: שם היצרן, ארץ הייצור, תכונות עיקריות של המוצר, מידע בדבר האחריות למוצר ואת הדרכים בהם יכול הצרכן לבטל את העסקה. אי מסירת פרטים אלו במסמך, בכל עסקה שבוצעה מהווה הפרה.

אי ביטול עסקה במועד

חוק הגנת הצרכן קובע כי בעסקת מכר מרחוק, רשאי הצרכן לבטל עסקה מיום עשיית העסקה ועד 14 ימים מיום קבלת המוצר (או מיום קבלת מסמך הגילוי לפי המאוחר). ובנוסף, על החברה להשיב לצרכן את כספו תוך 14 ימים מיום הביטול. החקירה העלתה כי הצרכנים פנו בדרכים שונות בכדי לבטל את העסקה במועד הקבוע בחוק, אך החברה לא ביטלה את העסקה במועד ולא השיבה להם את כספם בהתאם להוראות החוק.

הטעיה בתנאי הביטול של העסקה

נמצא כי בתקנון האתר קיימות התניות וקביעות העלולות להטעות צרכן במידע מהותי לגבי תנאי הביטול של העסקה למשל: נקבע כי בהחזרת מוצר פגום יש לשלם דמי ביטול למרות שהחוק אוסר זאת. נקבע כי החזרת המוצר תהיה על חשבון הלקוח אך בהחזרת מוצר פגום אין הצרכן צריך לשאת בתשלום זה. נקבע כי ניתן להחזיר מוצרי לבוש תוך יומיים למרות שבעסקת מכר מרחוק החוק מאפשר להחזיר מוצרים מסוג זה בתוך 14 ימים ועוד.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "החברה ביצעה מגוון רחב של הפרות כלפי הצרכנים, החל מאי אספקת המוצרים בזמן שנקבע, אי ביטול העסקה במועד והטעיה בתנאי הביטול שהחוק מאפשר. עולם הסחר המקוון הלך והתרחב בשנים האחרונות והרשות שמה לעצמה את תחום זה כיעד אכיפה בסדר עדיפות גבוה, עסקה במרחב המקוון מורכבת יותר בעבור הצרכן והפער במידע בין עוסק לצרכן במרחב זה גדול יותר. הרשות ממשיכה בעבודתה במאבקה להגנה על ציבור הצרכנים ולמיצוי הדין כנגד המפרים".

סעיפי חוק הגנת הצרכן לפיהם החברה נמצאה מפרה:
סעיף 2(א)(3) – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי, מועד ההספקה מהווה עניין מהותי.
סעיף 2(א)(21) – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי, תנאי הביטול של העסקה מהווה עניין מהותי.
סעיף 14ג– בשיווק מרחוק חייב העוסק לגלות פרטים שונים על אודות העסקה, לפני העסקה ולאחריה.
סעיף 14ה – אי ביטול עסקה בהתאם לחוק.

קנס כספי הרשות להגנת הצרכן הטעיית הצרכן קניות באינטרנט רכישה באינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד