י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ביוזמת ח"כ בצלאל

ועדת הכספים דנה בזינוק מחירי הדיור

ועדת הכספים דנה בנושא עליית מחירי הנדל"ן בישראל. חברי הוועדה קראו לנציגי רשות מקרקעי ישראל והאוצר לשנות כיוון, בכל הנוגע לשוק הדיור, ולהפחית מרווחי הקרקעות לטובות הזוגות הצעירים ואוכלוסיות הזקוקות לסיוע | גפני הבטיח דיון המשך בנושא הבוער מכל

ועדת הכספים דנה בזינוק מחירי הדיור
אברהם בצלאל בכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (שני) דיון בהצעה לסדר היום בנושא "עליית מחירי הנדלן" - הצעתו של ח"כ אברהם בצלאל. במהלך הדיון קראו חברי הוועדה לנציגי רשות מקרקעי ישראל והאוצר לשנות כיוון, בכל הנוגע לשוק הדיור, ולהפחית מרווחי הקרקעות לטובות הזוגות הצעירים ואוכלוסיות הזקוקות לסיוע.

ח"כ משה גפני, פתח את הדיון: "בלתי מתקבל על הדעת, זוג צעיר רוצה לרכוש דירה וזה כמעט בלתי אפשרי, גם המיסים שמשלמים מסביב. גם זה שמנהל מקרקעי ישראל עושה כרצונו, אי אפשר לעבור לסדר היום על הנושא הזה. על פי רוב שיש משבר כלכלי, אתם במשרד האוצר אומרים בואו נגבה עוד כסף, אתם אומרים בואו נטיל מס יותר גבוה. אתם באים עם פתרונות שהם תוספת כסף לאוצר, במקום להכניס יד לכיס, במקום להכניס יד לכיס בחלק של ההכנסות שלכם על הדירות. אנחנו הולכים לקדנציה שניראה שהיא ארוכה, ולא ניתן יד לדבר הזה.

ח"כ בצלאל אברהם, יוזם הדיון, אמר: "זה לא סוד שמחירי הדיור מרקיעים שחקים, היום חל ט"ו בשבט, דיור בר השגה לזוגות צעירים זה דבר חשוב במעלתו, אחי יוסף בפרשת 'ויגש' אמרו לפרעה שבאו 'לדור בארץ', סה"כ 74 שנה מאז הוקמה המדינה, הכנסת חוגגת היום, ואנשים מבקשים לדור בארץ הזה, והדבר לא אפשרי, לא בשכירות ולא ברכישת דיור. יש למתן את המחירים. ממשלות מנסות לייצר פתרונות כאן ועכשיו, אבל זה לא נכון, כדי לעצור את טירוף המחירים, יש לעשות משהו מהותי ואין קיצורי דרך בדבר הזה".

לדברי בצלאל, "90 אחוז מהקרקעות של המדינה שייכות למדינה אך למרות זאת לא נותנים לבונת עליהם זה המקום לדרוש טיפול שורש ברשות מקרקעי ישראל המחזיקה ברוב קרקעות המדינה, דבר נוסף הוא המיסוי, קבלן משלם קרוב ל-35 אחוז מעלות הדירה על מיסוי, יש לעצור את זה. בנוגע למכרזים מי שצריך לזכות בהם הוא מציע המחיר הממוצע. במצב היום מציע המחיר הגבוה הוא הזוכה ומעיד מגלגל את המחיר על הרוכשים, אני מבקש שהדיון יהיה מתמשך, עם דיוני מעקב, כדי שנפתור את הבעיה אחת ולתמיד".

במהלך הדיון נחשף כי רמ"י הכניסה כ-37 מיליארד ש"ח ממכירת קרקעות בשנת 2022. כך הציג נציג רשות מקרקעי ישראל בדיון בנושא עליית מחירי הנדל"ן.

במשרד הבינוי ציינו כי היעד הוא להגדיל את מספר יחידות הזכאים כמה שיותר, וכי לצורך כך נבנית "תוכנית חדשה-ישנה" חברי הכנסת ורבים מהמשתתפים תקפו את רמ"י על אופן התנהלותה, בכל הנוגע לשיווק קרקעות ולרווחים הגדולים שגורפת המדינה. מרכז השלטון המקומי קרא לקידום תוכנית במסגרתה "30 אחוז מכל בנייה חדשה הולך אוטומטית לטובת בנייה לזוגות צעירים, עם 0 במחיר הקרקע, ללא רווח לאף אחד מהצדדים, למעט עלויות הבנייה"

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין כי יקיים דיון המשך בנושא, וכי זה לא ירד מסדר היום, ואף ציין כי הנושא יעמוד במוקד דיוני התקציב. בנוסף אמר כי בכוונתו להביא בקרוב הצ"ח פרטית להגבלת הריבית על המשכנתאות, וקרא לאוצר שלא להתנגד: "תוכיחו שאתם באמת מחוברים לציבור".

משבר הדיור מצוקת הדיור מחירי הדיור אברהם בצלאל ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד