כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
שבת של אמונה וגבורה

השמחה בצל האסון: "לא לדבר בשבת על הטרגדיה שפקדה אותנו" 

'בחדרי חרדים' עם סיקור מיוחד משבת השבע ברכות שנערכה בב"ב אליה היו אמורים להגיע בני משפחת פאלי; הילדים שניצלו, האב שסירב להישאר בליל שישי בב"ב, התחנה הקבועה שהוחלפה בתחנה ברמות והבקשה של הסבא הגר"ש פאלי: לא לדבר בשבת על הטרגדיה האיומה 

השמחה בצל האסון: "לא לדבר בשבת על הטרגדיה שפקדה אותנו" 
הסבא הגר"ש פאלי לצד נכדיו הקדושים צילום: שלומי טריכטר

לא כך ציפו במשפחות פראגר - רובין לחגוג את שבת השבע ברכות לרגל נישואי ילדיהם. האם למשפחת פראגר, שחיתנה את בתה בשבוע שעבר, היא אחותו של הרב אברהם נח בן יהודית פאלי שנפצע בפיגוע הדריסה האכזרי שביצע מחבל נתעב בערב שבת אחרי חצות בתחנת האוטובוס ברמות ושיכל בו את שני ילדיו בשעה שעשו דרכם לשבת שבע ברכות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי עם הישמע דבר האסון הכבד שלוש שעות לפני כניסת השבת, שקלו במשפחת פראגר לבטל את השמחה, או לערוך אותה במתכונת מצומצמת, אך שינו את מחשבתם לאחר שהתייעצו עם סב המשפחה, הגאון רבי שמואל פאלי שהורה להם לקיים את השמחה כרגיל. 

ואכן, השמחה בשבת שבע ברכות לא פסקה: החל מהשקיעה בערב שבת ועד צאת השבת, עוד קודם שנודע הבשורה על פטירתו של האח השני אשר מנחם הי"ד, השמחה הרקיעה שחקים יחד עם כל עשרות בני המשפחה שהתקבצו לשבת, בצל האבל והשכול.

האחים הקדושים לבית פאלי, יעקב ישראל מימין, ואשר מנחם משמאל הי"ד. צילום: באדיבות המשפחה

סביב הפיגוע האכזרי ישנם סיפורים רבים שמראים כיצד הקב"ה, מסובב כל הסיבות, סיבב שכך יקרה. אחד מבני המשפחה ששוחח עם 'בחדרי חרדים' מתאר את הדברים מכלי ראשון; משפחת פאלי חגגו שבע ברכות בליל שישי בבני ברק למשפחת גיסם רבי אברהם פראגר יחד עם כל משפחת פאלי. רבים מבני המשפחה שמתגוררים בירושלים נשארו כבר לשבת שבע ברכות בבני ברק, גם הרב אברהם נח פאלי היה אמור להישאר, וכבר הוכנה לו דירה מליל שישי לשהות בעיר.

אך הרב פאלי סירב להישאר וטען כי בגלל שהילדים בבית הוא יחזור ומחר יגיע שוב לשבת. ל'בחדרי' נודע כי בעל השמחה אף לחץ עליו להישאר, ואמר לו: "אברמי תישאר פה כבר והילדים יגיעו מחר", אך הקב"ה כנראה רצה אחרת והוא שב לביתו, מלבד בת אחת שנשארה בליל שישי בבני ברק ונאלצה לשוב ביום שישי בשעה 15:00 בצהריים להלוויה של אחיה שנערכה בהר המנוחות.

הילד יעקב ישראל פאלי הי"ד

מקרה נוסף שקשה לתפוס: משפחת פאלי מתגוררת מרחק של דקות הליכה רגלית מהתחנה ברמות. באורח פלא, האבא שלקח את הילדים לתחנה בגלל שלא יכול היה להסיע את כל עשרת ילדיו ברכבו לבני ברק, נוהג דרך קבע לקחת אותם כשהם נוסעים מחוץ לעיר לתחנה בצומת תמיר, מכיוון שהאוטובוסים בתחנה ברמות תמיד כבר מלאים ועמוסים בימי שישי, אך גם כאן מסובב כל הסיבות לקחם לתחנה ברמות שם אירע האסון. וכן עולה השאלה: לאחר שכבר לקח אותם לתחנה ברמות - מדוע לקח אותם ברכב אם מדובר במרחק הליכה? 

ברכב של האבא ביום שישי היו כפי שפורסם הילדים צבי שילבחט"א שניצל, מוישי שיחי' שניצל אף הוא, וכן הילדים הקדושים אשר מנחם ויעקב ישראל הי"ד. צביקי, הבן שהספיד והרטיט אלפים אמש בהספדו, סיפר למשפחה כי הוא נשאר ברכב ואביו לקח את הילדים לתחנה והמתין עמם. "בעיקרון אני הייתי אמור לקחת אותם ואני לא מבין איך זה שאני נשארתי ברכב", אמר. גם הילד מוישי שניצל, הלך לאיטו מרחק מהתחנה ולא עמד יחד עם אביו ואחיו אשר ויעקב בתחנה בשעת מעשה כשהמחבל דהר עם רכבו אל מרכז התחנה - וכך ניצל בנס. 

אחד מבני המשפחה מתאר את שהיה בשבת: בני המשפחה התכנסו באולמי 'באר מרים' בבני ברק לשבת שבע ברכות. עד השקיעה נאמרו תהילים לרפואתם של הפצועים תוך בכיות נוראיות, ולאחר מכן נערכה קבלת שבת בריקודים ושמחה שהזכירו שמחת תורה כפשוטו. גם בסעודה בשבת הצליחו המשתתפים להתעלות לדרגות גדולות של אמונה וביטחון בקב"ה. 

סב הכלה, הגאון רבי שמואל לייב פאלי, מראשי ישיבת 'בית שמעיה' נשא דברים לאחר התפילה ואמר: "שבת המלכה פורשת עלינו עכשיו את כנפיה, ואנחנו צריכים להתרומם, ולהתקדש בקדושת השבת, ואני מבקש שלא לדבר על הטרגדיה שפקדה אותנו, וגם מהדרשנים אני אבקש שלא יזכירו כלל את הנושא". הגר"ש פאלי בעצמו שיכל בן לפני ארבע שנים, עת נפטר בנו הגאון רבי דב פאלי זצ"ל מגדולי תלמידי החכמים ברמות ומרביץ תורה מופלג לאחר שחלה במחלה הנוראה. 

הסבא הגר"ש פאלי ברכב החברא קדישא לצד מיטת נכדו. צילום: שלומי טריכטר

וכך, במהלך כל סעודת ליל שבת שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה, נשאו הדרשנים דברים מבלי להזכיר כלום את הטרגדיה אלא רק לדבר על החתן והכלה, לצד השירה והשמחה שהרקיעו שחקים כאמור כמו בשמחת תורה. 

בליל שבת הגיע לאולם ראש הישיבה הגאון רבי אשר הכהן דויטש בליווי הגאון רבי מרדכי דינר ראש רשת הכוללים דעת שמואל וכן הגאון רבי יונה זלושינסקי בכדי להשתתף בסעודה ולחזקם ולעודדם לאור השבר הגדול. ראש הישיבה דיבר ארוכות עם הסבא והסבתא פאלי ובני המשפחה חיזקם ועודדם והרעיף עליהם דברי חיזוק וניחום. 

בשבת בבוקר לאחר תפילת שחרית, טרח ועלה עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין לבית משפחת הגר"ש פאלי המתגוררת ברמת אלחנן, שם התקבצו ובאו בני המשפחה לשמוע דברי חיזוק ועידוד מעמוד ההוראה. בין הדברים סיפר עמוד ההוראה מעשה שהיה לפני עשרות בשנים, אז נפטר ילד באופן טראגי, והצער היה עצום כמובן. והנה לאחר שנים נולד לאותה משפחה בן, וכשגדל התחיל לומר ולדבר ולהזכיר דברים והנהגות שעשה אחיו הנפטר הנ"ל, כמו היכן ישב, ועם מי למד, וכדומה. ויהי לפלא.

את הסעודה של שבת בבוקר התחילו בשעה 11:00 ולאחר מכן התפללו מנחה והתחילו סעודה שלישית בשביל לקצר, אך הסעודה נמשכה ממש עד השקיעה, כשרק שעה לאחר צאת השבת התקיימה תפילת מעריב - בסיומה פרצו כל הנוכחים בבכי, וגם שמעו את הבשורה הנוראה על פטירתו בשבת קודש של האח הנוסף אשר מנחם הי"ד.

גם במוצאי שבת, עת כל המשפחה נסעו ללוויה, לא היה מי שיעשה שבע ברכות לזוג, ומי שנתרם היו חברי קהילת 'המשוררים' בפתח תקווה שערכו שבע ברכות וערב מיוחד לכבוד החתן והכלה שמצווים לשמוח. בשמחה השתתפו הזמרים קובי גרינבוים, אבי אילסון, יוסי ברגר, אברומי וינברג, שמשון דניאל על הקלידים המאסטרו יהודה גלילי. מי שארגן את הכול היה דובר זק"א מוטי בוקצ'ין.

כעת, בבית החולים 'הדסה הר הצופים' בירושלים מאושפז עדיין הרב אברהם נח בן יהודית פאלי, כשהוא מונשם ומורדם ומצפים לישועתו. בסוף השבוע ניתח הצוות הרפואי בהדסה את הפצוע בעקבות הפגיעה המורכבת ברגליו והוא מתאושש מן הניתוח ביחידה לטיפול נמרץ, ובני משפחות פאלי - ברונר יקיימו הלילה בשעה 23:30 - סמוך לחצות, תפילת רבים ברחבת הכותל המערבי לרפואתו והחלמתו המהירה. כמו כן תתקיים תפילה בשעה 21:30 בבית הכנסת חניכי הישיבות ברמות ד'. 

יעקב ישראל פאלי אשר מנחם פאלי פיגוע הדריסה בשכונת רמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד