כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"הגיע הזמן שהצדק ייעשה"

הדיון ההיסטורי בעליון האמריקאי: חסינות הרשתות תוסר?

תביעה ישראלית של ארגון 'שורת הדין' בשם משפחתה של נעמי גונזלס שנרצחה בפריז ע״י דאע״ש עתידה לעורר טלטלה בינלאומית. עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר: ״הרכב השופטים השמרנים בעליון יכול לעשות היסטוריה״

הדיון ההיסטורי בעליון האמריקאי: חסינות הרשתות תוסר?
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

בשני תיקים תקדימיים המתנהלים בבית המשפט העליון בארה"ב תיבחן היום (שלישי) היקף החסינות שהעניק המחוקק האמריקאי לרשתות החברתיות. זאת, בעקבות תביעה שהוגשה על ידי ארגון "שורת הדין" בהובלת עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, שטוענת כי ענקיות המדיה החברתית חדלו להיות "לוח מודעות" בלבד, ועל כן אינן יכולות להתנער מאחריות לתכנים טרוריסטיים ברשת.

אחד התיקים הוא עניינה של נעמי גונזלס ז"ל, סטודנטית אמריקנית שנרצחה בפריז ב־2015 בידי מחבל המזוהה עם דאע"ש, שמשפחתה מיוצגת על ידי ארגון שורת הדין ועוה"ד האמריקאים רוברט טולצ׳ין ופרופ׳ אריק שנפר, אשר פועל מזה מספר שנים כנגד תופעת ההסתה והשימוש של גורמי טרור ברשתות החברתיות. בני משפחת גונזלס טוענים, כי ארגוני הטרור מנצלים את הפרסום ברשתות החברתיות על מנת להפיץ תכנים קיצוניים בהם סרטוני עריפת ראשים, לעודד ולגייס לוחמים להצטרף לשורותיהם לבצע טרור. התיק תוקף את השימוש שעושות הרשתות ב"אלגוריתמים" הדוחפים וממליצים למשתמשים פוסטים ובכך מגבירים את ההסתה ומעידים, שלענקית התקשורת יש שליטה על תכנים שמתפרסמים בה.

לקראת הדיון הוגשו לבית המשפט מאה חוות דעת כ-"ידידי בית המשפט" של מדינות, סנטורים, חברות תקשורת ענקיות וארגוני זכויות אדם. מישראל הוגשה חוות דעת של בכירי מערכת הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, רוני אלשיך, יעקב עמידרור, תמיר הימן, יוסי קופרווסר וחיים תומר, שקובעת כי לרשתות החברתיות משקל מכריע בעידוד וסיוע לפיגועי טרור ברחבי העולם. בנוסף הוגשה עמדת הממשל עצמו התומכת בהסרת החסינות עקב "האלגוריתמים" של הרשתות.

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ארגון ״שורת הדין״ מסרה מחוץ לבית המשפט: "אחרי 7 שנים ארוכות בהם התיק מתנהל בערכאות בית המשפט בארה״ב, הגיע הזמן שהצדק ייעשה. המדיה החברתית הפכה לכלי בידי ארגוני הטרור שבלעדיו כמעט ולא מתבצע פיגוע טרור. האלגוריתמים המתוחכמים שמייצרים מיליארדי דולרים לפלטפורמות המדיה החברתית הפכו להיות קרקע פורייה להסתה לאלימות ולטרור, לגיוס משאבים לארגוני הטרור, ולהכוונת אינדיוידואלים שיצטרפו למעגל הטרור ויבצעו פיגועים. אנו מקווים כי הרכב שופטים שמרנים בבית המשפט העליון בארה"ב יצמצם את החסינות של ענקיות המדיה החברתית ויעשה צדק היסטורי עם קורבנות הטרור".

בית המשפט העליון ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד