כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
עשרות אלפים בהר הבית

כוננות ביום שישי הראשון של הרמדאן: "תקופה רגישה ומורכבת"

המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים בעיר העתיקה, בצל הגעת עשרות אלפי המתפללים המוסלמים להר הבית | המפכ"ל: "התקופה היא רגישה ומורכבת, ואנחנו כמשטרה מתוחים מקצה לקצה" | השר איתמר בן גביר: "שמחים שמגיעים להר הבית מתפללים, אך צריך שיהיה ברור, המשטרה לא תאפשר הסתה, המרדה או התפרעויות"

הר הבית
הר הבית צילום: Yossi Aloni/Flash90

ברקע המתיחות הביטחונית, עשרות אלפי מוסלמים הגיעו היום לתפילות בהר הבית, לרגל היום השישי הראשון של חודש הרמדאן. למרות ניסיונות ארגוני הטרור להתסיס את האווירה וליצור הסלמה, עד כה לא נרשמו אירועים חריגים. לפחות 50,000 פלסטינים נכנסו לירושלים משטחי יו"ש, כחלק מההקלות שניתנו ע"י מערכת הביטחון לחודש הרמדאן.

במשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים ברחבי ירושלים ובעיר העתיקה בפרט, במטרה לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע אירועים שעשויים להוביל להסלמה.

מוקדם יותר הסתיימה הערכת מצב מיוחדת בנקודת המשטרה בכותל המערבי בראשות מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן שמוביל את ההיערכות בירושלים. בהערכת המצב השתתפו מפקד מג"ב, ר' אגף המבצעים במשטרה, ר'׳ אגף סייף במשטרה, ר' אגף התכנון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מפקדים נוספים ונציגי גופי הביטחון.  

מפכ"ל המשטרה אמר בסיום הערכת המצב: "התקופה היא רגישה ומורכבת, ואנחנו כמשטרה מתוחים מקצה לקצה לעמוד במשימות ובאתגרים בכל הארץ ובירושלים. ההיערכות המבצעית בשטח היא סדורה ומוקפדת בהתאם לתכנון, והפעילות שלנו היום תשפיע על ההמשך. צריך לשמר את מרקם החיים הייחודי המתקיים במזרח ירושלים, בעיר העתיקה ובהר הבית. אין ספק שהפעילות החכמה והנכונה לטיפול בחריגים ובמפרי סדר היא משמעותית וחייבת להימשך ככל שידרש".


ניצב דורון תורג'מן/צילום: דוברות המשטרה

"במקביל צריך להמשיך להפעיל את כל הכלים הטכנולוגיים שלנו לטיפול בגורמי הסתה, כולל חמ״ל התודעה, ולהמשיך בשיתוף הפעולה הבינארגוני שמתקיים פה. חשוב שכל שוטר יבין את המשימה, את מנהגי החג ואת ההתנהלות הנכונה. תודעת המשימה היא חשובה וחשוב לכבד כל אדם. בהיבט הביטחוני המוכנות המבצעית שלנו ושל כל שוטר היא קריטית לצורך סיכול ותגובה מהירה לאיומים. נעשה כל שביכולתנו על מנת לאפשר את חופש הפולחן של כל המתפללים תוך שמירת הביטחון והסדר", הוסיף המפכ"ל.

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן סקר את ההיערכות והפריסה המבצעית וציין: "כלל ההכנות שלנו טרום הרמדאן באים לידי ביטוי בפועל. אנחנו פרוסים בשטח עפ״י התכנית, בכל המערכים ובמספר מעגלים בכדי לאפשר את חופש הפולחן, ולתת מענה לכל תרחיש ולכל איום. כל השוטרים ולוחמי מג״ב שפועלים בכל הגזרות תודרכו ועברו הכנה משמעותית למשימה. אנחנו ערוכים היום להגעה של עשרות אלפי מתפללים להר הבית לתפילות יום השישי. עד כה אווירת החג נשמרת היטב, וזה ניכר בפגישות שקיימתי אמש והבוקר עם תושבים באזור העיר העתיקה. נמשיך לפעול בכדי שיהיה חופש פולחן ותנועה לכולם, תוך שמירת הביטחון, הסדר והחוק".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע אף הוא לעיר העתיקה וקיים הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז ירושלים וסגל הפיקוד הבכיר. "אנחנו שמחים שמגיעים להר הבית מתפללים, אנחנו וודאי נאפשר את חופש הפולחן וחשוב שמגיעים אנשים לירושלים להתפלל", אמר בן גביר. "מצד שני צריך שיהיה ברור, חופש פולחן בוודאי, אבל המשטרה לא תאפשר, לא הסתה, לא המרדה, לא התפרעויות ואירועים שצריך להגיב עליהם בנחישות ובצורה חד משמעית"

בן גביר הוסיף: "יש לנו שוטרים נפלאים, אני סומך על המפכ"ל, הוא מנוסה וותיק, אני סומך על מפקד המחוז וקציני משטרת ירושלים, על כל המערך שיש כאן והכי חשוב, אני סומך על הלוחמים והשוטרים שיאכפו את החוק כאן. צריך לזכור שחופש התנועה צריך להיות גם ליהודים, בכל מקום בירושלים. חסרים הרבה שוטרים זה סד"כ שהוא סד"כ מצומצם ולכן אני כל כך מתעקש על תשעת המיליארדים שסיכמתי עם ראש הממשלה, כי הכסף הזה יכול להביא המון שוטרים, משמר לאומי, הכסף הזה יכול להביא הרבה כוחות לירושלים".

"אבל מצד שני, אין תירוצים, גם אם הסד"כ הוא סד"כ חסר, אני מצפה ומאמין שהמשטרה תעשה את מה שמוטל עליה, מצד אחד לאפשר את חופש הפולחן, מצד שני, אפס סובלנות. נחישות וחתירה למגע אם חלילה מישהו יבקש לפגוע, להפר את הסדר וקל וחומר לבצע פיגועים", אמר השר בן גביר.

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', פנה בפנייה מיוחדת למנהיגי הדת בירושלים, לרגל תחילת חודש המרדאן: "עלינו להושיט זה לזה יד של פיוס ושל אחווה בין מאמינים, בעיר העתיקה בירושלים ובארץ ישראל כולה. אני מבקש לקרוא מכאן אל המנהיגים הדתיים של קהילות המאמינים בירושלים – חלילה לנו אם נהפוך את העיר הקדושה לשדה-דמים. עלינו לעשות כל שלאל ידינו על מנת להוסיף בימים אלה אהבה, אחווה ושלום, לכבוד אמונותינו, ולכבודה של ירושלים. נגנה ונרחיק את אלו החפצים לפגוע בשלום העיר, ונחגוג בחודש זה את חיינו בשלום."

 

חודש הרמדאן הר הבית היערכות איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד