כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
רשימה חשובה

הפרעות חרדה ובעיות נוספות: קנאביס רפואי לא מתאים לכולם

למרות שהטיפול בקנאביס יכול לשפר את איכות חייהם של מתמודדים עם מגוון התוויות, ישנם מצבים רפואיים בהם הוא אינו מומלץ כלל

הפרעות חרדה ובעיות נוספות: קנאביס רפואי לא מתאים לכולם
עישון קנאביס צילום: FREEPIK

קנאביס רפואי לא מתאים לכל אחד ואחת. למעשה, למרות שהטיפול בקנאביס יכול לשפר את איכות חייהם של מתמודדים עם מגוון התוויות, ישנם מצבים רפואיים בהם הוא אינו מומלץ כלל. למעשה, משרד הבריאות אפילו קבע רשימה של התוויות נגד, כלומר: סימפטומים בהם הטיפול בקנאביס רפואי לא יינתן, גם אם המבקש מתמודד עם התוויה שיכולה לאשר טיפול כזה. אז למי לא מומלץ טיפול בקנאביס רפואי?

האפשרות לבקש טיפול בקנאביס רפואי ניתנת למתמודדים עם התוויה אחת לכל הפחות מתוך רשימת מצבים רפואיים שנקבעו על ידי משרד הבריאות. למעשה, לא כל המתמודדים שמבקשים טיפול בקנאביס רפואי מקבלים אותו - יש לעמוד בתנאים ספציפיים המפורטים לכל התוויה ולוודא שאין למבקשים כל התוויות או אבחוני נגד.

אבחוני נגד או התוויות נגד הם מצבים רפואיים בהם הטיפול לא יאושר גם אם המבקשים עומדים בכל הקריטריונים של התוויה שמקנה בדרך כלל טיפול בקנאביס רפואי. הסיבה לכך היא שכאשר מתאימים טיפול לאדם יש דרישה להתחשב במצבו הרפואי המלא. במידה ויש סיכוי שקנאביס רפואי יחמיר סימפטומים מסויימים או יקשה על התמודדות עם אבחון אחר - הטיפול לא יאושר.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

להלן, אבחוני הנגד המוכרים אשר למתמודדים איתם לא יאושר טיפול בקנאביס רפואי, ולמעשה הוא אף עשוי להחמיר את מצבם:

פסיכוזה פעילה או מצב פסיכוטי בעבר

רופאים מסביב לעולם ממליצים לא להשתמש בקנאביס אם הינכם מתמודדים עם פסיכוזה פעילה או שהיה לכם אירוע פסיכוטי בעבר. קנאביס מכיל רכיב פסיכואקטיבי בשם דלתא-9-טטרהידרוקנבינול (THC) אשר מחקרים הראו שצריכתו עלולה להחמיר סימפטומים של פסיכוזה, ביניהם הזיות, דלוזיות והפרעות בתהליך החשיבה. למעשה, מחקרים מצביעים על כך שהשימוש בקנאביס עלול להגביר את הסיכון להחמיר או לעורר פסיכוזה וסכיזופרניה בקרב צעירים ואלה עם היסטוריה משפחתית של מצבים אלו.

חשוב לציין שבעוד שחלק מהאנשים עשויים שלא לחוות השפעות שליליות משימוש בקנאביס, אלו עם היסטוריה של פסיכוזה או בסיכון לפתח פסיכוזה צריכים להימנע מכך לחלוטין. במקום זאת, ישנם טיפולים אחרים מבוססי ראיות זמינים שיכולים לסייע בניהול תסמינים ולשפר את איכות החיים.

הפרעה חרדתית

בעוד אנשים עשויים להעיד כי קנאביס עוזר להם לנהל את החרדות שלהם, העדויות מצביעות על כך שהוא יכול להחמיר את הסימפטומים ואף להשפיע לרעה על בריאות הנפש למתמודדים עם הפרעות חרדתיות. מחקרים הראו שהשימוש בקנאביס בקרב אנשים עם היסטוריה של הפרעות חרדה יכול להוביל להגברת תחושות חרדה, התקפי פאניקה ופרקי פרנויה.

יתרה מכך, נראה כי השפעת הקנאביס על חרדה תלויה במינון ובסוג הקנאביס בשימוש. בעוד לזנים מסוימים של קנאביס עשויים להיות השפעה מרגיעה, אחרים יכולים להשפיע בצורה הפוכה ולהגביר את החרדה. מנגד, קיימים טיפולים מבוססי ראיות להפרעות חרדה, כולל פסיכותרפיה ותרופות. טיפולים אלו הוכחו כיעילים ובטוחים לניהול חרדה ולשיפור איכות החיים.

לסיכום, רופאים בדרך כלל לא ממליצים להשתמש בקנאביס לטיפול בחרדה בשל ההשפעות השליליות הפוטנציאליות על בריאות הנפש והזמינות של טיפולים מבוססי ראיות שהוכחו כיעילים יותר. אם אתם חווים חרדה, אנו ממליצים לכם לפנות לעזרה מקצועית מרופא בתחום בריאות הנפש.

תורשה פסיכיאטרית משמעותית בקרוב משפחה מדרגה ראשונה (בעיקר מטופלים מגיל 30)

מחקרים הראו ששימוש בקנאביס יכול להגביר את הסיכון לעורר, להציף או להחמיר תסמינים נפשיים אצל אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של הפרעות פסיכיאטריות. מחקרים גם מצביעים שקנאביס יכול להגביר את הסיכון לפתח פסיכוזה וסכיזופרניה אצל אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של מצבים אלו. נוסף על כך, השימוש בצמח נקשר בספרות האקדמית להיסטוריה משפחתית של מחלות נפש אחרות כמו דיכאון והפרעות חרדה.

יתר על כן, מחקר הראה שאנשים עם היסטוריה משפחתית של הפרעות פסיכיאטריות רגישים יותר להשפעות השליליות של שימוש בקנאביס. חשוב לציין שבעוד חלק מהאנשים לא יחוו השפעות שליליות משימוש בקנאביס, אלו עם היסטוריה משפחתית של הפרעות פסיכיאטריות צריכים להימנע מכך לחלוטין. במקום זאת, ישנם טיפולים אחרים מבוססי ראיות זמינים שיכולים לסייע בניהול תסמינים ולשפר את איכות החיים.

היסטוריה של התמכרות ושימוש לרעה בסמים

אנשים עם היסטוריה של שימוש בסמים נמצאים בסיכון מוגבר לחוות את תופעות הלוואי השליליות של שימוש בקנאביס רפואי. מחקרים הראו ששימוש תכוף ולא נכון בקנאביס יכול להוביל להתמכרות, ואנשים עם היסטוריה של שימוש בסמים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח הפרעת שימוש כזו. בנוסף, שימוש לא נכון בקנאביס יכול להוביל לפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, מה שעלול להפריע לחיי היומיום ולהגביר את הסיכון לרגרסיה עבור אנשים שנמצאים בתהליך גמילה.

יתר על כן, שימוש בקנאביס יכול להוביל לשינויים במבנה ותפקוד המוח, במיוחד באזורים במוח המעורבים בתגמול, מוטיבציה וקבלת החלטות. שינויים אלה יכולים להקשות על אנשים בגמילה לעמוד בפני הדחף להשתמש בסמים. חשוב לציין כי בעוד שחלק מהאנשים עשויים שלא לחוות השפעות שליליות משימוש בקנאביס, אלו עם היסטוריה של שימוש בסמים צריכים להימנע מכך לחלוטין.

מטופלות בזמן הריון והנקה

בעוד אמהות מסוימות מעידות כי השימוש בקנאביס יכול לעזור בניהול תסמינים הקשורים להריון כגון בחילות והקאות, יש למעשה עדויות המצביעות על כך שזה יכול להשפיע באופן שלילי על התפתחות העובר ולהגביר את הסיכון לבעיות לידה. מחקרים הראו ששימוש בקנאביס במהלך ההריון קשור לסיכון מוגבר ללידה מוקדמת, משקל לידה נמוך ומקרים של מוות בלידה. בנוסף, תינוקות שנחשפו לקנאביס ברחם עלולים לחוות עיכובים התפתחותיים ויש להם סיכון מוגבר לבעיות התנהגותיות וקוגניטיביות בשלב מאוחר יותר בחיים.

יתר על כן, הכימיקלים בקנאביס ובראשם הקנבינואיד הפסיכואקטיבי THC יכולים לחצות את השליה ולהיכנס לזרם הדם של העובר, מה שעלול להשפיע על התפתחותו. לראיה, מאמר שפורסם לאחרונה סקר מספר מחקרים שמצאו קשרים בין שימוש בקנאביס במהלך ההריון לבין בעיות לידה המוזכרות מעלה ולסיכון גבוה יותר להתקבל ליחידה לטיפול נמרץ יילודים.

חשוב לציין שקיימים טיפולים בטוחים ויעילים אחרים לניהול תסמינים הקשורים להריון. אם את בהיריון וחווית תסמינים כמו בחילות והקאות, אנו ממליצים לך לדבר עם הרופא שלך לגבי טיפולים אלטרנטיביים בטוחים עבורך ועבור תינוקך.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

קנאביס רפואי חרדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד