כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
משכתבים את ההיסטוריה

האשימה את הפולנים על יחס עוין ליהודים בשואה, ומאז מותקפת בלי הפסקה

פורום מכוני השואה פרסם מכתב תמיכה בפרופ' ברברה אנגלקינג, בעקבות ראיון שקיימה ביום השנה ה-80 למרד גטו וורשה בו "העזה" לומר שהפולנים עזרו מעט מאוד ובוודאי מעט ביחס למה שהיהודים ציפו מהם. מאז עוברת פרופ' אנגלקינג, יחד עם הערוץ בו שודר הראיון, תחת מתקפה של השלטון בפולין

צעדה אנטישמית בפולין
צעדה אנטישמית בפולין צילום: Pixabay

פורום מכוני השואה פרסם מכתב תמיכה בפרופ' ברברה אנגלקינג, כולל במרחבים הדיגיטליים ובערוצי התקשורת בעברית ובאנגלית, זאת בעקבות ראיון שקיימה פרופ' אנגלקינג ביום השנה ה-80 למרד גטו וורשה בו "העזה" לומר שהפולנים עזרו מעט מאוד, ובוודאי מעט ביחס למה שהיהודים ציפו מהם, ועוד עובדות היסטוריות שנוגעות למקומם של הפולנים ויחסם ליהודים בזמן השואה, מאז עוברת פרופ' אנגלקינג, יחד עם הערוץ בו שודר הראיון מתקפה של השלטון בפולין, לרבות הוקעת דבריה והכחשה כי הדברים שנאמרו לא נכונים היסטורית.

במכתב נאמר "אנחנו מוסדות לתיעוד, חקר והוראת השואה בישראל, מבקשים להביע את תמיכתנו החד משמעית בפרופ' ברברה אנגלקינג ובחבריה החוקרים הפועלים במסגרת במרכז לחקר השואה בוורשה, פולין. פרופ' אנגלקינג היא חוקרת פורצת דרך בשדה המחקר של השואה. מחקריה הם מאבני היסוד עבור כל סטודנט וחוקר בישראל, בפולין ובעולם".

עוד נאמר: "דבריה על מורכבות היחסים שהתקיימו בין יהודים ופולנים בתקופת השואה משקפים את תמונת המחקר המעודכנת, ובכללם דבריה על היחס העוין לו זכו יהודים מסביבתם הפולנית, חלקם של הפולנים בניסיונות ההצלה שלהם וההיקף המצומצם של חסידי אומות העולם האציליים".

הפורום המשיך: "ביחס לראיון איתה שנערך בערוץ 24TVN וביחס לתגובות אליו, אנחנו מגנים את הניסיונות הפוליטיים להטיל בספק את אמינותה ומחקריה. אלו התקפות מתועבות עליה כמו גם על החופש האקדמי והעובדות ההיסטוריות. אנחנו מצפים להמשיך לקרוא ולדון במחקרים עתידיים של פרופ' אנגלקינג ועמיתנו הפולנים, ומקווים שעיוותים של ההיסטוריה יוקעו מהשיח הציבורי".

חתומים במכתב: בית העדות ניר גלים, בית טרזין, גנזך קידוש השם, המרכז לחקר האישה בשואה, יד ושם – רשות הזיכרון לשואה ולגבורה, מוזיאון בית לוחמי הגטאות, מוזיאון יד מרדכי – משואה לתקומה, מורשת – מרכז בינלאומי לתיעוד, חקר והוראת השואה על שם מרדכי אנילביץ', מכון אייבשיץ - המכון ללימודי השואה ע"ש חדווה אייבשיץ משואה – המכון הבינלאומי ללימודי השואה, שם עולם – מכון שואה ואמונה לחינוך תיעוד ומחקר.

כזכור כפי שדווחנו, רשות השידור של פולין פתחה בחקירה נגד רשת הטלוויזיה הפרטית הגדולה במדינה, TVN, לאחר שחוקרת שואה אמרה בערוץ בשבוע שעבר כי הפולנים "נכשלו" להפוך לבעלי ברית של יהודים במהלך זוועות הנאצים במדינה במהלך מלחמת העולם השנייה.

פולין הואשמה בהלבנת השתתפותם המתועדת היטב של חלק מהפולנים בזוועות - אף שאחרים הגנו על יהודים. "היהודים היו מאוכזבים בצורה בלתי נתפסת מהפולנים במהלך המלחמה", אמרה ברברה אנגלקינג, מנהלת המרכז הפולני לחקר השואה, בראיון שלה, "הם ידעו למה לצפות מהגרמנים, שהיו האויב, אבל היחסים עם הפולנים היו הרבה יותר מורכבים", הוסיפה.

"לפולנים היה פוטנציאל להפוך לבעלי ברית של היהודים ואפשר היה לקוות שהם יתנהגו אחרת, שהם יהיו ניטרליים, אדיבים, שלא ינצלו את המצב עד כדי כך ושלא תהיה סחיטה נרחבת. נראה לי שהאכזבה הזו משחקת תפקיד שהפולנים פשוט נכשלו", המשיכה.

אנגלקינג האשימה גם את הפולנים כיום ב"זיוף ההיסטוריה" על ידי הגזמת רמת הסיוע שנתנו הפולנים ליהודים במהלך השואה.

הכחשת שואה פולין יד ושם מכתב תמיכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד