י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אלו הפתרונות שהוצגו

כמה רוע: לא תאמינו כמה מהקשישים נופלים קרבן להונאה

הרשות להגנת הצרכן חשפה בדיון בוועדת הכלכלה כי 20 עד 60 אחוז מהקשישים נפלו קורבן להונאה צרכנית – העוקץ הפיננסי גורם לנזק של יותר מחצי מיליארד שקל בשנה | היו"ר ביטן קרא לפעול לחיוב אישי של נושאי משרה בחברות שפוגעות בקשישים | הרשות להגנת הצרכן: "הטלנו דרישות חיוב של למעלה מ-100 מיליון שקל – פועלים להחיל חיוב אישי על נושאי משרה"

כמה רוע: לא תאמינו כמה מהקשישים נופלים קרבן להונאה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, ציינה את היום המיוחד "והדרת פני זקן", שיזם ח"כ ישראל אייכלר, ודנה בתכנית לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים. ח"כ אייכלר אמר כי הונאת קשישים זה אחד הדברים המזעזעים ואי אפשר להיות סבלני כלפי תופעות מסוג זה. ח"כ יבגני סובה הוסיף, כי האוכלוסייה המבוגרת מתקשה לעיתים בשפה או בטכנולוגיה ולכן לפעמים קל לפגוע בהם. לדבריו, צריך לטפל בקלות הבלתי נסבלת הזו כדי לתת לאוכלוסייה המבוגרת אפשרות להרגיש מוגנים.

ראש אגף חקירות ומודיעין ברשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, אניטה יצחק, אמרה אחרי שעוקץ הקשישים במתכונתו הקודמת, של מכירת מוצרים שהם לא צריכים, צמח העוקץ הפיננסי שגורם לנזק של למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה. היא ציינה כי הרשות מבצעת אכיפה והטילה הודעות קנס של כ-100 מיליון שקל. לפי הנתונים שמסרה, קשישים מתחת לגיל 70 מפסידים כסף פי 5 משאר האוכלוסייה בגלל "האותיות הקטנות", בני 85-90 מפסידים כמעט פי 5 משאר האוכלוסייה בגלל "אדיבות יתר, ובין 20-60 אחוז מהקשישים נפלו קורבן לניסיונות הונאה צרכנית.

עוד עלה מהנתונים שמסרה יצחק לוועדה, כי 10% מכל הפניות שמגיעות לרשות מגיעות מצרכנים בני 65 ומעלה. עוד ציינה יצחק, כי באוקטובר 2020 קיבלה הממשלה החלטה לתכנית חירום להגנה על צרכנים פגיעים מפני עוקץ, והתכנית בשלבי יישום ובין היתר הוקם מאגר "אל תתקשרו אלי".

היו"ר ביטן אמר כי צריך לחייב באופן אישי נושאי משרה בחברות שפוגעות בקשישים. יצחק התייחסה לכך ואמרה כי הדבר לקראת שינוי.

ראש מחלקת קהילה במשטרה, ניצב משנה הוד לוי, אמר כי בוצעה הסברה בכל תחנות המשטרה באשר להתמודדות עם עוקץ והונאות כאלה ואחרות. הוא הוסיף כי המשטרה פועלת בשיתוף פעולה עם המשרד לשוויון חברתי, ואמר כי רק בפעולה משותפת אפשר להגיע לתוצאות טובות. "בשנים האחרונות רואים עלייה בכתבי האישום, כי אנו מצליחים להביא לדין הרבה אנשים", אמר. רב פקד שרון סויסה הוסיף, כי מ-2020 ועד היום יש כ-2,000 תיקים בהם הקורבן הוא קשיש, והוגשו כ-200 כתבי אישום בשנה שזה ב-10% מהמקרים, וכי יש שיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן.

נציג הסתדרות הגמלאים, משה אשכנזי, אמר כי העונשים על מעשים כאלה הם שנתיים מאסר, והחקיקה הקיימת אינה אפקטיבית. "עונש של 15 שנה היה יכול להרתיע ולבלום את הדבר הזה, בנוסף צריך הרמת מסך וכניסה לכיס האישי של עוקצי הקשישים", אמר. היו"ר ביטן אמר כי הוא סבור שהעונש קל מדי, אבל מי שקובע אותו זה בית המשפט. ח"כ עופר כסיף אמר כי הבעיה העיקרית היא שאנשים כאלה הם טרף קל.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון, ואמר כי מדובר בנושא חשוב מאוד שצריך לטפל בו. הוא בירך על עבודת המשטרה והרשות להגנת הצרכן, והוסיף כי הוא שמח על הכוונה לטפל בנושא החיוב האישי של נושאי המשרה.

הונאה הונאת קשישים הרשות להגנת הצרכן ועדת הכלכלה דוד ביטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד