י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"אין דרך למנוע"

תחזית פסימית: "מחירי הדיור יעלו בצורה פראית"

הכלכלן הבכיר שמואל סלבין, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר לא מאמין ביכולות הממשלה לפתור את משבר הדיור. "המחירים למגורים יעלו בצורה פראית ב–2024–2025. אין איך למנוע את הפיצוץ הזה"

תחזית פסימית: "מחירי הדיור יעלו בצורה פראית"
חולון/בת ים/תל אביב צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

הכלכלן הוותיק ומנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שמואל סלבין התראיין ל'דה מרקר' ואמר: "הממשלה, כל הממשלות, איבדו את היכולת לנהל משהו. גם בשוק הדיור". לדבריו: "בארץ מתחתנים כל שנה 48 אלף זוגות. הצורך שלנו הוא בבניית 60–70 אלף דירות בשנה. כבר היום אנחנו במחסור של 80-100 אלף דירות לפחות".

סלבין טוען בראיון כי "לפי הפוליטיקאים, יש פה דירות חינם. כל אחד מהם מדבר על כמה דירות שיווק ואיך הגדיל את המספרים. הפער בין ההצהרות לשטח הוא מטורף. אותי מעניינים רק נתוני התחלות וסיום בנייה. ושם יש מחסור גדול וירידה — מול ביקוש קשיח שמכתיב את המחירים".

עוד הוסיף הכלכלן ואמר: "ככל שההאטה במשק נמשכת, בונים פחות. רואים את זה כבר מאמצע 2022. אז אולי המחירים נעצרו כרגע, אבל זה זמני. כל עוד הביקוש קיים, המשמעות של עצירת הייצור היא שהמחירים למגורים יעלו בצורה פראית ב–2024–2025. אין איך למנוע את הפיצוץ הזה. עובדה. מ–2009 אנחנו רואים את אותה מגמה של עליית מחירים".

לדבריו, "קודם לכן היו שנים שקטות יחסית, מ–1998 עד 2009, אבל בינתיים לא בנו בתל אביב, לא בנו במרכז מספיק, אין תוכנית אמיתית, המחירים שם עלו משמעותית והם משפיעים החוצה. גם כל התוכניות שניסו לא שינו את זה — מחיר למשתכן, פטור ממע"מ, מענקים לפריפריה. הממשלות איבדו את היכולת לשלוט במחירי הדירות".

סלבין אומר עוד ל'דה מרקר': "כל עוד אנחנו במצב שכל שנה צריך עשרות אלפי דירות שחסרות לשוק — השכירות לא תפתור דבר. פילוסופית, הרבה צעירים היום מחפשים שכירות, אומרים למה להשתעבד למשכנתא. רואים את זה בעיקר אצל בני 45 ומטה, שם שיעורי הבעלות יורדים".

שוק הדיור מצוקת הדיור משבר הדיור מחירי הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד