כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
האמת במלוא מערומיה

האישה המגדפת מהאוטובוס עשתה שירות חשוב לחרדים // דעה

האישה נטולת הבלמים שתקפה את הצעיר החרדי באוטובוס, חשפה את מה שחושבים רבים בציבור החילוני מהצד השמאלי במפה: לא את השתלבותו של החרדי הם רוצים, אלא את מחיקת סממניו והפיכתו לחלק מהקולקטיב הכל-ישראלי אותו הם יצרו בעשרות השנים האחרונות

האישה המגדפת מהאוטובוס עשתה שירות חשוב לחרדים // דעה
הפגנת השמאל בבני ברק צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אם יש משהו חיובי בכל סערת הרפורמה המשפטית שמטרידה את מדינת ישראל בחודשים האחרונים היא העובדה שהאמת צפה מעל פני המים. האמת המרה שנעטפה כל העת בהסברים מנומקים של דאגה כנה לחרדים וחשש אמיתי לעתידה הכלכלי של המדינה, נחשפה כעת לעיני כל.

רבים בציבור החילוני טענו אמש כי האישה שהסעירה את המדינה כשהקניטה בבוטות צעיר חרדי שנקלע לאוטובוס בו נסעה, אינה בקו השפיות ולכן אין מה להתפעל מהדברים הקשים שהטיחה לעברו, ומהם סירבה לחזור גם כשהתברר לה כי אותו צעיר חרדי משרת בצבא ותורם לכלכלה ביתר שאת.

אני מקבל את הטענה שאותה גברת, איך נאמר בעדינות, אינה נורמטיבית, יש לה בעיות. אלא שדווקא בגלל אותן בעיות שיוצרות אצלה כשל בבלמים שמצויים אצל כל אדם נורמטיבי, היא חשפה לכולנו את מה שחושבים רבים בציבור החילוני, בעיקר בחוגי המרכז-שמאל: הבעיה שלהם עם החרדים לא תסתיים כשאחוז העובדים בקרב הגברים במגזר יזנק; גם לא אם אחוז החרדים המשרתים בצה"ל יגיע לאחוזים אותם הם מגדירים כעת כמשביעי רצון. 

המאבק הוא על הצביון, על הזהות שלהם, שלנו. רבים מהם אינם רואים עצמם כחלק מהקולקטיב היהודי-המסורתי. כן, הם אינם מסתירים את העובדה שמוצאם יהודי ורובם אף גאים בו. אבל על סדר היום הליברלי המוצא היהודי אינו משחק תפקיד כלל. אין לו באמת ערך מלבד פולקלור נחמד וזיכרון היסטורי.

לכן, המאבק התרבותי שמתחולל בימים אלה ביתר שאת במדינת ישראל ומתודלק בעוצמה רבה על ידי כלי התקשורת, אינו באמת על ההשכלה החרדית או על מספר העובדים או המשרתים החרדים. זהו מאבק על עצם קיומם של החרדים במדינת ישראל ובכלל.

אחוז ניכר בקרב הישראלים מייחל לתהליך עומק שבקצהו ימחקו כליל הסממנים של בני הציבור החרדי שיהפכו להיות חלק מהקולקטיב הישראלי ללא זהות מייחדת.

בסופו של תהליך ההשתלבות הם אינם רוצים לקבל חרדים מזוקנים לבושים בשחור לבן בתוך חברות ההייטק שלהם. כן, הם מוכנים להכיל מעטים מהם כעת לטובת היעד הסופי: הכחדה תרבותית של החברה החרדית במדינת ישראל ומחיקת כל הסממנים, שאלה יישארו כזיכרון היסטורי במוזיאון בו ילמדו הדורות הבאים כיצד זה היה נראה בעבר.

אך לתהליך כזה יש מחיר. אם היהדות תעלם מכאן, היא תיקח עמה גם את הזיקה המרכזית של העם היהודי לארצו. התורה, המצוות היהדות כולה שנשמרו והועברו במסורת במשך אלפי שנים. מי שימלאו את הוואקום הזה בשמחה רבה יהיו שכנינו הערבים שדבקים הרבה יותר במסורת שלהם ומאמינים בזיקתם העודפת לחלקת האדמה הזו. כאשר הישראלי הנאור יפנים את זה, זה כבר יהיה מאוחר מדי.

היטיב להגדיר זאת השופט חיים כהן, "היהדות אינה צריכה ללמוד מהדמוקרטיה, לא אנושיות ולא מוסר, לא יושר, לא צדק, לא פיקוח נפש ולא כבוד הבריות".

הוד השרון סערת האוטובוס הסתה נגד חרדים הסתה אנטי חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 75 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד