כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ראשי המחאה זועמים

הגבלת מספר המפגינים ואיסור חסימת צירים: היערכות למחאת מתנגדי הרפורמה בנתב"ג

אלפי מתנגדי הרפורמה המשפטית צפויים לחסום מחר את נתב"ג, ובמשטרה וברשות שדות התעופה מזהירים מאסון | מסמך שפורסם מגביל באופן משמעותי את המפגינים, שתקפו: "פגיעה מכוונת בחופש המחאה מצד משרתיהם של בן גביר ומירי רגב. קוראים לציבור הרחב להגיע בהמוניו" | מפקד המחוז: "קורא למארגני המחאות - גלו אחריות שלא יקרה אסון שנתחרט עליו"

הגבלת מספר המפגינים ואיסור חסימת צירים: היערכות למחאת מתנגדי הרפורמה בנתב"ג
מחאה בנתב"ג צילום: אריק מרמור, פלאש 90

במשטרה וברשות שדות התעופה נערכים לקראת מחאת מתנגדי הרפורמה המשפטית בנתב"ג מחר (שני). הערכה היא כי אלפי בני אדם צפויים להגיע לשדה התעופה וחלקם ינסו לשבש את התנועה. במשטרה כבר הבהירו כי לא יאפשרו חסימת צירים, אך במחוז מרכז נערכים לאפשרות שיאלצו לפנות את המפגינים בכוח. לפי רשות שדות התעופה, מחר צפויים לעבור בשדה כ-88,450 נוסעים ב-536 טיסות. בין חמש אחר הצהריים לחצות צפויים לחלוף בנתב"ג 27 אלף נוסעים.

הבוקר קיימו מפקד המחוז, ניצב אבי ביטון ומנכ"ל רש"ת פגישת עבודה בנושא. במסגרת הדיון נקבעו שלושה פרמטרים: צירי התנועה יישמרו פתוחים בהיותם ציר בטחוני בחירום, ציבור הנוסעים יגיע בזמן ובבטחה לטיסות ולוח הטיסות לא ייפגע, על השלכותיו הבינלאומיות. במסגרת הדיון נקבע מתחם התקהלות מוסדר ומאובטח לבאי המחאה, והוחלט כי לא תתאפשר מחאה או התקהלות בשטח אחר מעבר למיקום זה.

במסמך שפרסם ניצב אבי ביטון, תחת הכותרת "תנאים למחאה בנתב"ג", נקבע כי "לאור ייחודו של נמל התעופה בן גוריון ולאור הסכנות הצפויות בעת התרחשות אירוע חירום, בשטחו קבעתי, מכוח סמכותי תנאים לעריכת מחאה בנתב"ג".

לגבי מיקום המחאה, נקבע במסמך כי המחאות ייערכו רק במיקום המאושר שנקבע על ידי מנהל רשות שדות התעופה מכח סמכותו לפי כללי רשות שדות התעופה. "אין לקיים מחאה או התקהלות בשטח אחר מעבר למיקום זה", נכתב.

בנוגע למספר המתקהלים במקום המחאה הוחלט כי מספרם יוגבל ל-5,000 איש. מספר זה נגזר מגודלו של שטח מיקום המחאה. במסמך פורטו הנחיות כלליות לקראת המחאה המתוכננת: חל איסור על כניסה לשטח האווירי, חל איסור נסיעה על ציר החירום אשר יוקצה לנסיעת רכבי חירום והצלה, חל איסור על חסימת צירי תנועה, חל איסור על חסימת שערי הכניסה לנתב"ג, חל איסור על ירידה לשולי כביש, חל איסור על ירידה רגלית לכביש, חל איסור על חניה על מדרכות, בנתיב נסיעה או במקומות שיש בהס לסכן את משתמשי הדרך.

מפקד מחוז מרכז התייחס הבוקר בישיבת סגל הפיקוד למחאה הצפויה מחר, תוך דגש על המענה המבצעי של כלל גופי החירום וההצלה לתרחיש שהתממש הלילה, בו מטוס ובו 339 נפשות נדרש לבצע נחיתת חירום בנתב"ג והדגיש: "צירי התנועה בגזרת מרחב נתב״ג מוגדרים צירי חירום ויש להשאירם פנויים לכוחות ההצלה בכל עת".

"תרחיש הבלהות הלילה של מטוס עם מאות נוסעים שנדרש לבצע נחיתת חירום בנתב"ג, מהווה נורת אזהרה לכולנו ומחייב אותנו לשמירה על צירי התנועה הביטחוניים בנתב"ג. קורא למארגני המחאות: גלו אחריות שלא יקרה אסון שנתחרט עליו", הוסיף ניצב ביטון.

בתום הדיון, ציין הממ"ז כי "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית ולכן אנו מאפשרים לכל אזרח לממש את זכותו הבסיסית להפגין" עם זאת, הדגיש ביטון "כי יש משמעות מיוחדת לצירי נתב"ג, כאשר ניסיון לחסום צירים אלה עלול לעכב הגעתם של כוחות הצלה בחירום ובכך לסכן עשרות אלפי נוספים בטיסות הממריאות ונוחתות בשדה מדי יום".

"המשטרה תאפשר למשתתפי המחאה להפגין בגזרת המרחב, אולם לא תאפשר חסימת צירים וכל ניסיון לשבש את התנועה בגזרת המרחב ובצירים העוקפים ייאכף באפס סבלנות מתוך אחריות לביטחון הציבור", מסרה המשטרה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "קיימתי אמש הערכת מצב עם המפכ"ל, מפקד מחוז מרכז, ראש חטיבת המודיעין והיועץ המשפטי של המשטרה, לקראת האירועים הצפויים מחר בנתב"ג. מתמונת המצב שהוצגה בפניי, עולה כי בכוונתם של פעילים רבים לשבש את התנועה במקום, ולהקשות על אלפי אזרחים שרכשו כרטיסי טיסה להגיע ליעדם בזמן ללא הפרעות".

לדברי השר, "המדיניות שלי היא ברורה: חופש מחאה - כן. אנרכיה, חסימות כבישים, הפרעה לאזרחים תמימים שיתוק שדה תעופה וסיכון חיי אדם - ממש לא. אני מצפה מהמשטרה לפעול בהתאם לחוק ובשוויוניות ולגלות אפס סובלנות מול כל ניסיון לפעול בניגוד לחוק. אסור לאפשר לאף פורע חוק לחשוב שבגלל שהוא משתייך לזרם המתנגד לממשלה, יש לו פריבילגיות לשבש את חייהם של אזרחי ישראל".

מובילי 'כוח קפלן' מסרו בתגובה למסמך המשטרה שמציב תנאים מגבילים למחאה מחר בנתב"ג: "פגיעה מכוונת בחופש המחאה מצד משרתיהם של בן גביר ומירי רגב. קוראים לציבור הרחב להגיע בהמוניו לנתב״ג מחר. לא ניתן לאף אחד לפגוע בזכות המחאה. נפגין מחר כמתוכנן מחוץ לטרמינל 3, נממש את זכותנו הדמוקרטית, ונראה שזכותו של כל ישראלי וישראלית להפגין נגד הדיקטטורה. צאו בהמוניכם להציל את הדמוקרטיה".

 

 

הפגנה מחאה הרפורמה המשפטית נתב"ג נמל התעופה בן גוריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד