כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בזכות התקשורת

הבחירות המוניציפליות: למרות הדילים, יש תקווה באופק

חרף השיטה בערים החרדיות לבחירת ראשי ערים ומחזיקי התיקים הבכירים, בשנים האחרונות קולם של הבוחרים החרדים נשמע יותר והם זוכים לשירות משופר | וגם: מדוע התזה שהחברה החרדית "מתפרקת" אינה עומדת במבחן המציאות

הבחירות המוניציפליות: למרות הדילים, יש תקווה באופק
בחירות בבני ברק, ארכיון צילום: פלאש 90

בשבועות האחרונות החלו בכלי התקשורת וברשתות החברתיות השונות דיונים סוערים אודות הדילים וההסכמים הצפויים בין הפלגים החרדים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שתערכנה בעוד מספר חודשים. נהוג, ובצדק לא מבוטל, להתבונן על הסאגה הזאת בביקורתיות ואף במיאוס: אחרי הכול מדובר בבחירות שאמרות לקבוע כיצד יראה השירות שיקבלו תושבי העירים במשך חמש השנים הבאות - פרק זמן ניכר ומשמעותי מאוד.

לתושבים יש לעיתים קרובות בטן מלאה על הרשות העירונית. אם בגלל מצוקות חנייה, סוגיות ניקיון העיר וחזותה או נושאי חינוך. ולכן, רבים חשים כעס על כך שבמקום לפנות לציבור בקמפיינים בו יוצגו פתרונות לבעיות האקוטיות שמטרידות את התושבים, ראשי הערים ומחזיקי התפקידים הבכירים נקבעים באמצעות דילים שנסגרים בחדרי חדרים.

הרי מה יותר מתבקש שמתמודדים ירימו קמפיינים בו יתייחסו בראש ובראשונה לסוגיות שמטרידות את התושבים, יציגו פתרונות ויפזרו הבטחות (לרוב גם בפוליטיקה הארצית ההבטחות נשארות על הנייר - התרגלנו).

אך למרות התחושה הפסימית לכאורה שעולה מן הדברים, אני דווקא מעוניין להציג זווית אופטימית יותר, שמראה כי חל שינוי מהותי ביחס שבין נבחרי הציבור החרדי לבין בוחריהם: ריבוי כלי התקשורת החרדים והשיח הלוהט ברשתות החברתיות סביב הסוגיות שמפריעות לתושבים, הובילו בשנים אחרונות לשינוי מהותי ביחס בין הרשות לאזרח בעיר החרדית.

ישיבת המועצה בעיריית בני ברק בה הוחלט על המבצע למיגור תופעת המכרסמים

למרות הדילים הפוליטיים שנרקמים בדרגים הגבוהים, נראה שהדרג הנבחר או הממונה אינו יכול עוד להתעלם ממצוקותיו של הציבור וראשי הערים ומחזיקי התיקים ברשויות אינם מתעלמים מבעיות ועושים מאמצים רבים כדי להציג פתרונות.

כך אפשר למצוא למשל בסוגייה שהטרידה עד לא מכבר את תושבי בני ברק, אחת הערים הגדולות והמשמעותיות ביותר: המכרסמים שעטו על כל פינה בעיר הציקו לתושבים עד כדי אימה של ממש. בשיאה של התופעה האוימה הותקפה פעוטה בשנתה על ידי חולדות (תקיפה דומה התרחשה בערים נוספות בגוש דן).

התקשורת החרדית לא התעלמה מן המצוקה הזאת וסיקרה אותה מכל זווית אפשרית (בפרט כלי תקשורת זה), הציפה את הבעיה והביאה את קולותיהם של התושבים הסובלים. העירייה לא עמדה מנגד ופתחה במבצע רחב היקף שאת תוצאותיו החיוביות ניתן כבר להרגיש בכל פינה בעיר.

למרות הנוהג להשמיץ את תקשורת ההמונים, לעיתים בצדק רב, ולהצביע על דברים שליליים שקיימים בה, ניתן לראות איך פעמים אותה תקשורת הופכת לסוכנת של שינויים מבורכים ובזכותה קולם של המצביעים החרדים נחשב יותר ואינו מובן מאליו כבעבר.

פרשן נודע לענייני חרדים הגה לפני מספר שנים תזה לפיה כלי התקשורת החדשים במגזר החרדי מובילים להתפוררותו של המגזר. הוא הסביר כי האתרים החרדים מנהלים את סדר יומם של הפוליטיקאים החרדים, דוחקים אותם לפינה והם בלית ברירה נאלצים להקצין במקום להתפשר, מהלך שלטענתו יגרום בסופו של דבר להתפוררות הסדר החברתי המוכר.

אני רוצה להציג זווית אחרת לדברים: הציבור החרדי הוא נבון וכזה שיודע לעשות שיקולים רציונליים, לשטוח את טענותיו, אך יחד עם זאת להישמע לדבריהם של גדולי ישראל באופן אדוק. מערכות הבחירות האחרונות הוכיחו כי הציבור החרדי ממשיך להצביע כפי שמורים רבותיו הן בבחירות הארציות והן בבחירות המוניציפליות. לכן, אפשר לומר שיש כאן שיפור בסדר החברתי המוכר ולא חלילה התפוררות.

איני יודע מה יקרה בבחירות המוניציפליות, מה הדילים שייסגרו ומי יהיו המועמדים הסופיים - אך מי שלא ייבחרו בסופו של דבר לכהן בערים החרדיות, הם לא יוכלו לנוח על זרי הדפנה ויהיו מחויבים לשרת על-מלא את ציבור בוחריהם.

 

 

 

הבחירות המוניציפליות בחירות מוניציפליות 2023

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד