כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
"יין נסך"

שבועיים ל'בין הזמנים': הכשרויות מתריעות על המכשול בשתייה הפופולרית

סערה בעולם הכשרות: בימים האחרונים מפרסמות כשרויות ברחבי העולם כי אין לצרוך את המשקה הפופולרי 'ספרייט זירו' ללא הכשר | הסיבה: שינוי במתכון שהופך את השתיה לאסורה ב'יין נסך' | בארגנטינה ובאוסטריה אסרו את השתיה, מאידך באנטוורפן הודיעו שאין חשש | כל הפרטים

שבועיים ל'בין הזמנים': הכשרויות מתריעות על המכשול בשתייה הפופולרית
אילוסטרציה צילום: unsplash

סערת ענק מתחוללת בעולם הכשרות בימים האחרונים. לאחד ממשגיחי הכשרות במפעל באירופה נודע במקרה שקו הייצור של ה'ספרייט זירו' המקומי עבר שינוי באחת מפורמולת המרכיבים, והוא ביקש לוודא את רשימת המוצרים לאחר השינוי שעברה.

כאשר הוא ניגש לעבור על רשימת הרכיבים החדשה, גילה לתדהמתו כי אחד הרכיבים, שתפקידו לתת את טעם החמיצות במשקה ה'ספרייט זירו', הוא חומצה טַרְטָרִית. לתדהמתו הוסבר לו ע"י, טכנאי המזון שעובדים במפעל, כי הרכיב הוחלף לאחרונה משיקולי איכות ועמידות של הטעם שכן החומצה שהיו משתמשים בה עד כה, שהייתה תרכובת כימית שתפקידה להותיר טעם 'חמצמץ' בפה, הייתה נמוגה אם הבקבוק היה נשאר פתוח לאורך זמן.

רק כדי להסביר את הרכיב הבעייתי נאמר כי 'חומצה טַרְטָרִית' או בשמה המוכר יותר 'חומצת יין' היא חומצה אורגנית הנראית כמו גבישים בצבע לבן. היא מופיעה בטבע בצמחים רבים במיוחד ענבים, ובננות והיא אחת מהחומצות העיקריות ביין. החומצה מוספת למזונות אחרים כדי לתת להם טעם חמוץ ומשמשת כנוגד חמצון. כאשר התייעץ המשגיח עם הרב המקומי התברר לו כי אין לצרוך את החומצה הזו שכן בהליך העיבוד שלה היא עוברת הליך הפיכה ליין וממילא נאסרת מדין יין נסך.

(נדגיש, כי אין כל בעיה במוצרי הספרייט זירו שמיוצרים במפעל של קוקה קולה בישראל. הסיפור מראה לנו עד כמה חשוב שבמפעל יהיה משגיח שתפקידו לוודא את רשימת הרכיבים ולהעניק תעודת הכשר).

בשלב הזה לא נותר לכשרויות ברחבי העולם אלא להתריע בפני היהודים בקהילות המקומיות העלולים להיכשל באיסור החמור של יין נסך וכשרויות ברחבי העולם החלו להוציא הודעות אזהרה בזו אחר זו.

כך, בהודעה חריגה, שפורסמה בסוף השבוע שעבר, יוצאים בוועד הכשרות של 'קהילת החרדים בבואנוס איירס' בראשותו של הרב פייבל אברהם סופר, נגד שתיית משקה ה'ספרייט זירו'. בהודעה נכתב כי המשקה הפופולרי שעד כה היה מאושר ע"י הוועד בשל האישור שניתן לו ע"י הרב לנדא זצ"ל שהיה רב העיר בני ברק, כבר לא עומד בכשרותו וכי אין לצרוך את השתייה הזו יותר.

נזכיר שוב כי לא מדובר במשקה 'ספרייט זירו' שנמכר בישראל.

גם בוועד הכשרות של העיר וינה הודיעו שהיות שיש במשקה ה'ספריט זירו' את הרכיב של החומצה הטרטרית (Tartaric acid)  יש לבדוק את רשימת הרכיבים של המשקה בטרם צורכים אותו ובמידה וכן אין לשתות משקה זה כלל. הם מסייגים, עם זאת, כי הרכיב המדובר עדין לא נראה בספרייט זירו שמשווק בוינה, אך יש להיזהר.

המודעה של ועד הכשרות וינה.

מנגד, בעיר אנטוורפן מיהרו להוציא הודעת הבהרה שהמשקה שמשווק בחנויות בעיר הוא ללא חשש יין נסך ובשל כך אין את הבעיה שצוינה לעיל.

המודעות שפורסמו ע"י וועדי הכשרות באנטוורפן.

לקראת תקופת 'בין הזמנים' אשר תתחיל בשבוע הבא, בה יוצאות אלפי משפחות לנפוש ברחבי אירופה ונתקלות ב'ספרייט זירו', חשוב לוודא כי אין מדובר בפורמולה הבעייתית בכדי שלא יעברו חלילה על האיסור החמור. 

אנו ב'בחדרי חרדים' נעדכן על כל התפתחות בפרשה שמסעירה את עולם הכשרויות.

 

כשרות תעודת כשרות משגיח כשרות ועד כשרות יין נסך משבר הספרייט זירו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד