כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הנשיא לשעבר זעם

טראמפ הסכים להחזיר חפצים עתיקים השייכים לישראל

לאחר פנייה של ישראל, הנשיא לשעבר טראמפ הסכים להחזיר מנורות קרמיקה ומטבעות עתיקות ששייכים לרשות העתיקות. השירות החשאי התעקש לקחת את הקופסה למכשיר רנטגן

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הסכים להחזיר חפצים עתיקים לאחר שרשות העתיקות של ישראל פתחה בקמפיין ציבורי להחזרתם.

הסיפור על איך מנורות השמן, שהן חלק מאוסף האוצרות הלאומיים של ישראל, הגיעו לאתר הנופש של טראמפ במאר א-לאגו הוא מסובך. זוהי סאגה שבה החפצים כמעט הגיעו לבית הלבן, ישבו בארון בקליפורניה במשך חודשים ולאחר מכן נלקחו לפלורידה לפני שנמסרו לטראמפ.

"הפריטים ההיסטוריים הללו הוצגו על ידי נציג של רשות העתיקות הישראלית בתמיכה מלאה של הארגון", אמר דוברו של טראמפ, והוסיף כי הפריטים הושאלו לתערוכה קבועה. "מכיוון שהפריטים הוצגו כמתוכנן במקור, נזרז את החזרתם לנציג רשות העתיקות", אמר.

המסע שלהם החל בשנת 2019 כאשר סול פוקס, מנהל השקעות פרטיות, תורם רפובליקני ותיק של טראמפ ותומך בישראל, קיבל טלפון מישראל חסון, אז ראש רשות העתיקות הישראלית, ואמר שהוא מגיע לארה"ב ורוצה לפגוש אותו. פוקס הוזמן למסיבת חנוכה בבית הלבן והציע להציג לטראמפ עתיקות מירושלים לכבוד תמיכתו בישראל.

חסון נסע לביתו של פוקס בקליפורניה עם תיק שהכיל אוסף יקר מפז של מנורות ומטבעות, שנועדו להיות מוצגים זמנית בבית הלבן לכמה שבועות, כך אמר חסון, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

הפריטים הגיעו לאחר מכן לוושינגטון אבל לא לבית הלבן. פוקס, אמר שמשרד החוץ רצה לבדוק אותם אך לא החזיר אותם בזמן לחגיגת חנוכה. "הייתי קצת נבוך" הוא אמר. כמה גורמים במחלקת המדינה אמרו  שהם לא יכולים לזכור את המפגש.

כשלושה חודשים לאחר מכן, שכר פוקס שליח שיסע לוושינגטון כדי להחזיר את החפצים, ושילם עבור מושב נוסף במטוס כדי לשמור אותם לצד השליח שלו בבית בקליפורניה, פוקס כמעט שכח מזה.

ואז קורונה הגיע והעולם נסגר, ועיכב את חזרת הפריטים לישראל. בסוף 2021, פוקס קיבל הזמנה להשתתף בארוחת ערב לאור נרות חנוכה במאר-א-לאגו.

הם נסעו לפלורידה מקליפורניה. השירות החשאי התעקש לקחת את הקופסה למכשיר רנטגן. לבסוף, פוקס הגיע למאר-א-לאגו עם הקופסה, והוא פגש את טראמפ במשרדו. לאחר כמה דקות, הנשיא לשעבר קם ואמר שהוא צריך להתכונן לארוחת ערב.

"עמדתי בדרכו ואמרתי, 'הנשיא, לא, לא, אתה לא יכול לעזוב, יש לי את המילים האלה שכתבתי לך", אמר לו פוקס. הוא קרא את דבריו המוכנים המשבחים את עמדתו של טראמפ כלפי ישראל, כולל מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים. טראמפ דפק עם ידו על שולחנו, אמר פוקס, ואמר בכעס, "ובכן, איך זה שקיבלתי רק 25% מהקולות היהודיים?".

פוקס ניסה להסביר לטראמפ כי לכולם יש בעיות בנושא תמיכת היהודים. לאחר מכן טראמפ אמר. "טוב מאוד. בואו נלך עכשיו" בארוחת הערב, פוקס ישב ליד שולחן עם טראמפ ואשתו מלניה, פוקס הבין שהפריטים חייבים לחזור לישראל ואמר את הדברים לטראמפ שהסכים להחזיר אותם.

מנהל רשות העתיקות כיום, אלי אסקוזידו, פנה לשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ולשגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דייוויד פרידמן, וביקש מהם סיוע בהשבת הפריטים. עד כה, המאמצים להשבת הנרות העתיקים לא צלחו, אך על פי הדיווח בעיתון ה'וול סטריט ג'ורנל' טראמפ הסכים להחזירם.

 

 

רשות העתיקות וול סטריט ג'ורנל פלורידה טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד