י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בדרך להסכם היסטורי?

נורמליזציה עם סעודיה: ראש המוסד ברנע ביקר בחשאי בבית הלבן

בדרך לנורמליזציה? בישראל רוצים להשפיע על התוכן של ההסכמים בין ארה"ב לסעודיה להם עלולה להיות השפעה על ביטחונה, כמו הסכם אפשרי של תוכנית גרעין אזרחית בסעודיה או עסקאות נשק עתידיות | ראש המוסד המריא לארה"ב וקיים שיחות עם בכירים ב-CIA ובממשל

נורמליזציה עם סעודיה: ראש המוסד ברנע ביקר בחשאי בבית הלבן
ראש המוסד דוד ברנע צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ראש המוסד דדי ברנע ביקר בחשאי בוושינגטון לפני כשבועיים וקיים שיחות עם בכירים ב-CIA ועם בכירים בבית הלבן. הביקור החשאי הגיע על רקע הדיווחים כי ממשל ביידן מקדם הסכם עם בין ארצות הברית לסעודיה שיכלול גם נורמליזציה ביחסים עם ישראל, כך דווח באתר 'וואלה' בציטוט שני מקורות אמריקנים.

על פי הדיווח, הממשלה רוצה לנסות ולהשפיע על התוכן של ההסכמים, להם עלולה להיות השפעה על ביטחון ישראל כמו הסכם אפשרי על תוכנית גרעין אזרחית בסעודיה, שתכלול העשרת אורניום או עסקאות נשק עתידיות בין ארצות הברית לסעודיה.

כזכור היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, ביקר בסעודיה ביום חמישי האחרון ונפגש עם יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן ועם בכירים סעודים נוספים. דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן סירב להתייחס לפגישה בין סאליבן לבין ראש המוסד. "אנחנו תומכים בנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה וממשיכים לשוחח עם השותפים שלנו באזור לגבי הדרכים להשיג זאת", אמר הדובר מטעם הבית הלבן לאתר 'וואלה'.

גורם במשפחת המלוכה הסעודית שוחח עם רועי קייס ב'כאן חדשות' ואמר כי לא תהיה נורמליזציה מלאה עם הממלכה, אם לא תהיה התקדמות בנושא הפלסטיני. אותו גורם ציין כי הסעודים דורשים דרישות בטחוניות שלא ברור אם האמריקאים יעתרו לכך, תוכנית הגנה כמו ברית נאט"ו, או פרויקט גרעין אזרחי, גם אם האמריקאים יאשרו את הדרישות, ישראל תצטרך לבצע צעדים בוני אמון עם הפלסטינים.

כזכור כפי שדיווחנו, פקידים אמריקאים ששהו בג'דה ביום חמישי האחרון הביעו אופטימיות זהירה שאפשר להתקדם בעוד הדיפלומטים בשטח ממשיכים לדבר. ממשל ביידן גם ביקש מערב הסעודית להימנע משיתוף הפעולה שלה עם רוסיה בנושא מחירי האנרגיה כדי להגביר את הלחץ על מוסקבה בזמן שהיא מנהלת את המלחמה באוקראינה.

וושינגטון רוצה לגייס את ריאד נגד הרוסים, למנוע ממנה להתקרב לסין, לקרב אותה לישראל, לתאם איתה מהלכים נגד איראן, לשכנע אותה לשים סוף למלחמה בתימן ולמנוע ממנה להעלות את מחיר הבנזין לקראת שנת בחירות ב-2024 בארה"ב.

גורמים ישראלים שנפגשו לאחרונה עם עמיתים אמריקאים קיבלו את הרושם שאמנם השלב הראשון של המשא ומתן לא כלל כל דרישה לוויתורים ישראליים משמעותיים בסכסוך עם הפלסטינים, אך כעת מאמינים כי הסכם אפשרי ידרוש התקדמות משמעותית בנושא.

לגורמים ישראלים נאמר כי המלך סלמאן, התערב במשא ומתן כדי לעמוד על כך שכל עסקה תכלול מהלך ישראלי ברור כלפי הפלסטינים, כך לפי גורם ישראלי ששוחח עם ה'ניו יורק טיימס'.

הבית הלבן סעודיה דוד ברנע ראש המוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד