י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
צריך להמתין שלושה חודשים

פולמוס הרכבת הקלה: הגר"ש לוי פוסק כי אין להנות מהמלאכה

הגאון רבי שבתי לוי, רבה של רמת אהרן בבני ברק כתב פסק הלכה כי אין להתיר את הנסיעה ברכבת הקלה בגוש דן ולהנות ממלאכה שנעשתה בשבת קודש וצריך להמתין שלושה חודשים. הגר''ש לוי כותב: ראיתי למי שכתב להקל בזה מכמה טעמים, אולם לפענ"ד אין מקום להקל כלל

פולמוס הרכבת הקלה: הגר"ש לוי פוסק כי אין להנות מהמלאכה
הגר"ש לוי והרכבת הקלה החדשה צילום: באדיבות המצלם

הרכבת הקלה שנחנכה ביום שישי האחרון בגוש דן, הביאה לפולמוס נרחב סביב השימוש בה לאחר שחלק מעבודות הבנייה נעשו בשבת קודש רח"ל. 

מי שנדרש לסוגיה, הוא הגאון רבי שבתי לוי, רבה של שכונת רמת אהרן בבני ברק, שפרסם פסק תחת הכותרת "נסיעה ברכבת הקלה שנבנתה תוך חילול שבת ע"י גויים". הגר"ש לוי טוען בפסק שאוסר מעיקר הדין בכדי שיעשו, בשונה מהפוסק הגאון רבי עמרם פריד שהתיר מעיקר הדין.

בפסק כותב הגר"ש לוי: "נדרשתי לחוות דעתי בדבר הנסיעה ברכבת הקלה שבימים אלו יוצאת לדרך. הנה כיון שברור לנו מעל כל ספק שעבדו שם גם בשבתות ר"ל (ע"י גויים), יש לדון אם מותר להשתמש בזה מיד או בעינן זמן כדי שיעשו, כלומר שיעור זמן ביום חול שהיה אפשר לסיים את המלאכה גם לולי חילולי השבת".

"הנה לאחר העיון בסוגיא זו, ברור מעל כל ספק דאע"פ שלא נאסר השימוש ברכבת זו לעולם, מ"מ בעינן להמתין זמן בכדי שיעשו. כלומר להמתין זמן שהיה ברור לנו שחיללו את השבת ואילולי חילול השבת לא היה אפשרות כיום להשתמש ברכבת זו. לפיכך לענ"ד די אם נמתין מספר חודשים כגון ג' חודשים, ומכאן ואילך הו"ל ספק דרבנן ולקולא".

בהמשך מביא הרב לוי את דברי השו"ע בסימן שז (ס"ב) ובסימן שכה (ס"ו) פסק כדעת הרמב"ם (בפ"ו מהל' שבת הל"ב) דאם אמר לגוי לעשות מלאכה בשבת או שהגוי עשה מעצמו לצורך ישראל אי אפשר להנות ממלאכה זאת אלא אחר כדי שיעשו. ובנ"דד ברור הדבר שההסכם היה לעבוד גם בשבת כדי להספיק לעמוד ביעד. לפיכך אין להנות ממלאכה זו רק אחר בכדי שיעשו.

אמנם ראיתי למי שכתב להקל בזה מכמה טעמים, אולם לפענ"ד אין מקום להקל כלל ואפרט את דברי.

מה שכתבו שהואיל והמקום מקום ציבורי יש להקל. אין בטענה זו ממש, דאמנם לאסור עלינו את השימוש בצורה מוחלטת ועולמית, אי אפשר, כי אין אדם יכול לאסור דבר שאינו שלו, והרי אנו לא הסכמנו לזה ומחינו בזה בתוקף. אולם מדוע יהיה מותר להנות ממלאכה זו ולוותר על זמן כדי שיעשו, אתמהה.

מה שכתבו לחלק בין מי שנבנה עבורו לבין אחרים, בנד"ד לא שייך הדבר שהרי עשו את הרכבת לכלל הציבור ובוודאי שכולם בכלל האיסור.

מה שטענו שהרכבת היתה מוכנה לנסיעה ורק המתינו לאישורים במשך שנה שלימה וכבר עבר זמן בכדי שיעשו. אין שחר לטענה זו. שהרי האישורים התמהמהו בגלל שהיה צריך לנסוע נסיעת מבחן ונתגלו תקלות רבות עד לאישור, ואם לא היו עובדים בשבת ומסיימים את העבודות לא היה שום היתכנות כעת לנסוע בה, והרי הוא נהנה מאיסורי שבת ולכן בעינן בכדי שיעשו.

מה שטענו להתיר מדברי השו"ע שגוי העושה בקבלנות מותר. גם בזה שגו, שהרי כתב השו''ע (סימן רנב ס''ב) ''והוא שלא יאמר לו לעשות בשבת וגם לא שיעשה האינו יהודי המלאכה בביתו". ובנד"ד אמרו להם לעשות בשבת, (וכן הדין ברמז). וכן עשו בבית ישראל, כלומר בתוך ערי ישראל. ומנין לנו להקל בדבר.

לפיכך מה שכתבנו לעיל הכל שריר ונכון וקיים להמתין כמה חודשים לא להשתמש ברכבת זאת ואח"כ אפשר להקל ומספק, וספק דרבנן לקולא.

הרכבת הקלה בגוש דן הרב שבתי לוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד