כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מאחורי הקלעים

ה'קיטל' העתיק חזר לאדמו"רים מויז'ניץ

התרגשות בחצרות ויז'ניץ: הקיטל העתיק בן 198 שנים של הרבי בעל ה'אהבת שלום' מקאסוב זצ"ל הולבש אחרי שנים רבות אצל צאצאיו האדמו"רים בימי ראש השנה. 'בחדרי חרדים' על מאחורי הקלעים של הפגישה שהביאה להוצאת הקיטל מהכספת ושני האדמו"רים לבשו אותו בימי ראש השנה

ה'קיטל' העתיק חזר לאדמו"רים מויז'ניץ
הרבי הישועות משה עם הקיטל צילום: ארכיון שוקי לרר

אהבה ואחווה בחצרות ויז'ניץ: ה'קיטל' של האדמו"ר בעל ה'אהבת שלום' מקאסוב זצ"ל, מייסד השושלת החסידית, שוב הולבש בראש השנה, והפעם אצל שני האחים האדמו"רים. 

הקדמה קצרה: מאז הסתלקותו של האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' מויז'ניץ זצ"ל חולקו כל חפצי הירושה שווה בשווה בין כל הילדים, כאשר כל אחד זוכה במתן חלקו בנאמנה ללא שום סייג. אמנם הקיטל המיוחס לאדמו"רי החסידות מימות אבי השושלת בעל ה'אהבת שלום' מקאסוב זיע"א טרם חולק יחד עם הכיפה של הרבי מטשערנוביל זיע"א והגארטל של הרבי ה'אהבת ישראל' מויז'ניץ זיע"א.

ויז'ניץ סוערת • מי ילבש את ה'קיטל' של מייסד השושלת?

במהלך השנים דובר רבות בין ראשי החצרות איך לחלק את ה'קיטל' בין האחים האדמו"רים מויז'ניץ אולם כל אחד שניסה את דרכו בכך או בכך, לא הגיעו לעמק השווה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי כי לפני כחצי שנה פנה האדמו"ר מויז'ניץ אל בן דודו האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי בתיווכו של איש אמונו הנגיד ר' מאיר דוד טאבק שיתווך בינו לאחיו הגדול בדרכי שלום והרחק מן הזרקורים, מאחר שבצוואה הקנה לו אביו את הקיטל בקנין גמור ובעדות.

שבוע לפני ראש השנה השנה, הפתיע האדמו"ר מויז'ניץ והודיע שיורד לביקור אצל אחיו הצעיר האדמו"ר מויז'ניץ, הפליאה הייתה עצומה בכפליים כי מקדמא דנא נהוג שהאדמו"ר הצעיר מגיע לבקר את אחיו האדמו"ר הגדול לפני ראש השנה, והאדמו"ר מויז'ניץ נוהג להחזיר ביקור גומלין לפני יום כיפור. הפלא המשיך כאשר האדמו"רים הסתגרו בחדר בארבע עיניים לשעה ארוכה, בסיום יצא האדמו"ר מויז'ניץ והודיע לאנשי ביתו ולמקורבים אליו החלטתו, הנה חלפו אחד עשר שנים מאז הסתלקות אבי הק' זיע"א, ומאז לא זוכים אנו להשתמש בחפץ הירושה היקרה לנו מאוד, ולאור פניותיו בעקיפין ירדתי בגפי להציע הצעתי לאחי שליט"א, שיחד נתחלק בין התפילות עם הקיטל הק'.

כאן נכנסו צוותי המשא ומתן בין שני הצדדים, כאשר רק יחידים ביותר שותפו בסוד העניינים, פגישות סודיות בין המשבקי"ם ר' בן ציון שטנגר ור' יוקל וייס, העסקן ר' חיים מאיר מרקוביץ נערכו ביום חמישי, וכך הגיעו לסיכום שהרבי מויז'ניץ יקבל את הקיטל, והרבי מויז'ניץ יקבל את שאר חפצי קודש, הכיפה של הרה"ק מטשרנוביל והקאפטן של ה'אהבת ישראל'. כך גם הגיעו לסיכום לגבי ספר התורה של הבעל שם טוב וספר התורה של הרבי האמרי חיים מויז'ניץ.

החסידים הנרגשים שהופתעו במהלך החג לראות את האדמו"רים עטורים בגדי תפארה, מציינים שהקיטל עבר בירושה מהרבי אהבת ישראל זיע"א אל בנו האדמו"ר הדמשק אליעזר זיע"א שהשתמש בזה עד הסתלקותו, והאדמו"ר ה'אמרי חיים' זיע"א זכה להלביש את הקיטל הק' רק 11 שנים אחר הסתלקות אביו ה'אהבת ישראל' שהסתלק בשנת תרצ"ו, ובר"ה תש''ז 11 שנים לאחר מכן זכה הרבי ה'ישועות משה' להלביש לראשונה מלבוש קדוש זה, וכן גם בדורנו אנו, 11 שנים אחר הסתלקותו של הישועות משה זכו האדמו"רים להלביש לראשונה את המלבוש הק'.

כפי הסיכום, האדמו"ר מויז'ניץ לבש את הקיטל ביום הראשון ומסר את בגדי הקודש לגבאו הרב אהרן גוטסמן שזכה לשמש בקודש אצל האדמו"רים בעל ה'אמרי חיים', ובעל הישועות משה זיע"א, ואל ביתו הגיעו בליל ראש השנה הנגיד מאיר דוד טאבאק, והעסקן חיים מאיר מרקוביץ, לקחת חזרה הקיטל בראש השנה בכדי שהרבי מויז'ניץ ילביש את הבגד.

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב אחר הקיטל שמסעיר את חצרות ויז'ניץ.

ראש השנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד