ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מימי הביניים

בית כנסת בגרמניה הוכר כאתר מורשת עולמי

אונסק"ו קבעה כי אתר יהודי מימי הביניים בעיר ארפורט שבגרמניה הוכר כאתר מורשת עולמית. בית הכנסת בארפורט לא שימש כמקום תפילה במשך מאות שנים. בשנת 1998 קנתה העירייה את הבניין, ושחזרה אותו  

בית כנסת בגרמניה הוכר כאתר מורשת עולמי
בית כנסת העתיק צילום: הנהלת העיר ארפורט

מרכז יהודי מימי הביניים בעיר ארפורט במרכז גרמניה התווסף לרשימת המורשת העולמית של אונסק"ו. "האנדרטאות היהודיות של ארפורט כמעט נשכחו במשך מאות שנים", אמרה מריה בהמר, נשיאת ועדת אונסק"ו הגרמנית. "הגילוי המחודש שלהם הוא מתנה גדולה".

בין המבנים שנכללו ברשימה המבוקשים היו בית הכנסת הישן של ארפורט, מבנה אבן מהמאה ה-13, ומקווה שהיה צמוד לבית כנסת.

בית הכנסת הישן שימש כמחסן ולאחר מכן מסעדה ואולם ריקודים. הוא שוחזר רק בשנת 1988. המקווה שימש כמרתף במשך מאות שנים ולא הוכר לגבי הרקע ההיסטורי והתרבותי שלו עד 2007.

פוגרום בארפורט ב-1349 חיסל את כל הקהילה היהודית. בית הכנסת שימש כמחסן, ואולם ריקודים מנע ממנו להיהרס על ידי הנאצים.

כיום, בבית הכנסת הישן, שסימני הבנייה המוקדמים ביותר שלו מתוארכים לסביבות 1094, שוכן מוזיאון. קרסטין פושל, שגרירת גרמניה באונסקו אמרה: "זה מעלה את מספר אתרי המורשת העולמית בגרמניה ל-52".

ראש העיר אנדריאס באוסויין, אמר בחודש שעבר שזה יסמן הישג משמעותי עבור העיר. "אתר המורשת העולמית יהווה הזדמנות ייחודית עבור ארפורט לעלות לליגה הבכירה של יעדי התיירות", אמר. "ההרכב היהודי מימי הביניים שלנו הוא ייחודי, הוא ראוי לתשומת לב עולמית".

בית הכנסת בארפורט לא שימש כמקום תפילה במשך מאות שנים.

בשנת 1998 קנתה העירייה את הבניין, ושחזרה אותו. כעת הוא פתוח למבקרים. אחד המאפיינים הבולטים של בית הכנסת הישן הוא המקווה.

במהלך עבודות השיקום בסוף המאה ה-20, חשפו ארכיאולוגים עקבות של מטבח מימי הביניים, באר ושרידים נוספים שסיפקו תובנות על חיי היומיום של הקהילה היהודית בארפורט בתקופה ההיא.

גרמניה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד