כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
סאגה בלתי נגמרת

בית הכנסת בסלונים שוב הועמד למכירה פומבית

הרשויות בסלונים בבלארוס מנסות למכור את בית הכנסת בעיר סלונים. בית הכנסת קיים מאות שנים אך מספר ניסיונות לקנות אותו ולשפץ אותו נכשלו מסיבות שונות. בימים האחרונים הרשויות יצאו בהצעה חדשה בתקווה כי מישהו יקנה את המבנה המתפורר וישפץ אותו

בית הכנסת בסלונים שוב הועמד למכירה פומבית
בית הכנסת העתיק בסלונים צילום: באדיבות המצלם

הרשויות בסלונים שוב מנסים למכור את בית הכנסת בעיר סלונים - הפעם תמורת 64.5 אלף רובל בלארוסי, (פחות ממאה אלף שקל). המבנה בן 375 השנים מוצג באתר האינטרנט של הרשויות הבלארוסיות. המכירה הפומבית תתקיים ב-12 באוקטובר. לצד בית הכנסת ניתן לרכוש מרפסת ושתי רחבות.

כזכור כפי שדווחנו, לפני מספר שנים ניסו למכור את בית הכנסת ארבע פעמים. בסופו של דבר, הבניין נקנה ע"י הסופרת ג'ואנה ריבס - בית הכנסת עלה לה 11 אלף דולר. למען העסקה הזו היא נאלצה למכור את דירתה במינסק, אך בסופו של דבר היה צריך להחזיר את בית הכנסת למדינה - על רקע הסנקציות שהוטלו על בלארוס התרומות הופסקו, אך עדיין שמרו על פרויקט שיקום הבניינים.

יואנה ריבס, היא סופרת בבלארוס, אשה לא יהודיה, שהיה אכפת לה מההיסטוריה של המקום, וקנתה בשנה שעברה את מבנה בית הכנסת העתיק בסלונים כדי לחדשו, היא לא הצליחה להשיג תרומות, והיא ויתרה עליו והחליטה להחזיר את המבנה ההיסטורי לוועד המנהל של המחוז המקומי. לאחר פרסום הקנייה, אנשים התחילו החלו לתרום כסף, היא הצליחה לאסוף כמה אלפי רובלים רוסיים, "אבל איכשהו זה לא עבד" אמרה לתקשורת המקומית, "אולי הייתי ממשיכה להילחם לולא המלחמה באוקראינה, ברגע אחד כל הכספים הפסיקו להגיע. אנשים התחילו לחשוב על דברים אחרים לגמרי".

גם הסנקציות שהוטלו נגד בלארוס בגין תמיכתה ברוסיה, לא פעלו לטובת הסופרת, היא נאלצה לוותר על תרומות מחו"ל. ואז החליטה הבלארוסית לחסל את קרן הצדקה שלה (בית המשפט במינסק אישר את בקשתה). והיא החזיר את בית הכנסת לוועד הפועל המחוזי.

בית הכנסת בסלונים נבנה בשנת 1642. לאחר מלחמת העולם השנייה ועד שנות ה-90 שימש כמחסן. הבניין ריק כבר יותר מ-30 שנה. ניסיונות לשחזר את בית הכנסת נעשו מספר פעמים, אך כיום המבנה בעל היסטוריה בת מאות שנים ממשיך להתמוטט.

מבנה בית הכנסת ממוקם באזור גרודנו, מחוז סלונים, במרכז העיר סלונים, רחוב קרסנוארמייסקאיה 40. לפני מלחמת העולם השניה, הקהילה היהודית בסלונים מנתה כ-17 אלף בני אדם, אך רק כמאתיים שרדו את השואה. בניין בית הכנסת, שנבנה בצורה מרשימה ומשקיף על השוק העירוני, הושחת ונמצא בסכנת התמוטטות.

בלארוס בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד