כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לא כואב הדלק

בלי חשבון: מכונית ליסינג נסעה פי 2 ממכונית פרטית בשנה שעברה

בשנת 2022 כל כלי הרכב המנועיים בישראל נסעו בשנה שעברה 65.9 מיליארד קילומטרים, עליה של 3% ביחס לשנת 2021. מכוניות ליסינג נסעו בשנה 28.4 אלף קילומטר בשנה, כלומר כמעט פי שניים ממכונית שאינה ליסינג

בלי חשבון: מכונית ליסינג נסעה פי 2 ממכונית פרטית בשנה שעברה
רכבים בישראל צילום: רוני נאק

אם אתם מתפלאים מדוע הכבישים כל כך צפופים והפקקים כל כך מעיקים, התשובות נמצאות בנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אשר מסכמת את היקפי הנסועה (כלומר כמה נסענו, או קילומטראז' בלשון העם) של 2022.

לפי הלמ"ס בשנת 2022 כל כלי הרכב המנועיים בישראל נסעו בשנה שעברה 65.9 מיליארד קילומטרים, עליה של 3% ביחס לשנת 2021. ייתכן שהעלייה נובעת מהיציאה מהקורונה אבל בכל מקרה מה שזה אומר זה שהינו יותר זמן בכבישים. מבחינת הנתונים שתופסים לגבי המכוניות עצמן, יוצא שנסענו פחות. הנסועה השנתית הממוצעת של מכונית פרטית (מכל הסוגים) היתה בשנה שעברה 15.2 אלף קילומטרים לעומת 15.3 אלף קילומטרים בשנת 2021. ייתכן שהנסועה היורדת נובעת מעליית מחירי הדלק, כי לפי הנתונים שמתפרסמים הנסועה לפני הקורונה היתה 16.2 אלף קילומטרים בשנה ב-2019.

כאן הקורא הסביר ישאל את עצמו: אם מחירי הדלק עולים ואם הרכבים הפרטיים נוסעים פחות כי כואב לנו בכיסים אז למה הנסועה הכללית עולה? ובכן הנסועה הכללית מורכבת גם מרכב כבד ואוטובוסים אבל הנתונים מראים לנו עוד תופעה: רכבי הליסינג נוסעים פשוט הרבה יותר. כך עולה מנתוני הלמ"ס שבשנת 2022 מכונית נוסעים בבעלות פרטית, כלומר לא ליסינג ולא השכרה, נסעה 16,000 קילומטר בשנה בממוצע וכך היה גם בשנת 2021. אבל מכוניות ליסינג נסעו בשנה 28.4 אלף קילומטר בשנה, כלומר כמעט פי שתיים ממכונית שאינה ליסינג. ייתכן שזה כמובן נוסע מכך שלכל נהגי הליסינג יש מקומות עבודה מרוחקים מאוד אבל גם ייתכן שזה בגלל שהדלקן שמותקן להם ברכב מעודד אותם לנסוע על חשבון הברון.

עוד עולה מהנתונים שמי שיש לו רכב שהוא יותר חסכוני בצריכת הדלק מרשה לעצמו לנסוע יותר: מי שיש לו רכב היברידי נסע בשנה שעברה בממוצע 22.1 אלף קילומטר ורכב פרטי עם מנוע דיזל נסע בשנה שעברה 22.8 אלף קילומטר.

אבל הנתון שצריך "להדליק נורה אדומה" הוא נתון הצפיפות שאינו מחמיא לנו בכלל. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנים 2022-2000 סך הנסועה השנתית גדלה ב 81% ומצבת כלי הרכב גדלה פי .2.2 לעומת זאת, שטח הכבישים גדל ב,61% ואורך הכבישים גדל ב-25% באותה תקופה. מה שזה אומר זה שכמות המכוניות שעולות על הכבישים היא הרבה יותר גדולה ממה שהכבישים שלנו יכולים להכיל ושהכבישים אינם מתפתחים ומתארכים בקצב שיכול לענות על העלייה המהירה במספר כלי הרכב.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד