כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
כך פעלה השיטה

החקירה חשפה: הסטודנטית החרדית התחזתה וגרפה אלפי ש"ח

סטודנטית חרדית תושבת ירושלים חשודה ששלשלה לכיסה אלפי ש"ח, לאחר שהתחזתה לנבחנות במבחני פטור באנגלית ("אמירם") וביצעה עבורן את המבחן | המשטרה חשפה את המתחזה הסדרתית שפעלה בשיטה מתוחכמת

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: מיכל פתאל, פלאש 90

במהלך חודש מאי האחרון, הגיעה לסיומה פרשיית התחזות שבמרכזה על פי החשד עומדת סטודנטית צעירה (19) לביוטכנולוגיה תושבת ירושלים שהתחזתה לנבחנות במבחני "אמירם". הסטודנטית ביצעה עבורן את המבחן ובכך הן "השיגו" ציון המאפשר במסגרת לימודיהן האקדמאיים הקלה במקצוע האנגלית עד רמת פטור.

במסגרת חקירת המשטרה שניהלה תחנת מוריה שבמחוז ירושלים, הגיעו החוקרים אל 13 נבחנות, שלכאורה שקיבלו את שירותיה של המתחזה. חקירה החלה בעקבות לערנותן של בוחנות ה"מרכז הארצי לבחינות והערכה" שבירושלים ויחידת הביטחון.

מהחקירה עולה כי בתאריך 11.5.23 התייצבה החשודה לבצע מבחן "אמירם". ככלל, בכניסה למבחן מבוצע הליך זיהוי לנבחן באמצעות תעודה מזהה נושאת תמונה ולאחר מכן עליו למלא טופס רישום ייעודי הכולל פרטים אישיים ואת חתימתו. לחוסר מזלה, זיהתה אותה הבוחנת כאחת שביצעה בחינה חודשים ספורים לפני כן. יחד עם מנהלת הביטחון של "המרכז הארצי" הובאה הצעירה החשודה אל תחנת המשטרה מוריה שם הוגשה תלונה נגדה והיא הועברה לחקירה.

מחקירת המשטרה עולה כי לטובת מעשיה, למדה החשודה בעל-פה את פרטיהם האישיים של הנבחנות. כך גם ביום בו נתפסה, השלימה את מילוי הפרטים בטופס הייעודי וביצעה את המבחן. בסיומו, נקראה אל משרדה של מנהלת הביטחון ושם הוטח בפניה כי היא מתחזה. כמו כן התברר בדיעבד, כי ציון המבחן שביצעה באותו היום עמד ברף פטור מלימודי האנגלית, לו היה נעשה כחוק.

בראשית חקירתה סיפרה החשודה לחוקרת המשטרה כי קיבלה בעבור כך סכום "פעוט" של מאות שקלים בודדים וכי לא היה בכוונתה לעבור על החוק, אלא רק ביקשה לסייע לנבחנת המתקשה בשפה האנגלית וכי אלו הם כישוריה היחידים. במהלך פעולות החקירה שביצעו חוקרי תחנת מוריה במרחב ציון, נבדק תוכן מכשירה הסלולרי שחשף בפני החוקרים מקרים רבים של מעשי התחזות, פרטי נבחנים שמעורבים בתרמית ויומן רישום שמות נבחנים, מועדי המבחן וסכומי כסף.

כבר בתחילתה של החקירה, זומנה הנבחנת אליה התחזתה החשודה והכחישה כל קשר למעשיה של החשודה ועמדה על כך שהיא זאת שביצעה את המבחן, אך לא ידעה להשיב לחוקרים היכן התקיימה הבחינה. עוד במסגרת החקירה, נגבו עדותן של נבחנות רבות עבורן ביצעה החשודה את מבחן הפטור באנגלית. עוד נודע בחקירה כי כלל הנבחנות להן התחזתה, מתגוררות בערים ירושלים, בית שמש, ביתר עילית, באר שבע ושדרות, ומשתייכות למגזר החרדי, דבר המקל על ההתחזות החיצונית במראה. לאלו שאין ברשותן פלאפון "חכם" לטובת ההתנהלות מול החשודה, עשו זאת באמצעות הדואר האלקטרוני.


המתחזה שנעצרה

בנוסף נודע בחקירה כי חלקן של הנבחנות כבר ביצעו בעצמן את המבחן בתחילה אך ציון נמוך או נמוך מאוד שקיבלו, עורר את הצורך לבצע מבחן חוזר ולכך נרתמה החשודה בכדי "לסייע" לשפר את ציון הבחינה במועד הנוסף, אז קיבלו הנבחנות ציון שהשתפר פלאים עד כדי פטור מלימודי האנגלית.

בתחילה, דרישתה הראשונית של החשודה הייתה סכום של כ-3,000 ש"ח ולגבי סכום זה ניהלה החשודה סוג של משא ומתן ובהתאם לכך "הותאם" הסכום הסופי לתשלום, בין 1,000 ל-3,000 ש"ח, תוך מספר אפשרויות תשלום - העברה בנקאית, תשלום באמצעות יישומון "ביט" או מזומן בעת מפגש בין הצדדים. עוד נודע לחוקרי המשטרה, כי במטרה שלא לעורר חשד, הציעה החשודה לנבחנת שציונה ההתחלתי היה נמוך מאוד, להיבחן עבורה שני מועדים ובכך להעלות את הציון במדורג. לכך, המחיר שהוצע היה מותאם ועמד על כ-4,000 ש"ח בעבור שני המבחנים יחדיו.

במפגש זה שהתקיים לפני או ביום המבחן עצמו, פרט להסדרת התשלום קיבלה לידיה החשודה את תעודת הזהות של הנבחנת המקורית ולמדה את פרטיה האישיים, לרבות מקום מגורים ושמות בני משפחתה, העתיקה את חזותה של הנבחנת במדויק עד כדי שהחשודה והנבחנת ניגשו יחדיו אל סניף פארם על מנת להתאפר בהתאמה.

במהלך החקירה המעמיקה שניהלו חוקרי תחנת מוריה, נחקרו באזהרה צעירות שקיבלו את שירותיה של החשודה המרכזית בגין עבירה של קבלת דבר במרמה וככל שנאספו עדויות רבות, כך התחזקו החשדות כלפי החשודה וכי מדובר בפרשייה מסועפת שהתבצעה מזה חודשים ארוכים על ידה, תוך ביצוע עבירות של התחזות במטרה להונות, התחזות בדויה בפני רשות, שיבוש מהלכי חקירה, קבלת דבר במרמה ועבירת זיוף.

רס"מ מיטל חפצדי, ראש צוות החקירה בתחנת מוריה, סיפרה: "לפני מספר חודשים הובאה החשודה הצעירה אל תחנת המשטרה מוריה על ידי מפקחת הבחינות בחשד שהתחזתה לאחרת ונבחנה בשמה. תלונה שהוגשה על כך ופתיחה בחקירה, חשפו מספר רב של מקרים בהם נבחנה החשודה תוך שהתחזתה לאחרות ובידיעתן המלאה, קיבלה בעבור כך סכום כספי נכבד ובעצם, ניצלה את שליטתה בשפה האנגלית במטרה לגלגל לכיסה כספים במרמה".

"בתוך כך, הצלחנו לאתר את המעורבות שנעזרו בשירותיה והן נחקרו גם כן בחשד לקבלת דבר במרמה. מדובר בחשודה שפעלה בעורמה רבה ובין "לקוחותיה" צעירות מירושלים והסביבה, אך גם מדרום הארץ. משטרת ישראל ומחוז ירושלים בפרט, תמשיך לחקור חשדות וחשודים המעורבים בעבירות הונאה ומרמה הפוגעים בביטחונו ורכושו של הציבור", הוסיפה חפצדי.

 

התחזות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד