כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מתפללים כל יום שאף אחד לא ייפגע

מלחמת מצווה? בביטאון סאטמר משיבים למשפיע

בביטאון חסידות סאטמר בארה"ב מגיבים בחריפות למאמר 'מלחמת מצווה' שפרסם המשפיע החסידי רבי אהרן מנדלזון ומגיבים: "מדובר במלחמה שיזמו מנהיגי מדינה שעצם יסודה הוא מרידה וכפירה במלכות שמים וכבר השמידה והורידה מהדת היהודית למרבה הצער מיליוני ילדים יהודים ויהודים מכל העולם שהגיעו לכאן בארצנו הקדושה, ולזה אתה קורא "מלחמת מצווה?"

מלחמת מצווה? בביטאון סאטמר משיבים למשפיע
הגר"א מנדלזון על רקע המתקפה בדער בלאט צילום: באדיבות המצלם

בעיתון 'דער בלאט' של חסידות סאטמר בארה"ב תוקפים בחריפות בסוף השבוע את המשפיע הרה"צ רבי אהרן מנדלזון שהעביר את דעתו – דעת תורה על המלחמה, אותה הוא מגדיר כ"מלחמת מצווה".

המשפיע החסידי: "אין מה לחשוש מכניסה קרקעית לעזה"

במאמר ארוך בשפת היידיש מגיבים בתגובה למאמר שפורסם ב'המודיע' ואף כאן ב'בחדרי חרדים' בו כתב הרב מנדלזון כי מדובר ב"מלחמת מצווה". "כמו שרואים שבכל המלחמות שהיו בזמן יהושע בן נון חזרו כולם בריאים ושלמים ולא נפקד אחד מהם במשך כל השבע שנים שכבשו, ורק בכבישת העיר עי נהרג אדם אחד מהם, לפי שיטה אחת בגמרא, ומיד קרע יהושע בן נון שמלותיו ונפל על פניו להתפלל על ה', כי כלל ישראל להם כוח מיוחד שלא ככל הגויים בית ישראל, אלא כולם צריכים לחזור בריאים ושלמים. וגם בשנים לאחר מכן כשהיו השנים כתיקונן, חזרו כולם בריאים ושלמים, ורק אחר שגרם החטא, התחילו ליפול אנשים מישראל במלחמות".

לדברי כותב המאמר, הרב מנדלזון מביא ראיות ממלחמות הקודש שהבורא ציווה ליהושע בון נון לצאת למלחמה נגד אומות העולם... כאשר דווקא מכאן נודע שאיש לא באמת מת במהלך המלחמה, ומה היה הגורם לזה? אכן, כי לא היה חטא מצד כלל ישראל, ורק לאחר מה שגרם החטא, התחיל עם ישראל ליפול בזמן המלחמות.

מפרסם המאמר כותב: "האם אתה קורא את מה שכתבת בעצמך? אתה סומא, חס וחלילה, לגמרי שאפילו המימרות שלך שאתה מצטט מהתנ"ך ומהתלמוד הובאה כראיה הכי חזקה ומוכיחה נגד הגרסה הנוכחית שלך שכאשר מדינת ישראל הכופרת יוצאת עכשיו למלחמה הם חייבים לנצח. מלחמה נגד קבוצת הטרור חמאס בעזה וחלילה אף אחד לא ייפול במלחמה, כי לישראל יש כוח מיוחד בניגוד לגויים בישראל".

"כן, גם אנחנו באותה סירה כמו הרב מנדלזון, וגם אנחנו מתפללים כל יום את התפילה הקדושה שהתפלל רבינו הקדוש מסאטמר זי"ע (רבי יואליש) והוריד דמעות שליש מדי יום ביומו שלא תזיק חלילה לאף נפש יהודית, בלי קשר אם הוא שייך לחדר שלנו או שהוא אבוד לצערנו במזבח הציונות, אבל יהודי נשאר יהודי ואנו מתפללים כל יום שאף אחד לא ייפגע חלילה וחס ע"י המחבלים הערבים ימ"ש.

"אבל איך אתם לא מתביישים להשוות בין השקצים והרמשים של היום, החיילים הישראלים, שעשרות אלפים מהם מחללים שבת בפהרסיה ואוכלים נבילות וטריפות ר"ל, ואת החיילים האלה אתה רוצה להשוות לחיילים היהודים הקדושים בתקופת יהושע בון נון, החייל הקדוש הזה שעליו מצווה התורה הקדושה: "מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ" (דברים ח.) והמשנה במסכת סוטה מביאה שלוש דעות: "...ר' עקיבא אומר הירא ורך הלבב כמשמעו, שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה. רבי יוסי הגלילי אומר הירא ורך הלבב זהו המתיירא מן העבירות שבידו... רבי יוסי אומר: אלמנה לכהן גדול".

לגבי מה שכתב המשפיע: "שמעתי שהם מתכוננים להיכנס רגלי לעזה, והנה פתחתי את הרמב"ם הלכות מלכים וראיתי שם מפורש כל סדר המלחמה, וכתוב שם לגבי מלחמת הרשות, דהיינו כשלא חייבים לעשות מלחמה... אלא כדי לרשת את ממונם, אעפ"כ אומר הרמב"ם על זה שצריך קודם לפתוח לשלום, ושלום היינו שהם נכנעים בלי שום קרב, אז לא הורגים שום אדם, אבל נוטלים את חצי ממונם או חצי קרקעם כדאיתא שם ברמב"ם. אבל אם הם מתעקשים ולא משלימים עם ישראל, אזי אומר הרמב"ם שהורגים בהם כל הזכרים הגדולים".

המשפיע הוסיף וכתב: "ואם הייתי יכול, הייתי מראה את זה לנציגים בממשלה כי חלק גדול מהממשלה כהיום הם שומרי תורה ומצוות, כדי שיראו שאין שום מקום לחשוש אחרת, כי איתא ברמב"ם שאפילו במלחמת הרשות צריך להרוג כל זכר ולא רק את מי שרוצה להילחם עם ישראל, וא"כ ק"ו בן בנו של ק"ו שאם במלחמת הרשות... מותר להרוג שם כל זכר, עכשיו שאין זה מלחמת הרשות אלא מלחמת מצווה... אזי וודאי שיש רשות להרוג מכל הצדדים ולא להסתכל אם אזרחים ייהרגו באמצע, כי הרי מותר להרוג את כל הזכרים שמה...".

ועל זה מגיע התשובה במאמר: "אתה שומע טוב? אוזניך שומעות מה שפיך מדבר, מדובר במלחמה שמנהיגי מדינה שעצם יסודה היא מרידה וכפירה במלכות שמים מיומה הראשון, וכבר השמידה והורידה מדת היהודית למרבה הצער מיליוני ילדים יהודים ויהודים מכל העולם שהגיעו לכאן בארצנו הקדושה, ולזה אתה קורא "מלחמת מצווה?" . נראה שאתה יכול להוכיח את מה שלא הצליח קודש הקדשים דוד מלך ישראל חי וקיים. דוד המלך היה זקוק לסנהדרין כדי לצאת למלחמה. אבל כאן אין צורך שתהיה עליו סנהדרין, ראש הכופרים ביבי נתניהו מספיק לך".

"ואם זה באמת מלחמת מצווה אז למה שהמשפיע החשוב לא יתכבד ויצא למלחמת מצוה כזאת? למה שלא ישלחו את בחורי הישיבות והכוללים לגבול עזה? הרי זה מלחמת מצוה ממש... למה שלא תחשוב על האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פּה?... וכאן מונה הכותב 'בדער בלאט' על מה שעשו הציונים במשך השנים לילדי תימן, מרוקו, טהרן ועוד ועוד.... ומצטט מדברי הרבי מסאטמר זי"ע על חומר האיסור לשלוח יהודים למלחמה שתוכל להרוג אפילו נפש אחת מישראל, כי מי בדורינו יכול לקחת אחריות על נפש אחת מישראל שחלילה ייאבד ע"י המלחמה הזאת?".

מלחמת חרבות ברזל חסידות סאטמר דער בלאט הרב מנדלזון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 87 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד