י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
התהליך מגן עליכם

מכוניות חשמליות בגשם. זה בטוח?

מה עושים כשחייבים לטעון ומחוץ לרכב יורד גשם חזק? האם מותר לטעון רכב חשמלי בגשם ומה יקרה לנו אם ניגע במכונית חשמלית רטובה?

מכוניות חשמליות בגשם. זה בטוח?
החשמל מתחיל לזרום רק אחרי שיש תקשורת בין הרכב לעמדת הטעינה ומתקיים חיבור יציב והכבל ננעל לשקע הטעינה צילום: יונדאי

מילדות מלמדים אותנו להיזהר מהחשמל. עוד לימדו אותנו שמים וחשמל לא מסתדרים טוב יחד. זאת מכיוון שהמים מנתבים את החשמל למקומות שלא תיכננו או שיכולים להזיק לנו. דבר העשוי להתרחש במערכות חשמל מאולתרות. כדי להגן מהתחשמלות בבית יש בארון החשמל ממסר פחת – שמגן עלינו מהתחשמלות.

בכל הקשור לבטיחות של מכוניות חשמליות, אחת השאלות הנפוצות ביותר היא מה לעשות במזג אוויר חורפי, כשהגשם יורד באלכסון או שאתם בעמדת DC אימתנית, חשופה למזג האוויר ועומדים בשלולית עם כבל עבה ביד.

התהליך מגן עליכם

חשוב בשלב הזה להכיר את פרוצדורת הטעינה של הרכב החשמלי שלכם. בעקרון, החשמל לא יזרום והכבל לא יהיה "חי" עד שהרכב לא יתקשר עם עמדת הטעינה. התקשורת מתקיימת בעת חיבור כבל הטעינה – אבל החשמל עוד לא זורם. אז מתחיל תהליך זיהוי מערכת הניהול שברכב את עמדת הטעינה, ורק בסיומו הטעינה מתחילה והחשמל המאסיבי יזרום בכבלים.

שקע הטעינה עצמו מוגן מגשם ואבק: קרדיט יונדאי

עד השלב שבו נוצרים החיבורים הפיזיים והממוחשבים בין הרכב החשמלי לעמדת הטעינה – אין סכנת התחשמלות. זה נכון לכל עמדות הטעינה הציבורית, AC או DC הקיימות במקומות רבים בארץ.

לגבי טעינה ביתית אסור בשום אופן לעגל פינות (למשל להוריד כבל מאריך מחלון הקומה הרביעית לחניה) או לנסות לחסוך כמה שקלים על חשבון הבטיחות. הבטיחות קודמת לכל ורק התקנה מקצועית תמנע תקלות, סכנה ותבטיח טעינה אמינה ובטוחה.

בסופו של דבר, זה בטוח לחבר כל רכב חשמלי תקין לטעינה בכל מזג אוויר. אפילו שיורד שלג, גשם ניתך או שניהם גם יחד. המערכת החשמלית של הרכב מתוכננת לעמוד בפני חדירת מים מותזים כשאתם חוצים שלוליות בחורף, חדירת גשם גם פתח הטעינה פתוח. המערכת החשמלית עמידה גם בפני חדירת חלקיקי אבק טורדניים (מאלו יש אצלנו אפילו יותר מגשמים) שגם הם יכולים ליצור מהומה של ממש במערכת החשמל.

הגנה אלקטרונית

בנוסף קיימות הגנות חכמות גם ברכב עצמו. למשל כדי למנוע גישה לא מכוונת למערכות החשמל החזקות. יצרנית הרכב מונעת גישה פיזית לחלק ממערכת החשמל ויש עוד מערך חיישנים אשר מנטרים את בידוד הרכיבים או כל שינויים שחלים במרווחי הבטיחות שהוגדרו כדי להגן עליכם. לכן בכל שינוי זעיר, מערכת המתח הגבוה תסגור את עצמה מיידית. זה יקרה אם למשל מישהו, שאינו מורשה, ינסה "להתעסק" עם מערכת החשמל או לא עלינו, במקרה של תאונה בה עשויים להיקרע כבלים ראשיים או אז הרכב החשמלי מדומם את עצמו אוטומטית. ניתוק דומה יתרחש במקרה של פתיחת כריות האוויר בתאונה.
גם לעמדת הטעינה יש הגנות דומות. החל מתקן עמידות בפני מים ואבק וכלה באמצעים המזהים התחשמלות, ושינויים בשלמות המבנית שלה שיביאו לכיבוי מיידי כדי להגן עליכם.

שכבות הגנה רבות

גם אם גוף הרכב המתכתי רטוב מגשם, זה בטוח לגעת בו. זאת בהנחה שהרכב תקין. אותן מערכות המגינות עליכם בעת הטעינה בגשם ישמרו עליכם שלא תתחשמלו באופן אקראי.

לפעמים דעתנו מוסחת, אולי מקרה חירום פתאומי מקפיץ אותנו מעמדת הטעינה באמצע התהליך. כדי למנוע מצב שבו אתם, בטעות, קורעים את הכבל מהעמדה מכונית חשמלית מודרנית תזהה שאתם מנסים לנסוע כשאתם עדיין מחוברים בכבל לעמדת הטעינה – ולא תאפשר התחלת נסיעה עד לניתוק הכבל באופן בטוח.

בשורה התחתונה

אפילו שעמדת הטעינה עשויה להיות חשופה לגשם, זה תמיד יהיה בטוח להתחבר ולטעון בביטחון מלא. אם עשויה להיות איזו סכנה, היא תהיה במקרים של מערכות חשמל מאולתרות, שינויים לא מורשים במערכות הרכב או חלילה תקלה במערכת החשמל של הרכב – אלא שעל זה תקבלו חיווי תקלה או הודעת מערכת בלוח המחוונים הרבה לפני שתתחברו פיזית לכבל עבה עם מאות אמפרים של זרם חי.

 

 

יונדאי רכב חשמלי חורף גשם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד