ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
חושב על גיור

נשיא חדש לארגנטינה: מעריץ של טראמפ, לומד תורה ואוהב ישראל

ארגנטינה בחרה בנשיא חדש בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות במדינה | סרחיו מאסה שר האוצר לשעבר, התמודד נגד המועמד הליברטריאני והפופוליסט המנצח חאבייר מיליי שמבחינת ישראל נראה שאפשר להיות מרוצים מנצחונו  

נשיא חדש לארגנטינה: מעריץ של טראמפ, לומד תורה ואוהב ישראל
הנשיא חאבייר מיליי צילום: פייסבוק

הפוליטיקאי הפופוליסט הימני חאבייר מיליי ניצח בבחירות לנשיאות ארגנטינה, מיליי הביס את שר הכלכלה סרחיו מאסה ממפלגת המרכז-שמאל. יריבו, שר הכלכלה, סרחיו מאסה, הודה בהפסד בנאום שנשא הלילה, כ-95 מהקולות נספרו והתוצאות  56% למיילי ו-44% למאסה.

התוצאה היא מכה לקואליציית המרכז-שמאל הפרוניסטית וגוש האופוזיציה השמרני הראשי על רקע משבר כלכלי בארגנטינה עם אינפלציה מרקיעת שחקים.

בבחירות נובמבר 2021 נבחר מיליי לכהן כחבר בית הנבחרים של ארגנטינה מטעם העיר בואנוס איירס. אבל האתגרים של מיילי עצומים. הוא יצטרך להתמודד עם הקופה הריקה של הממשלה והבנק המרכזי, חוב של 44 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית, ואינפלציה המתקרבת ל-150%.

מיליי מיקם את עצמו כאאוטסיידר פוליטי. מעריץ של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, תומך בסגירת הבנק המרכזי של ארגנטינה, מאמין ששינויי האקלים הם מתיחה ושמכירת איברים אנושיים צריכה להיות חוקית.

הוא גם רוצה להקל על תקנות הנשק בארגנטינה ולהחליף את הפסו הארגנטינאי בדולר האמריקאי כמטבע העיקרי.

מיליי הוא תומך נלהב של ישראל, שהתחייב בשנה שעברה להעביר את שגרירות ארגנטינה מתל אביב לירושלים, דבר ששיקף את אחד המהלכים הראשונים של הנשיא טראמפ עם כניסתו לתפקיד בתחילת 2017.

הוא כלכלן מוערך, יש לו קשר חזק ליהודים וגם לישראל. על פי ראיון לעיתון הספרדי "אל פאיס" מתחילת השנה, מיליי לומד תורה מדי יום ביומו ומשוחח באופן קבוע בוואטסאפ עם הרב שמעון אקסל וואניש, הרב הראשי של הקהילה היהודית הספרדית המרוקאית בארגנטינה.

הרב וואניש אמר לכאורה למיליי שעליו לקרוא את "כתבי הקודש היהודיים" כדי לקבל טיפים על "ניתוח כלכלי". מיליי, שהוא חלק מהרוב הקתולי של ארגנטינה, נשאל גם אם הוא מתכנן להתגייר לאור לימודיו.

"אם אתה מתגייר אתה מחויב לשמור שבת. אם אני נשיא ויש שבת, מה אני עושה? האם אני מתנתק מהמדינה מיום שישי עד שבת? יש כמה בעיות שיהפכו את זה לבלתי מתאים". הוא אמר שהוא לא יתגייר, בנוסף הוא ביקר בקברו של הרבי מליובאוויטש זצ"ל בקווינס, ניו יורק.

הוא נשאל האם היה מתגייר במהלך הקריירה הפוליטית שלו או אחריה.

"זה מאוד קשה" אמר "כי לא אוכל לקיים את כל המצוות בגלל הדרישות שיהיו לי כנשיא, לאחרונה הייתי בניו יורק ואפילו הייתה לי הזכות לבקר בקברו של הרבי מליובאוויטש, אולי אתגייר בסיום הקריירה הפוליטית שלי".

הרב אליהו המרה נשיא וועד הקהילות, ורב קהילת 'אמיה' בארגנטינה

הקהילות היהודיות הגיבו לניצחון של מיליי: "העם הארגנטינאי בחר בשינוי, השינוי הזה הביא לבחירתו של חאבייר מיליי לנשיא ארגנטינה" אמר הרב אליהו המרה נשיא וועד הקהילות, ורב קהילת 'אמיה' בארגנטינה. "הקהילה בארגנטינה מורכבת מאנשים שבחרו בכל אחד מהמתמודדים. אנו מקווים שהכרעת הרוב תהיה לטובת מדינת ארגנטינה וטובת הקהילה היהודית, מהגדולות בעולם".

עוד אמר: "אנו מקווים שתהליך העברת השלטון בשבועות הקרובים ייעשה בצורה מסודרת, ולאחר ה-10 בדצמבר הנשיא הנבחר יקבל החלטות נבונות לטובת הביטחון האזרחי והכלכלה הארגנטינאית במדינה העוברת משבר כלכלי קשה".

מיילי גם הגן בגלוי ובמשך שנים על זכותה של ישראל להגן על עצמה, הוא גינה באופן חד משמעי את הטרור האסלאמי.

הוא אמר בראיון לאתר 'טיימס אוף ישראל' על ישראל: "מה שאני הכי מעריך בישראל הוא התרבות שלה, האנשים שלה. זה מעורר בי הרבה הערצה לראות איך הם מצליחים לשלב את העולם הרוחני עם העולם האמיתי. זה בעיני אדיר ומעורר הערצה.

הוא נשאל מה הוא חושב על המלחמה בישראל?

"נקטתי עמדה מאוד ברורה. למעשה, לא רק גיניתי את פעולות הטרור של ארגון חמאס, אלא גם הבעתי את הזדהותי עם ישראל. מעל לכל, הבעתי את תמיכתי בזכות הלגיטימית של ישראל להגן על עצמה".

עוד אמר: "צריך לדרוש את שחרורם של כל בני הערובה הישראלים, לא רק הארגנטינאים. בהצהרה שלי לא דרשתי הפסקת אש, אלא פתח לערוץ שדרכו ניתן להציל אנשים, אנחנו עובדים על זה".

לגבי העברת השגרירות לירושלים אמר: "כן כמובן, לא אכפת לי אם אקבל ביקורת ממנהיגי העולם, אני באמת מאמין שזה הדבר הנכון לעשות".

 

דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד