כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
לרגל יום הולדתה ה-100

המלך צ'ארלס שלח מכתב וזר פרחים לניצולת אושוויץ

המלך צ'ארלס חלק כבוד לניצולת אושוויץ, לילי אברט, לרגל יום הולדת 100. אברט הקדישה את חייה להעלאת המודעות לשואה. נינה, דוב פורמן בן ה-20, שמסייע לה ציין "שמעתי את עדות השואה של סבתא רבא שלי על אומץ ונחישות בימי ההיסטוריה האפלים ביותר"

המלך צ'ארלס שלח מכתב וזר פרחים לניצולת אושוויץ
לילי אברט מראה למלך צ'ארלס את המספר שחרטו על ידה הנאצים צילום: באדיבות המצלם

ניצולת השואה לילי אברט ציינה את יום הולדתה ה-100 מוקפת במשפחה ובעשרות אלפי כרטיסי ברכה ואיחולים לבביים. אברט הקדישה את חייה להעלאת המודעות לשואה מאז גורשה מביתה בהונגריה לאושוויץ-בירקנאו. אמה, אחיה ואחותה נהרגו בתאי הגזים.

איחולים הגיעו מרחבי העולם, כולל מראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון. אברט קיבלה גם מכתב וזר אישי מהמלך צ'ארלס 'עם איחולים מאוד מיוחדים וחמים'. במכתב נכתב: "לילי היקרה, רציתי במיוחד לכתוב מילה אישית באירוע המיוחד של יום הולדתך ה-100. לעולם לא ניתן לתאר או להכיר בצורה מספקת את הסבל הנורא שאת ומשפחתך סבלתם, אבל כניצולת של הזוועות של השנים ההן, מפעל חייך היה להזכיר לדור שלנו את מעמקי השחיתות והרוע שאליהם יכולה האנושות לרדת. כשההיגיון האנושיות והאמת ננטשו. המשכת להזכיר לעולם את הזוועות הבלתי נתפסות בהן היית עדה, חיית את חייך בצורה חיובית, באצילות אמיתית וללא שנאה, באופן המהווה דוגמה לכולנו".

עוד כתב: "כוח הרוח, החוסן והאומץ יוצא הדופן שלך זוכה להערצה יותר ממה שאני יכול לומר. אני מקווה שיהיה לך יום שמח מאוד בחברת המשפחה, וזה מביא אינספור מחשבות וברכות על יום בלתי נשכח שכזה".

לילי אברט הנרגשת אמרה: "מעולם לא חשבתי שאצליח לשרוד את אושוויץ. עכשיו אני חוגגת 100 מוקפת במשפחתי הגדולה והאוהבת. הנאצים לא ניצחו".

לילי קיבלה תואר מיוחד על ידי המלך צ'ארלס על פעילותה לחינוך על השואה. יחד עם נינה דב פורמן בן ה-20 שמלווה את סבתו מאז ילדותו, היא עוזרת לחנך וליידע צעירים על השואה באמצעות ספרים ותוכן שהיא מפרסמת במדיה החברתית, במיוחד בטיק טוק שם היא צברה יותר מ-2 מיליון עוקבים.

לילי קיבלה את אות המסדר האימפריה הבריטית מהמלך צ'ארלס בתחילת השנה: "זה היה כל כך מלא בענווה לראות את סבתא רבא המדהימה שלי, מקבלת את אות המסדר הבריטי שלה, בטירת וינדזור, מהוד מלכותו המלך" סיפר הנין דוב. לילי אמרה למלך: "הייתי בגיהינום, אושוויץ, כמה מיוחד להיות כאן היום, עם המלך, בארמון".

היא הייתה שותפה לכתיבת ספר זיכרונות, "ההבטחה של לילי: איך שרדתי את אושוויץ ומצאתי את הכוח לחיות" אותו כתבה עם נינה החרדי דב פורמן מלונדון בשנת 2021.

דוב פורמן אמר ל'בחדרי חרדים': "חיכינו לרגע הזה כל כך הרבה זמן. היה לנו מפגש של המשפחה ואנשים שונים הגיעו כדי לאחל ללילי יום הולדת שמח".

הוא הוסיף: "זו תקופה מדאיגה וקשה במיוחד, ניצולי השואה רואים שהאנטישמיות עולה שוב. התקופה הנוראה שאנו נזכרים בה עם האנטישמיות הגואה כיום, הופכת את חגיגת יום ההולדת של לילי לחשובה עוד יותר. לקבל מכתב מהמלך בזמנים מאתגרים אלה עבור הקהילה היהודית זה כל כך מיוחד".

פורמן אמר כי "הזיכרונות של אברט מאמה, אחותה הצעירה ואחיה הצעיר, שכולם נהרגו בשואה, ברורים במוחה היום, רק תארו לעצמכם אם אותם 6 מיליון יהודים שנרצחו בשואה היו שורדים עד יום הולדתם המאה מוקפים במשפחותיהם", אמר.

בשנים שלאחר המלחמה לילי התגוררה בישראל, נולדו לה שלושה ילדים, ללונדון עברה בשנת 1967, וזכתה ל-10 נכדים ו-37 נינים. פורמן הוסיף: "כשגדלתי, שמעתי את עדות השואה של סבתא רבא שלי על הישרדות, אומץ ונחישות בימי ההיסטוריה האפלים ביותר".

עוד אמר: "במקום להיכנע לייאוש, סבתא רבא שלי הבטיחה לעצמה הבטחה בעיצומה של אושוויץ-בירקנאו - הבטחה לספר את סיפורה. ביום הולדתה ה-100, אני מוצא את עצמי מהרהר בהשפעה העמוקה שהייתה לה, לא רק על משפחתה אלא על אינספור אנשים, בשל חוסנה וחוכמתה. הסיפור שלה אינו רק נרטיב של הישרדות; זהו מגדלור של תקווה, תזכורת לכך שגם לנוכח זוועות שאין לתאר, הרוח האנושית יכולה לנצח".

המלך צ'ארלס אושוויץ מלחמת העולם השניה בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד