כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מעקב 'בחדרי'

הנציב קיבל שוב את תלונות המפגינים החרדים: "דרך עבודה לקויה"

נציב הביקורת על הפרקליטות קבע שוב כי תלונות המפגינים החרדים מוצדקות: "עולה חשש כי אין מדובר בצבר מקרי של תקלות, אלא בהשתקפות של דרך עבודה לקויה" | הנציב המליץ לפרקליט המדינה "לעשות בכוחו למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד"

הנציב קיבל שוב את תלונות המפגינים החרדים: "דרך עבודה לקויה"
מחאת הרכבת הקלה בבר אילן צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

מעקב 'בחדרי חרדים': נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות מצא פעם נוספת כי מספר תלונות לגבי אופן הטיפול של הפרקליטות במפגינים חרדים, היו מוצדקות. כך עולה מהחלטת הנציבות שהתקבלה בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל והגיעה לידי 'בחדרי חרדים'.

גם הפעם הפרקליטות הסבירה את הדברים בשגגות או תקלות, ומסרה כי הנהלים חודדו. אולם הנציב סירב לקבל את העמדה שמדובר בצבר רנדומלי של תקלות, והעלה חשש שמדובר "בהשתקפות של דרך עבודה לקויה בהתנהלותה של פרקליטות ירושלים" ובהתאם לסמכותו מצא "להמליץ בפני פרקליט המדינה, לעשות בכוחו למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד".

התלונה התמקדה בעובדה שהמפגינים הגישו בקשות ליועצת המשפטית לממשלה לעיכוב ההליכים נגדם, בהתאם לאפשרות הנתונה לכל אדם, אך בחלוף הזמן ובניגוד להנחיה – לא נעשה דבר עם בקשות אלו.

הנציב: "תלונות המפגינים החרדים מוצדקות", הפרקליטות: "תקלות, הנהלים יחודדו" | פרסום ראשון

הנציב מצא כי גם תביעות ירושלים וגם פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) לא עמדו בסד הזמנים שנקבע להנחיה הקובעת את העברת הבקשה ליחידה לעיכוב הליכים תוך 30 ימים, ולפיכך התלונות בעניין זה נמצאו מוצדקות. לעניין אי-עדכון המתלוננים על קבלת הפנייה או מה קורה איתה, הנציב קבע כי "ראוי כי אזרח הפונה לתביעה, יקבל למצער אינדיקציה כלשהי על כך שפנייתו הגיעה למענה, ולא יוותר בסימן שאלה בנוגע לכך".

בהקשר זה עלה חוסר תיעוד פנימי המאפשר איבוד חומרים ולפיכך הנציב קבע כי "ראוי שחלק מהתנהלות תקינה של רשות ציבורית, תדאג הפרקליטות לתיעוד ראוי של תכתובות עם הפונים אליה, לרבות בנושא עיכוב הליכים, ובאופן זה, בין היתר, תוכל לוודא מתן מענה מתאים לפניות, כמתחייב על פי חוק". מעבר לכך, הנציב העלה חשש כי כל התקלות בהתנהלות פרקליטות ירושלים אינם צבר מקרי אלא השתקפות של התנהלות לקויה והמליץ לפרקליט המדינה למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.


עו"ד שמואל הורביץ/צילום: טליה אלק

יצויין כי לאור מבנה החוק – אין לנציב סמכויות מעבר למתן המלצות, ועל כן מדובר בבמקרה חריג, עת הנציב מחליט לפנות לפרקליט המדינה בהמלצה לתיקון התנהלות של יחידה זו או אחרת בפרקליטות.

בתוך כך, הנציב לא מצא פגם בכך שהתביעות והפרקליטות לא פנו לבית המשפט בבקשה לדחות את הדיונים. יצוין כי לא היה לכך משמעות לאור העובדה שכלל הדיונים נדחו כך או כך לאור פגרת הקיץ, החגים ולאחר מכן עקב מצב החירום העדכני סביב מלחמת חרבות ברזל.

הנציב סיים את החלטתו בבקשה להודות לעו"ד הורביץ "על חשיפתם של פגמים שיש לתקנם".

עו"ד שמואל הורביץ (שותף במשרד גדליהו והורביץ) מסר בתגובה: "לאור מצב המלחמה יש צורך לצמצם מחלוקות בעם. בשל כך אסתפק בהצפת העובדה כי בשנים 2023-2022 הוגשו במדינת ישראל כתבי אישום על עבירת התקהלות אסורה – אך ורק נגד חרדים. זאת, יחד עם כל הפגמים שנמצאו בהחלטות הנציב – זועקות 'דרשני'. אם יורשה אשתמש בסיכום של הסופרת אבלין הול אודות גישתו של וולטר "אני לא מסכים עם מה שאתה אומר, אבל אגן עד המוות על זכותך להגיד זאת". גם אם אתה "קנאי". בשורות טובות לכל עם ישראל".

נציב תלונות הציבור הפרקליטות הפגנת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד