כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ונצואלה זועמת

מטוס מטען הקשור לאיראן ונתפס בארגנטינה נחת בארה"ב

מטוס מטען הקשור לאיראן שהיה מקורקע בארגנטינה, הוטס לארה"ב לאחר שהנשיא הנבחר הבטיח קשרים הדוקים יותר עם וושינגטון. בקשת ההחרמה על ידי משרד המשפטים האמריקני באה בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה של ארה"ב שקבע כי ניתן להחרים את המטוס

מטוס מטען הקשור לאיראן ונתפס בארגנטינה נחת בארה"ב
המטוס שקורקע בארגנטינה צילום: Iran international

ארה"ב תפסה מטוס מטען בבעלות ונצואלה עם קשרים למשמרות המהפכה האסלאמית של איראן, שקורקע בארגנטינה לפני שנתיים. המטוס קורקע בחשד כי הטיס אמל"ח איראני לגורמי טרור במזרח התיכון, כך אמרו גורמים בממשל ביידן ל'וול סטריט ג'ורנל'.

מטוס 747, בבעלות חברת התעופה הממלכתית של ונצואלה Emtrasur, הגיע לפלורידה ביום שני, כך מסר משרד המשפטים האמריקאי. המטוס נמכר לחברת 'אמטרסור' על ידי חברת התעופה מאהן אייר האיראנית, שלפי משרד המשפטים האמריקאי מפרה את חוקי הסנקציות האמריקניות שהוטלו על חברת התעופה האיראנית. מאהן הוכנס לרשימה השחורה על ידי משרד האוצר האמריקני בגין סחר בנשק.

"מאהן אייר, ידועה כמעבירה נשק ולוחמים עבור משמרות המהפכה האיסלאמיים וחיזבאללה, הפר את מגבלות הייצוא שלנו על ידי מכירת המטוס הזה לחברת מטען ונצואלה", אמר מתיו אקסלרוד, מלשכת התעשייה והביטחון של משרד המסחר האמריקאי, בהצהרה. "עכשיו, זה רכוש של ממשלת ארצות הברית". שר החוץ של ונצואלה איבן גיל כינה את ההחרמה "שוד חסר בושה".

כזכור כפי שדיווחנו, ארה"ב פנתה לארגנטינה בבקשה להחרים את מטוס המטען בואינג 747 שנתפס לאחר הגעתו ממקסיקו לנמל תעופה בבואנוס איירס ב-8 ביוני 2022. המטוס היה שייך במקור לחברת התעופה האיראנית מאהן המזוהה עם משמר המהפכה האיראנית, ונמצאת תחת סנקציות של ארה"ב בגין הובלת נשק לסוריה ותמיכה בטרור.

המטוס הגיע לארגנטינה עם צוות של 19 אנשים, כולל חמישה איראנים, חלקם בעלי קשר ברור למשמרות המהפכה. ארגנטינה החרימה את הדרכונים שלהם, אך בהמשך כולם שוחררו לאיראן ולונצואלה, אך המטוס עצמו קורקע.

ג'ררדו מילמן, מחוקק ארגנטינאי, אמר לערוץ הטלוויזיה Iran International ב-2022 כי האיראנים על סיפון המטוס הוונצואלי תכננו "התקפות על מטרות אנושיות". בניגוד לטענתה של איראן כי המטוס אינו בבעלות חברה איראנית, מילמן אמר כי הטייס היה "פקיד בכיר בכוח קודס" והיה חלק ממבצעים חשאיים של טהראן, אנשי משמרות המהפכה רשומים כארגון טרור בארצות הברית.

בקשת ההחרמה על ידי משרד המשפטים האמריקני באה בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה של ארה"ב שקבע כי ניתן להחרים את המטוס מכיוון שהוא מפר את חוקי בקרת היצוא. משרד המשפטים קבע כי מטוס הבואינג 747-300 כפוף לסנקציות מכיוון שמכירתו מהחברה האיראנית לחברת אמטרסור בונצואלה, מפרה את חוקי הייצוא של ארה"ב. שתי החברות ספגו סנקציות על ידי ארצות הברית בגין שיתוף פעולה עם ארגוני טרור.

המטוס קורקע ביוני 2022 מחוץ לבואנוס איירס לאחר שאורוגוואי השכנה דחתה את בקשת הצוות לעצור לתדלוק. הצוות אמר שהוא מעביר חלקי רכב ממקסיקו, אולם כמה פוליטיקאים מהאופוזיציה בארגנטינה אמרו שזה היה כיסוי למבצע מודיעיני בארצם. ארה"ב הוציאה צו תפיסה לכלי הטיס זמן קצר לאחר שנחת בארגנטינה.

"השאלה מה עשה מטוס מטען עם צוות גדול הזה במקומות מוזרים באזור", אמר אוון אליס, מומחה לאמריקה הלטינית בצבא ארה"ב. "המטוס היה אקדח מעשן שמראה כי ונצואלה הייתה שותפה בהקלת הגישה והניידות של סוכנים איראנים וחיזבאללה".

החלטת בית המשפט בארגנטינה בחודש שעבר למסור את המטוס לארה"ב הגיעה לאחר חילופי הממשלה בבואנוס איירס. הנשיא חוויאר מיילי, מבקר חריף של ונצואלה ומשטרים אוטוריטריים אחרים, נכנס לתפקידו בדצמבר האחרון, והתחייב ליצור קשרים הדוקים עם ארה"ב וישראל. קודמו של מיילי, אלברטו פרננדס, היה בעל ברית של ונצואלה ויריבות אחרות של ארה"ב, ולא רצה למסור את המטוס לממשל ביידן.

ארגנטינה איראן משמרות המהפכה ארצות הברית חאבייר מיליי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד