י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מחיר מציאה

בית הכנסת נמכר תמורת 12 אירו

מבנה בית הכנסת בסלונים שבבלארוס מהמאה ה-17 נמכר שוב במכירה פומבית - תמורת 12 אירו. בחלקו הפנימי נשמרו ציורי קיר, ארון קודש מעוטר ובימה בעלת ארבעה עמודים

בית הכנסת נמכר תמורת 12 אירו
בית הכנסת העתיק בסלונים צילום: באדיבות המצלם

הסאגה העצובה של בית הכנסת מהמאה ה-17 בסלונים נמשכת. הבניין, שהוכר כאנדרטה היסטורית ותרבותית, נמכר שוב במכירה פומבית - תמורת 42 רובל בלרוסי בלבד, כ-12 אירו.

המכירה נערכה במכירה פומבית מקוונת ב-22 בפברואר על ידי בורסת הסחורות האוניברסלית הבלארוסית (BUTB) של המדינה. רק מציע אחד היה על הנכס. לפי התקשורת הבלארוסית הרוכש היה רוסי ששמו לא פורסם. 

המבנה נבנה בשנת 1642, בית הכנסת הוא בית הכנסת השמור ביותר בבלארוס, למרות מצבו הרעוע, בחלקו הפנימי נשמרו ציורי קיר, ארון קודש מעוטר ובימה בעלת ארבעה עמודים, כמו גם מאפיינים נוספים.

רכישת בית הכנסת מגיעה עם תנאים מחמירים לאור מעמדו של בית הכנסת כאנדרטה היסטורית. אלה כוללים פיתוח תוכנית קונקרטית לשיקום בתוך שנתיים וביצוע העבודות בתוך חמש שנים. על השיקום לשמר את "המאפיינים האמנותיים, הסגנוניים והעיצוביים של המבנה".

אי עמידה באף אחד מהמועדים פירושה שהבניין יחזור לבעלות של עיריית סלונים, ללא פיצוי לרוכש. המכירה הפומבית של 22 בפברואר הייתה האחרונה בסדרת מכירות פומביות שבהן מחיר הבניין ירד לכמעט כלום.

כזכור כפי שדיווחנו, בית הכנסת הכוראלי נבנה לפני 375 השנים בסלונים שבבלארוס והועמד שוב למכירה פומבית. הפעם המחיר ההתחלתי של המבנה המט ליפול היה 40 רובל (כ-50 שקלים).

בקשות להשתתפות במכרז התקבלו עד ה-19 בפברואר, המכרז התקיים כאמור ב-22 בפברואר. בנוסף לבניין, יקבל הבעלים החדש מגרש של 0.16 דונם בחכירה ל-50 שנה. בפרסום צוין כי שווי השוק של הבניין הוא 129 אלף רובל (כ-135.000 שקלים). בספטמבר האחרון הרשויות ניסו למכור את בית הכנסת תמורת 64.5 אלף רובל (כ-70.000 שקלים).

ההצעה הנוכחית נראית כמו אטרקציה של נדיבות שלא פורסמה בעבר, אבל הביצוע בפועל לא כל כך פשוט. שיקומו חייב להתבצע על פי כללים מסוימים, שכן המבנה מוכר כערך היסטורי ותרבות.

בתוך שנתיים יידרש הרוכש להכין תכנון לבנייה מחדש, וכן לעבור את כל הבדיקות הנדרשות ולתאם כל שלב בעבודה מול גורמי הממשלה הרלוונטיים. אם תיעוד הפרויקט לא יושלם במסגרת הזמן שנקבע, הפרויקט יוחזר למוכר ללא החזר עלויות הקונה. לבעלים יהיו חמש שנים לשקם את המבנה, בתהליך העבודה יש ​​צורך לשמר את כל המאפיינים האמנותיים, הסגנוניים והמבניים של המבנה.

בית הכנסת הכוראלי בסלונים נבנה בשנת 1642. לאחר מלחמת העולם השנייה ועד שנות ה-90 שימש כמחסן. הבניין ריק כבר יותר מ-30 שנה. ניסיונות לשחזר את בית הכנסת נעשו מספר פעמים, אך כיום המבנה בהיסטורי בן מאות שנים ממשיך להתמוטט.

כזכור כפי שדיווחנו, לפני מספר שנים ניסו למכור את בית הכנסת ארבע פעמים. בסופו של דבר, הבניין נקנה ע"י הסופרת ג'ואנה ריבס - בית הכנסת עלה לה 11 אלף דולר, ריבס רצתה לשקם את המקום כדי לשמר את ההיסטוריה המקומית. למען העסקה הזו היא נאלצה למכור את דירתה במינסק, אך בסופו של דבר היה צריך להחזיר את בית הכנסת למדינה - על רקע הסנקציות שהוטלו על בלארוס בשל הסיוע לרוסיה במלחמה עם אוקראינה התרומות הופסקו, אך עדיין שמרו על פרויקט שיקום הבניינים.

יואנה ריבס, היא סופרת בבלארוס, אשה לא יהודיה, שהיה אכפת לה מההיסטוריה של המקום, וקנתה בעבר את מבנה בית הכנסת העתיק בסלונים כדי לחדשו, היא לא הצליחה להשיג תרומות, והיא ויתרה עליו והחליטה להחזיר את המבנה ההיסטורי לוועד המנהל של המחוז המקומי.

לאחר פרסום הקנייה, אנשים התחילו החלו לתרום כסף, היא הצליחה לאסוף כמה אלפי רובלים רוסיים, "אבל איכשהו זה לא עבד" אמרה לתקשורת המקומית, "אולי הייתי ממשיכה להילחם לולא המלחמה באוקראינה, ברגע אחד כל הכספים הפסיקו להגיע. אנשים התחילו לחשוב על דברים אחרים לגמרי".

גם הסנקציות שהוטלו נגד בלארוס בגין תמיכתה ברוסיה, לא פעלו לטובת הסופרת, היא נאלצה לוותר על תרומות מחו"ל. ואז החליטה הבלארוסית לחסל את קרן הצדקה שלה (בית המשפט במינסק אישר את בקשתה). והיא החזירה את בית הכנסת לוועד הפועל המחוזי.

בלארוס סלונים בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד