כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הגישה לטיפול בהשמנה

הארוחות הרבות בחג צפויות להביא לעלייה לא מבוטלת במשקל

פסח בפתח והארוחות הכבדות ואיתן ימי החופשה, צפויים להביא לעלייה לא מבוטלת במשקל. עבור אחוזים לא מבוטלים באוכלוסייה, הסובלים ממחלת ההשמנה (BMI מעל 30) כל השנה, הקפיצה הזו במשקל בחגים משמעותית עבורם אף יותר

הארוחות הרבות בחג צפויות להביא לעלייה לא מבוטלת במשקל
אילוסטרציה צילום: pixabay

לא רק דיאטה וספורט – הגישה המשולבת לטיפול בהשמנה. התפיסה הציבורית היא פסח בפתח והארוחות הכבדות ואיתן ימי החופשה, צפויים להביא לעלייה לא מבוטלת במשקל. 

עבור אחוזים לא מבוטלים באוכלוסייה, הסובלים ממחלת ההשמנה (BMI מעל 30) כל השנה, הקפיצה הזו במשקל בחגים משמעותית עבורם אף יותר. כי מדובר במחלת "אורח חיים" ולכן מטופלים רבים זוכים לתגובות שיפוטיות, המטילות את האשמה במצב על המטופל ומורות לו לשנות את אורח החיים מבחינת תזונה וספורט.

כיום ברור כי השמנה היא מחלה כרונית, המתקדמת עם השנים ואין לה פתרון אחד. היא נגרמת מסיבות רבות כמו גורמים גנטיים, הורמונליים, חיידקים במעיים, עבודה, תרבות האוכל וסיבות פסיכולוגיות. השמנה זו גורמת להפרעות מטבוליות, ומהווה גורם סיכון ללמעלה ממאתיים מחלות, הקשורות באופן מובהק למחלת ההשמנה. הבולטות בהן הן סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, מחלת לב כלילית, כבד שומני, דום נשימה בשינה, אירועים מוחיים, אירועים לבביים, סרטן, בעיות אורטופדיות, בעיות גניקולוגיות ועוד.

עישון והשמנה הן שתי סיבות המוות המובילות, הניתנות למניעה. להשמנה מתלוות גם בעיות פסיכולוגיות כמו רגשי נחיתות, דיכאון וחרדה.

דוח הקולג' המלכותי לרופאים בבריטניה והאקדמיה לרפואה מלכותית שפורסם ב-2022 ב- Obesity Me dicine Education Collaborative (OMEC) ממליץ על צוות משולב של אנשי מקצוע לטיפול במחלת ההשמנה. מגוון אנשי מקצוע. כולל ייעוץ תזונתי, הדרכה לפעילות גופנית, תרופות לירידה במשקל וניתוחים בריאטריים, המותאמים לכל מטופל ומטופל ומשתלבים זה בזה.

בעולם נבנות כיום מרפאות לטיפול במחלת ההשמנה מתוך התפיסה הרב תחומית (מולטי דיספלנרית), גם בארץ קמים מרכזים המשלבים את כל האפשרויות.

מהם אנשי הצוות בצוות כזה? אנדוקרינולוג או רופא לטיפול במחלת ההשמנה.

תפקידו של הרופא הוא לקבוע את הסיבות להשמנה ולבסס ולנהל מחלות נלוות הקשורות למשקלו של האדם. האם קשורה בתת פעילות בלוטת התריס ותסמונת קושינג (הפרשת יתר של קורטיזון), מהן המחלות הנלוות והאם הן מאוזנות. לברר האם ישנן תרופות הגורמות להשמנה וכו'. בשל הסיכון המשמעותי שהשמנת יתר מהווה לבריאותו של אדם, הרופא צריך גם להעריך ולנהל מצבים אחרים המתרחשים במקביל - כגון יתר לחץ דם, סוכרת, דום נשימה בשינה, דלקת מפרקים ניוונית, סרטן סוכרת, יתר לחץ דם ועוד מחלות נלוות. לאחר הכרת המטופל ואיסוף הנתונים, יידרש הרופא להחליט על הגישה הטיפולית הנכונה לאותו שלב, לדון עליה ועל השלכותיה עם המטופל. כגון: ליווי תזונאית, התאמת טיפול תרופתי,  אפשרות ניתוחית במקרים של השמנת יתר תחלואית ולפי ההתוויות המקובלות לניתוח. 

דיאטנית

תפקידה של התזונאית הוא להעריך את הרגלי התזונה של הפרט ולגבש תכנית מותאמת שתסייע לירידה במשקל. ליווי תזונתי תומך במטופל לבצע שינויים התנהגותיים כדי להשיג שליטה וליווי בתהליך הירידה במשקל, וכן במידה ועתיד להיות ניתוח בריאטרי, ללוות את המטופל לפני ואחרי הניתוח, להכין אותו ולעזור לו להסתגל לשינוי האנטומי לאחר הניתוח. 

פסיכולוג קליני/עובד סוציאלי קליני

מזהה את הגורמים הפסיכו-סוציאליים שתרמו לבעיית המשקל ואת הגורמים שמונעים מהמטופל לבצע שינויים משמעותיים באורח החיים. האוכל הוא אלמנט חשוב בחיינו ויושב לעיתים על נטייה להתמכרות ולצורך ל"פצות" את עצמינו. חשוב לזהות הפרעות אכילה, הדורשות טיפול. ללא הבנה ופירוק הבעיה למרכביה, תוך קביעת המסלול הטיפולי הנכון, המטופל ימשיך לשחזר את מערכת היחסים הבעייתית עם האוכל ויתקשה להתמיד בתוצאות השמירה על המשקל לאורך זמן.

הפסיכולוג קליני המלווה מטופליפ בריאטרים בהליך המעורר חששות של ניתוח יכול לקבוע מוכנות לניתוח בריאטרי, לסייע להתגבר על החששות לקראת הניתוח ולהמשיך את הליווי בתמיכה פסיכולוגית בניהול קשיים לאחר הניתוח.  

פיזיותרפיסט/פזיולוג

פעילות גופנית הוכחה כמרכיב חשוב בהליך הרזיה עם זאת, עבור מטופלים הסובלים מהשמנת יתר, היכולת לעסוק בפעילות גופנית, יכולה להיות מוגבלת עקב כאבים ומגבלות מפרקים. הפיזיותרפיסט יעריך את יכולתו הגופנית של המטופל וימליץ על פעילות גופנית מתאימה שבה יוכל לעסוק בבטחה, תוך התחשבות במצב השריר-שלד, סיבולת לפעילות והעדפות אישיות לפעילות. פעילות גופנית מותאמת יכולה לעזור בשיפור צפיפות עצם והעלאת מסת שריר שמשתנים לאחר ניתוח בריאטרי. 

כירורג בריאטרי

במקרים של השמנה משמעותית אצל מטופלים שעומדים בהתוויות לניתוח, צריכה להישקל אפשרות לניתוח בריאטרי. במקרים כאלה יפגוש מנתח בריאטרי שיעריך את מצבו ישקול סיכון לעומת תועלת ויכווינו לניתוחים השונים. מטופלים רבים העומדים בהתוויות לניתוח בריאטרי, לא יבחרו באפשרות הניתוחית עקב חוסר הכרה של הנתונים הרפואיים ויחששו מהניתוח יותר מהחשש מהפגיעה המשמעותית של מחלת ההשמנה, למרות שההפך הוא הנכון. הניתוח כיום מבוצע בגישה זעיר פולשנית (לפרוסקופית) והוא כלי בטוח ויעיל מאד לטיפול במחלת ההשמנה על השלכותיה המטבוליות. 

השמנת יתר היא מחלה מורכבת הנגרמת ממספר סיבות ולכן מצריכה גישה טיפולית כוללנית. צוות הטיפול כולל אנשי מקצוע בעלי תפקידים מוגדרים בתוך הצוות, אך המטרה הכוללת היא לעבוד כצוות לפיתוח תוכנית טיפול משולבת המתייחסת לגורמים הספציפיים המונעים מהמטופל לרדת במשקל, לסייע בשימור התוצאות ובאיזון מחדש של המחלות הנלוות. כאשר המטופל מוקף באנשי צוות מקצועיים ואנושיים הוא לא מרגיש לבד מול המחלה המאתגרת, אלא הוא חש שצבא שלם נלחם איתו בכדי לנצח.

הכותבת היא דר' אילנית מלר, כירורגית כללית ומומחית בריאטריה מנהלת מרפאת ירדן קליניק לטיפול רב תחומי במחלת ההשמנה.

השמנה פסח דיאטה מחלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד