ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

רכב חשמלי סיני או אירופי: מה עדיף?

מה ההבדל האמיתי בין מכוניות חשמליות מסין ובין אלו מאירופה? אילו דגמים פותחו קודם, ואיך זה משפיע על ההיצע, המחיר והיכולות שלהם? מה זול יותר, ומשתלם במיוחד לכיס הישראלי?

רכב חשמלי סיני או אירופי: מה עדיף?
רכב חשמלי צילום: פיקסביי

אורן הדר

כל יהודי חכם יודע שאנו מתקדמים לעבר תקופה של אי ודאות כלכלית, שבה עלויות המחיה מטפסות בהתמדה, במיוחד על רקע המלחמה, ומאיימות להגיע לשיאים חדשים. דלק הוא אחת ההוצאות הקבועות הגדולות של כל משפחה בישראל, המגיעה בקלות ליותר מ-10,000 ש"ח בשנה, ועל כן לא פלא שרבים בוחרים לעבור למכונית חשמלית.

בשנים האחרונות מילאו את הארץ דגמי רכב חשמלי סיני בעלי יתרונות בולטים, שבמקרים רבים עולים על המיתוג והאיכות של רכב חשמלי אירופי. בכתבה זו נציג לכם את ההבדלים האמיתיים בין רכב חשמלי סיני ואירופי, כדי שתוכלו לבחור ממקום של בקיאות.

צורך אקולוגי מול דרישה תחרותית

תעשיית הרכב החשמלי בסין נולדה ממקום של צורך כמעט קיומי. ממשלת סין החלה להשקיע בתחבורה חשמלית הרבה לפני מדינות אירופה. עד שנות החמישים התבססה כלכלת סין על חקלאות, ולאחר מכן חל זינוק מהיר בתיעוש שנשען על שריפת פחם כמקור אנרגיה.

תשתיות הייצור היו באיכות מוגבלת מאוד, בגלל התבססות על תפיסות ושיטות קומוניסטיות ומיושנות. בשנות השבעים הוחלפה השיטה למודל ייצור מודרני, שופרו המוצרים והון זר החל לזרום למדינה. כך נולד עם הזמן מעמד ביניים סיני שהתעצם במהירות גדולה, צרך מוצרים שאיכותם השתפרה עם הזמן - ודרש כלי רכב.

התוצאה הייתה הולדת תעשיית הרכב הסינית העצמאית, שצמחה בקצב מסחרר. ואולם, ייצור האנרגיה נותר פחמי ומזהם, ובסין נוצר משבר אקולוגי אדיר. ב-2009 קבעה הממשלה תוכנית מעבר לתחבורה חשמלית והעצימה את היצרניות במענקים ותמריצים - וכך נולדה תעשייה עצומה של רכב חשמלי סיני, סוללות מתקדמות, וטכנולוגיות טעינה מובילות. במקביל, אימצו היצרניות הסיניות חיישנים ומערכות נוחות כמו בכלי רכב אירופיים, קוריאניים, יפניים ואמריקאיים.

לעומת זאת, היצרניות האירופיות התחילו להשקיע ברכב חשמלי בצורה הרבה יותר מוגבלת, מתוך רצון להיענות לטרנד. עניין וביקוש אצל הקהל נוצר בעיקר אחרי השקת טסלה - מותג אמריקאי שנשען על סוללות וסיניות וטכנולוגיות סיניות.

היצרניות האירופיות עדיין רצו למכור מכוניות היברידיות ומכוניות בנזין, שכן מוצרים אלו הכניסו יותר כסף, אך בגלל שלא פותחה מומחיות ספציפית בבניית רכב חשמלי, כל דגם שכזה היה יקר בהרבה לייצור. ועל כן, היצרניות האירופיות הציעו בתחילה רק דגמי יוקרה בגרסאות חשמליות, וכלל לא פיתחו מכוניות חשמליות מראשיתן.

רק לאחר הצלחה של דגמים סיניים וחדירה לשווקי ליבה אירופיים, החל פיתוח של דגמים חשמליים על ידי יצרניות רכב אירופיות. גם כאן, מדובר בעיקר בגרסאות חשמליות לדגמים היברידיים קיימים. מסיבה זו, יש מבחר הרבה יותר גדול של מכוניות חשמליות סיניות, בהשוואה למתחרים מאירופה - ודגמים ביותר קטגוריות ויותר קבוצות מחיר. הסינים בונים כמעט רק רכב חשמלי, ואותו הם מציעים לקהל בארץ.

ביצועים: למי יש טווח ארוך יותר?

בשטח, נראה שדגמים סיניים מציגים טווחים ארוכים משל מכוניות חשמליות אירופיות מאותה קטגוריה וקבוצת מחיר. למשל, מבחני דרכים שבוצעו בארץ הראו שלג'ילי ג'אומטרי C יש טווח ארוך משל טסלה 3 וחשמליות של יונדאי, סקודה ואחרות. ולא רק: הטווחים המוצהרים בהגדרות היצרן שונים מהטווח בשטח, בשל השפעת טמפרטורה, סגנון הנהיגה, תוואי הדרך ועוד. רכב חשמלי סיני מציג פערים של אחוזים בודדים בין הטווח המוצהר ובין המציאות בשטח, בעוד שרכב חשמלי אירופי יכול להגיע לפער של 25% ויותר.

בטיחות: טכנולוגיה זהה, תקנים שונים

כמו היצרנים המתקדמים באירופה, גם יצרני הרכב בסין משתמשים במערכות בטיחות אקטיביות - חיישנים שמזהים סיכונים ומתקנים את הנהג, מסייעים בשיוט אוטונומי חכם, מזהים שטחים מתים ובולמים עצמאית.

בנוסף, החברות הסיניות משתמשות בטכנולוגיות בטיחות פסיבית בעיצוב והרכבת המכונית - שבמקרים רבים נשענות על ידע אירופי. למשל, וולבו המפורסמת בעמידות דגמיה, נמצאת כיום בבעלות ג'ילי הסינית. אך לא כל היצרנים בסין מעמידים את הדגמים לתקינת בטיחות אירופית מלאה ומעמידים את המכוניות למבחן ההתרסקות המפורסם NCAP, ומסתפקים בתקינה מקומית. בפועל, טכנולוגיות הבטיחות והעיצוב כמעט זהים.

עלויות: רכב חשמלי סיני פשוט זול יותר

למרות שהיצרניות האירופיות משקיעות כבר כמה שנים ברכב חשמלי, עדיין לא סיימו להקים פסי ייצור אופטימליים למכוניות שכאלה, והליך הייצור וההרכבה עדיין יעיל פחות משל החברות בסין, שפשוט עושות זאת הרבה יותר זמן. התוצאה היא קשיים בעמידה בביקוש, עיכובי הזמנות וכמובן - מוצר יקר יותר.

בשנה שעברה כמעט שלא נמכרו בארץ דגמים חשמליים אירופיים שעולים פחות מ-150 אלף ש"ח, ואלו שנמכרו, היו בעלי טווח קצר בכ-20% משל המקבילים הסינים. בנוסף, עלויות החלפים של רכב חשמלי סיני זולות משל חלפים אירופיים, למרות מרחקי השילוח. ממשלת סין עדיין מתאמצת לתמוך בחברות הרכב שלה, ולסייע לחדירתן לשווקי אירופה והמזה"ת.

סיכום

אז איזה רכב חשמלי כדאי לקנות? ההבדלים בין רכב חשמלי סיני חדש ורכב חשמלי אירופי מתבטאים בטווח ובמחיר, כשמערכות הבטיחות דומות מאוד. משפחה שרוצה מכונית חשמלית חסכונית תוכל לחסוך קצת יותר אם תבחר ברכב חשמלי סיני.

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד