י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ראיון משותף: הרב חיים ולדר והרב מרדכי רוט

שיתוף הפעולה בין המומחה לבריאות הגוף והנפש והסופר המצליח - אולי יגרום להפסקת כאבי הגב שלנו • מרתק

ראיון משותף: הרב חיים ולדר והרב מרדכי רוט


במקום להחליט שאחרי החגים נרשם למכון כושר, ולהתחרט ולמשוך את הזמן עד שיהיה זמן פנוי להקדיש לגוף. אפשר לפעול על פי שיטת רוט שנחשפה בשנים האחרות. בספר שיצא על ידי הסופר חיים ולדר, בהדרכת המומחה לבריאות הגוף והנפש מרדכי רוט.

שיתוף פעולה זה הוליד את הספר יש לך 10 דקות לבריאות שלך? שכבש בסערה את חנויות הספרים וכבר בחודש זה מודפסת המהדורה התשיעית לספר. הבשורה: ניתן לשמור על הגוף בטווח קצר וארוך בהקדשת 10 דקות ביום בלבד עלו והצליחו.

מיד בתחילת המפגש, מרדכי רוט המומחה לבריאות הגוף והנפש, פנה אלי ושאל אותי איך הגוף שלי יראה עוד עשרים שנה. "ומדוע דווקא עשרים שנה ולא ארבעים", הוסיף לשאול לפני שהספקתי להרהר בשאלה הראשונה.

"צא לרחוב וראה את בני האדם", הוא המשיך, "תוכל לראות אנשים בני שבעים שבקושי זזים. לחשוב עליהם רצים נישמע מעולם הדמיון. מאידך, יש אנשים בני שבעים שמסוגלים לרוץ, לשחות, לעבוד, לנהוג ולעלות מדרגות בלי שום קושי".

רוט ממשיך במונולוג רצוף ועונה לשאלות טרם נשאלו. "אומנם לא הכול בשליטת האדם. מי שנפגע בתאונה או שנמנעה ממנו פעילות גופנית עקב בעיות בריאות גופו יתנוון שלא באשמתו. וגם אז הוא יוכל לחזור לעצמו במאמצים גדולים ביותר. אולם אם אדם נורמטיבי תופס את עצמו בגיל שלושים ודואג לתפעל את כל איבריו אין סיבה שלא יוכל להמשיך לתפקד בצורה נאותה עד גיל שיבה. רק אנשים שלא יחשבו שבגיל שבעים הם יכולים להתחיל לדאוג לגופם כל אדם חייב לתחזק את הגוף מגיל צעיר".

בגיל עשרים וחמש בערך, מתחיל בגוף האדם תהליך טבעי של ירידה במסת העצם. אם נדמה את גוף האדם לכלי רכב, הרי שיש שחיקה בלתי נראית שהולכת ומתקבעת עם השנים, בלאי בלע"ז. "כמו ברכב", אומר המאמן, "שכל מה שנידרש ממך הוא תחזוק קבוע של השמן, הבלמים, המנוע והמצנן, כך גם גוף האדם".

כדי שגוף האדם יתפתח בצורה תקינה, הוא צריך "תזוזה נכונה ". אומר ועושה, רוט נעמד ושולח את רגלו הימנית לצד, כמעט תשעים מעלות "תחשוב מתי הייתה הפעם האחרונה שעשית את התנועה הזאת", הוא אומר. ולדר, שמקשיב לדברים בשתיקה, מחליט להצטרף להדגמה מעשית. "אני מחשב ומוצא שעשיתי את התנועה הזאת בגיל חמש, הרי שאיני זוכר אותה, כי באמת אין סיבה שבני אדם יעשו את התנועה הזו".

"עליך להבין", מוסיף רוט להסביר לא לפני שהוא מאשר את דברי חיים ולדר, "בני אדם מתכופפים לעתים, מגביהים את עצמם על קצה האצבעות. כשהם רוצים לראות מישהו, עומדים על רגל אחת כדי לטפס על כיסא. זה לא קורה הרבה.אבל קורה (אם כי לא מספיק) אבל יש תנועות שבני אדם לא עושים במשך עשרים שנה. מה לדעתך קורה לאיבר שלא מזיזים עשרים שנה? מתנוון.

"השיטה שלי מכוונת בדיוק לנקודה הזו ליצור מצב שבו כל הגוף עושה פעילות ולו של כמה שניות פשוט להדליק ולכבות את האורות כדי לדעת שהם פועלים, למתוח שרירים, להזיז איברים. לשמן את הגוף".

עסוקים או עצלנים?
במה שונה זה מכל התעמלות אחרת? "שאלה מצוינת", עונה ולדר, "ואת התשובה עליה תקבל ע"י שאלה נוספת: מדוע רוב בני האדם אינם עושים בכל יום תרגילי התעמלות במשך שעה?"

כי הם עסוקים, אמרתי. "התכוונת עצלנים", חייך ולדר והמשיך: "הייחוד של שיטת רוט היא לרכז את התרגילים הכי חיוניים ממגוון השיטות הקיימות בעולם ולמרכז אותם לעשר דקות, במטרה לסייע לבני אדם להתגבר על עומס הזמן שלהם שזו הגדרה יפה יותר לעצלנות טבעית של בני האדם. ברגע שאדם יקדיש דקות ספורות לתרגילים אלה הוא מסודר. בדוק".

איך ניתן בעשר דקות לעשות אוברול לכל הגוף כמו שמובטח בכריכת הספר?

"מתוך הניסיון שלי בטיפולים ובהתעמלות ראיתי במשך השנים כי בני אדם מעטים מחליטים ללכת לשיעורי התעמלות .בדרך כלל מדובר בשיעור בן שעה עד שעה וחצי, בו אנשים נדרשים לערוך תרגילים שחוזרים על עצמם, ארוכים קשים ומשעממים. בעולם שאנו חיים בו, לבקש מבן אדם לעזוב את עיסוקיו לנסוע ממקום למקום להיות בו שעה וחצי ולחזור. זה משהו שמתאים אולי לשני אחוז מהאוכלוסייה וכל השאר מתחילים ללכת ונושרים.

"ידוע הדבר שמידת הנשירה ממכוני כושר והתעמלות עומדת על 80-90 אחוז. מה שעשיתי זה למצוא את הדברים שמתחזקים את הגוף, שנותנים תנועה מתיחה והרפיה לכל עצם, שריר או גיד משמועתי בגוף.הלכתי על איכות רבה והתמקדתי בקיצור הזמן כדי לאפשר לגברים, נשים וילדים לעשות את כל מה שצריך לטובת גופם מבלי לפגוע בסדר יומם ומבלי להטריח אותם לצאת מביתם. מדובר בתרגילים הכי חשובים ובריאותיים שהגוף זקוק להם".

ואיך הגיע הרעיון לכתוב ספר?

"את מרדכי רוט אני מכיר מזה שנים רבות", אומר ולדר, "שכן אני נוהג לשלוח לו נערים רבים לקורסי התעמלות המיוחדים שלו משם התוודעתי ליכולתו המופלאה לטיפול בכאבי גב וצוואר בפרט במקרים קשים של פריצות דיסק.

"עם הזמן סיפר לי מרדכי על השיטה שפיתח ונוכחתי לדעת שישנו ציבור לא קטן של אנשים שפעלו לפי שיטתו. לי אין שום ידע בבריאות הגוף אבל ידע בכתיבה ובהשפעה יש גם יש .שאלתי אותו מה דעתו להוציא ספר על פי שיטתו כי האמנתי בשיטה ורציתי בהנחלתה".

ואיך כותבים תנועה, איך כותבים טיפול?

"מכיוון שאני לא מבין דבר וחצי דבר בנושא התעמלות או בריאות הגוף, מי שהעלה את הדברים על כתב היה מרדכי. חלקי בעניין היה רק בייעוץ, איך להוריד את הדברים להבנת בן אדם שלא מבין בהתעמלות, ולצורך העניין אני הייתי ההדיוט הזה.

"התפקיד שלי היה לשקף מקצועיות של מרדכי את חוסר ההבנה של הקורא הממוצע והתוצאה הייתה ספר מקצועי על שיטה חדשנית שזכה לשבחים מגורמים מקצועיים ומאידך, נכון ומותאם לכל אדם באשר הוא. הספר גם חולק למערכים ולתת מערכים המסייעים לקורא להתמצא ללא קושי בתרגילים ובדרך ביצועם".

צייר מזן נכחד
"בהתחלה כשמסרתי את כתב היד למומחים, היה זה בגדר חוצפה מצידי לחשוב שהם ימליצו על כך. להפתעתי הם יצאו מגדרם והציעו בעצמם להמליץ על השיטה", מספר רוט.

"כעורך וכמוציא לאור", מוסיף ולדר, "שאלתי את המומחים מדוע הם כה נלהבים. כל אחד הסביר לי את אותו הסבר, בלי כל תיאום. וההסבר שלהם היה: הספר הזה מעביר את הדבר המסובך הזה ששמו פיזיותרפיה, לשפת הדיבור וההבנה של בני האדם הם טענו כי שיטת רוט היא פריצת דרך ובשורה חדשה בתחום ההתעמלות הבריאותית וכי היא מקרבת את בני האדם לשמירה על גופם".

הספר והשיטה של רוט, כך אמרו, הם נקודה של אור ותקווה לכל הרופאים והפיזיותרפיסטים הם לא דואגים לפרנסתם משום שכך או כך בני אדם צריכים את הפיזיותרפיסטים, אך ספר כזה לפחות יביא למודעות של בני האדם לגופם והם ימנעו את המצבים הקשים שמהם קשה להיחלץ.

המלצותיהם של המומחים אינם מתירים מקום לספק "הספר מתאר בצורה סיסטמתית וקליטה וממחיש באמצעות תמונה סדירה של תרגילי התעמלות שיסייעו לשמירת אורח חיים בריא אצל מי שמבצע את התרגילים", כותב פרופסור ירון בר דיין, מומחה ברפואה פנימית. הפיזיותרפיסט המומחה שראל דאנש ממכון וינגייט כותב: "התרגילים וההמלצות בספר יכולים לסייע במניעת בעיות שריר או אף להקל לשפר תפקוד בבעיות שלד שריר".

ולדר מספר על הצייר שנשכר לביצוע האיורים והציורים הרבים בספר "הבאנו מאייר –צייר מהשורה הראשונה. כדי להבין את מידת מקצועיותו חייבים להזכיר שכחלק מלימודי הציור הוא הקדיש שנתיים ללימודי אנטומיה במוסקבה. הוא הצליח לתת למילים משמעות ע"י ציוריו שאינן משאירים מקום לספק כיצד לבצע את התרגילים בפועל".

אם חשבתם שהספר עוסק רק בתרגילים, הרי שצפויה לכם הפתעה. בספר ניתן למצוא עצות בריאות שאינן קשורות להתעמלות. מכאבי ראש ומגרנות דרך בעיות סוכרת. אסטמה לחץ דם ואבנים בכליות. וכן תרגילים מיוחדים לשחרור והקלת כאבי גב תחתון. צוואר תפוס. הדרכה ליציבה נכונה. הליכה נכונה. תזונה נכונה וירידה במשקל.

השיטה של רוט
הוא אברך חסידי בשנות השלושים לחייו, וכבר נחשב בקרב קהל גדול למומחה מחונן לפתרון בעיות אורטופדיות שונות כגון כאבי גב, צוואר ברכיים שיקום לאחר ניתוחים והתעמלות מיוחדת על פי השיטה הנושאת את שמו.וכן בתזונה נכונה וירידה במשקל.בנוסף הוא מנהל מרכז 'עלומים' המרכז החרדי לחיים בריאים.

את דרכו החל בלמידה אינטנסיבית בארץ ובחו"ל אצל מיטב המומחים בנושא מערכת השלד והשרירים. למן ההתחלה הבחינו המומחים ביכולת ההבנה והחידוש של העילוי החרדי שהתבלט ביכולת הקליטה וההפשטה וגם ביכולת החידוש שלו. מצויד בידע רב החל בתחילה בהדרכת נערים שנשלחו אליו על ידי מחנכים ורמי"ם בהתעמלות בשיטה מיוחדת שנועדה להרגיעם ולאפשר להם שליטה עצמית. התחום הזה הפגיש אותו עם הסופר חיים ולדר מנהל המרכז לילד ולמשפחה ששלח אליו נערים רבים לצורך חיזוק הביטחון העצמי והדימוי האישי.ומתן מרפא לנפש ע"י הפעלת הגוף בשיטות שונות.

בד בבד פיתח רוט שיטה מיוחדת המתחזקת את הגוף בתרגילים קצרים יומיים בני עשר דקות. נכון להיום הרב מרדכי מפעיל קבוצות התעמלות ואימון אישי ע"פ שיטתו.

הקליניקה שלו מלאה במכתבי תודה וברכה ממטופלים שהגיעו אליו במצבים קשים במערכת השלד והשריר כגון פריצת דיסק לפני ניתוח, שיקום לאנשים אחרי אירועי לב. בעיות ביציבה. ועוד בעיות בריאות רבות.

קשה לדבר על מקצועיותו מבלי לשים לב לאישיותו. למעשה רוט מאבחן ברגעים ספורים בעיות שמומחים מגיעים אליהם לאחר בדיקות מקיפות, ועם זאת הוא זהיר מאד במלאכתו ואינו ממהר לבנות תכנית טיפולית בטרם הוא בקיא במכלול בעיותיו של המטופל.

לאחר שנפגש במרכזו עם בעיות פיזיות רבות חקר ומצא שחלק מהדברים נובעים מלחצים ומבעיות נפש שונות.בעקבות כך הלך למד והשתלם בתחום הנפש בשיטות טיפוליות שונות כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי. NLP. דמיון מודרך.ועוד שיטות טיפול רבות ומגוונות.

הייחודיות של הרב מרדכי רוט הוא בשילוב הנדיר של השילוב בין פיזי לנפשי. כך שכל מי שנכנס למרכז עלומים של הרב מרדכי רוט מקבל טיפול מקיף במגוון רחב של בעיות גוף ונפש עד לריפוי מלא בסייעתא דשמיא.

רוט מפעיל גם קורסים ללימוד עיסוי אורטופדי, בכדי לאפשר לאנשים החשים שהם מתאימים לתחום ללמוד את התחום ואף להתפרנס ממנו ברווח.



בריאות התעמלות גוף ספורט ולדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד