ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

כאבי גב וצוואר - דרכי מניעה וטיפול • מאמר

מרדכי רוט, מומחה לבריאות הגוף והנפש ומחבר רב המכר "יש לך עשר דקות לבריאות שלך" - בסדרה על כאבי גב וצוואר

כאבי גב וצוואר - דרכי מניעה וטיפול • מאמר


פריצת דיסק ובלט דיסק בעמוד השדרה המותני:

כ30% מכלל כאבי גב תחתון וצוואר נובעים מבעיה של נזק בדיסק. כאשר הדיסק שבין חוליה לחוליה בולט החוצה מעמוד השדרה הוא נקרא בלט דיסק. כאשר החלק הפנימי של הדיסק יוצא החוצה זה נקרא פריצת דיסק:

פריצת דיסק היא בדרך כלל לכיון אחורי או לצד. מצב פחות שכיח הוא פריצת דיסק קדמית. כל עוד הדיסק פורץ החוצה הוא אינו אמור לגרום לכאבים ולבעיות. אך כאשר דיסק שבולט פורץ החוצה, יוצר מגע ומתחיל ללחץ על שורש עצב או חלילה על חוט השדרה עצמו, זהו מצב שפריצת דיסק גורמת לכאבים ובעיות.

כאשר נחבר לדוגמא מנורה לילה לתקע החשמל המנורה תאיר לנו. אך כאשר יהרסו המגעים בשקע החשמל, גם אם נחבר את המנורה לתקע המנורה לא תידלק גם אם המנורה תקינה ב100%.

מערכת העצבים, השלד והשריר שייכים לאותו מנגנון. מערכת העצבים היא כמו תחנת הכוח של חברת החשמל המחוברת באמצעות כבלים המספקים לנו הביתה חשמל. בדומה לכך, מערכת העצבים במוח ובעמוד השדרה, שמהם יוצאים שורשים עצביים שמעצבים כל מקום ומקום בגופנו וגורמים לו לפעול.

כאשר יש פגיעה או לחץ על שורשי העצב או על חוט השדרה עצמו, הלחץ על העצבים עלול לפגוע בהעברה העצבית למקומות שבהם העצב שנפגע מעצבב. לכן במקרה של פריצת דיסק מותנית יורגשו, בהתאם לחומרת הלחץ על העצב, כאבים, נימולים וחולשה לאורך הרגל, מכיוון שהעצבים יוצאים מעמוד השדרה המותנית מעצבבים את הרגליים.

במקום הפגיעה בעצב מתפתחת בדרך כלל דלקת, הגורמת להחרפת הכאבים והתסמינים. לחץ חזק ומתמשך על העצב עלול לגרום לנזק בלתי הפיך, כגון שיתוק.

פריצות הדיסק הנפוצות הן בעיקר בעמוד השדרה המותני ובאופן מיוחד בין חוליות L4-L5 וחוליות L5-S1, ובעמוד השדרה והצווארי בין חוליות C4-C5, C5-C6 ,C6-C7. מכיוון ששם נוצר עומס ולחץ רב על הדיסקים והחוליות, בגלל התנועה הרבה וליקוי היציבה הנפוצים שיש שם. בעמוד השדרה הגבי נדיר שיש פריצת דיסק עקב פחות התנועה שיש במקום, וגם כי עמוד השדרה הגבי נאחז בצלעות.

ישנו גם מצב בדיסק בעמוד השדרה שבו יש ניוון של הדיסק או היצרות של הדיסק שיכולה לגרום לבעיות כמו בפריצת דיסק.

ישנן שתי בעיות שגורמים לתסמינים כמו בפריצת דיסק והם היצרות התעלה והתקת חוליה (ספונדילוליסתזיס). במקרה זה הטיפול בתרגילי השיקום הוא שונה מפריצת דיסק.

במאמרים הבאים נביא את התסמינים הגורמים, והאבחון בפריצת דיסק ודרכי הטיפול בו.

להצטרפות לקבוצות התעמלות בריאותית בשיטת רוט לריפוי בעיות ובכדי למנוע בעיות בעתיד, וכן לטיפולים פרטיים .צלצלו :0548468552 :0527171294
צוואר כאבים גב בריאות הליכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד