כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ח"כ אורלי לוי: כל בייביסיטר שתעלים מס תכניסו לכלא"

הצעת חוק להעמקת גביית המיסים מבקשת לקבוע: רשות המיסים תוסמך לחלט כספים ורכוש של מעלימי מס • ח"כ אורלי אבקסיס-לוי: "אני נורא מפחדת מהכיוון שרשות המיסים הולכת. לפי ההצעה, כל בייביסיטר שהעלימה מס, תבקשו להכניס אותה ל-10 שנות מאסר"

אילוסטרציה, כלא, צילום: משה שי
אילוסטרציה, כלא, צילום: משה שי

מהצעת חוק שנדונה היום בוועדת חוקה עולה, כי החוק יאפשר לחלט את ביתו, מכוניתו, חשבון הבנק, העסק, ולמעשה את כל רכושו של מעלים מס, גם אם אין לרכוש קשר ישיר לעבירת העלמת מס.

הצעת החוק כוללת שני תיקונים הנוגעים ליחסים שבין רשות המסים לבין הרשות לאיסור הלבנת הון. מוצע להוסיף לרשימת "עבירות המקור" שבתוספת לחוק איסור הלבנת הון עבירות מס שנעברו בכוונה להשתמט מתשלום מס. לתיקון זה יש השלכה בכמה מישורים: ענישה פלילית, חילוט, סמכויות אכיפה, והעברת מידע.

עוד מוצע בהצעת החוק, להגדיר את רשות המסים כאחד הגופים שיהיו רשאים לקבל מידע ממאגר הרשות לאיסור הלבנת הון, בדומה למשטרה ולגופי הביטחון. המשמעות היא שניתן יהיה להעביר לרשות המסים מידע מהמאגר לצורך חקירה ומניעה של עבירות הלבנת הון שמקורן בעבירות המס המוצעות.

בייעוץ המשפטי של הוועדה סבורים כי ככל שיוחלט להוסיף את עבירות המס המוצעות לרשימת "עבירות המקור", יש לצמצם זאת רק למקרים של "כרישי פשע", דהיינו מקרים בהם העלמת המס היא בסכומים גבוהים מאוד של מיליוני שקלים.

בנושא ההצעה להסמיך את הרשויות לבצע חילוט כספים ונכסים אף לפני הכרעת בית המשפט, הייעוץ המשפטי סבור כי יש בהצעה פוטנציאל להפעלת לחץ לא מידתי על חשודים, לחץ שיכול להשפיע על ניהול ההליך הפלילי, במיוחד כשמדובר בהתנהגויות "קלות". לכן, מוצע לשקול את האפשרות להגביל את השימוש האפשרי בהוראות החילוט הנרחבות שבחוק איסור הלבנת הון בשלבי הביניים שעד להרשעה, בכל הנוגע לחקירה של עבירות מס. עוד נכתב בחווה"ד כי תכליתו של החוק לאיסור הלבנת הון הייתה מצומצמת למלחמה בפשיעה החמורה, בפשיעה המאורגנת ובמימון טרור, וכי ההסדרים המוצעים אינם מתאימים לחוק שתכליתו מלחמה בעבריינות כלכלית.

גם בנושא היקף הרכוש המחולט הייעוץ המשפטי הצביע על קשיים בהצעה. על פי הפרשנות שניתנה לחוק על ידי בתי המשפט, המשמעות המעשית של החלת ההסדרים שבחוק על עבירות מס היא כפולה: ניתן יהיה לחלט את סכום המס שנחסך לעבריין כתוצאה מעבירת המס וכל סכום המעורב בעבירת המס. גם כספים של העסק שבתוכם עורבב הסכום המעורב בעבירת המס, ייחשב ל"רכוש אסור" שיהיה ניתן לחלטו. האמנם מוצדק להרחיב את ההסדרים שנועדו למלחמה בפשיעה חמורה ומאורגנת ומימון טרור גם על עבירות מס? הדברים מקבלים משנה תוקף במקרה של צו חילוט זמני עד לסיום ההליכים הפליליים, שבו ניתן יהיה לחלט בחילוט זמני סכומים ניכרים מתוך מחזור של עסק, דבר שיכול לשתק כמעט לחלוטין את פעילות העסק!

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר בפתיחת הדיון "אנו מנסים להיאבק בהון השחור שמוערך בכ-200 מיליארד ₪ סכום שיכול למוטט מדינה. אם היינו גובים עוד 10 מיליארד ₪, יכולנו לפתור בעיות רבות בתקציב המדינה. אולם, אנו צריכים לשמור על זכויות וכבוד האזרח". סלומינסקי אמר כי הוא מבקש לשנות כמה סעיפים בהצעת החוק.

נציגת משרד המשפטים עו"ד לילך וגנר שהציגה את הצעת החוק אמרה "ההסדרים בהצעת החוק ראויים, ונדרשים לצורך מלחמה בהון השחור ובמעלימים מס". וגנר הציעה שהפרקליטות תקבע לתביעה הנחיות מתי יעשה שימוש בחוק ובכל מקרה לא כנגד עבריינים קלים.

ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור עו"ד ד"ר שלומית ווגמן אמרה "ארגון FATF חייב את כל המדינות החברות בו, לכלול את עבירות המס כעבירת מקור". לדבריה, נרמז לנו כי להיעדר עבירה זו כעבירת מקור, עלולה להיות השפעה עצומה ומרחיקת לכת. לרבות פגיעה בהצטרפות של מדינת ישראל לארגון, בשת"פ העסקי והפיננסי, במוניטין ובשת"פ המודיעיני הבינ"ל של ישראל. מדינה שלא נכללת בדרישות החקיקה הבינ"ל, תכנס לרשימה שחורה מה שישפיע על הסחר והיחסים הכלכליים בין המדינות. היום 196 מדינות וטריטוריות מצייתות לדרישות הארגון ואנו מחויבים להמלצות הארגון שנשענות על אמנות רבות של האו"ם. הרציונל בכך הוא מגמה עולמית של שת"פ למנוע עבירות מס, ומאבק עולמי בפשיעה הכלכלית.

המשנה לפרקליט המדינה עו"ד יהודה שפר אמר "מנתוני פרקליטות מיסוי וכלכלה עולה כי בשנת 2015 הוגשו 27 כתבי אישום בגין העלמות מס, כל אחד מהם בחשד להעלמה של מיליון עד 30 מיליון ₪. תיק ממוצע עוסק בהעלמת שבע מיליון ₪. לדבריו, לבקשת חשוד בהעלמת מס של עד 750,000 ₪, אנו נמיר את האישום בכופר. מספר התיקים הקטן נובע ממגבלת פרקליטים ושופטים. אנו מסוגלים להתמודד עם 30 כתבי אישום בשנה בלבד.

נציגת לשכת עורכי הדין עו"ד יעל גרוסמן אמרה כי השאלה היא האם החוק דרוש לצורך שיפור האכיפה כנגד מעלימי מס. יש לרשות הרבה מאוד כלים שהם לא מיצו אותם עקב מצוקת כח אדם.

נציג לשכת רואי החשבון עו"ד ג'ק בלנגה אמר "אם החוק היה היום בתוקף, היו מחלטים כסף רב לדוגמנית מפורסמת שנחקרה בתקופה האחרונה".

ראש ראשות המיסים מר משה אשר אמר "אסור לנו להמעיט מערך עבירות הון שחור, גניבת רכב ועבירות כלכליות נוספות נכללות היום בעבירת מקור. התופעה גדולה ומשמעותית וצריך לעשות לה סוף. בתיקים קטנים אנחנו לא פותחים בחקירות פליליות. לעומת זאת, סכומים גדולים יגיעו לאישומים פליליים. הגיע הזמן שגניבה מהקופה הציבורית תיענש בכל חומרת הדין.

יו"ר הוועדה השיב לראש ראשות המיסים "אתה סותר את דבריך. היום ניתן להעניש עד שבע שנות מאסר, בגין העלמת 30,000 ₪ בלבד, ואתה לא עושה את זה. יש לכם יכולות ואתם לא עושים בהם שימוש. אז אני אתן לך אפשרות להכפיל את העונש פי כמה?

ח"כ מיקי לוי שתמך בהצעה אמר "אני לא רוצה שאינסטלטור או בעל בית הקפה שיעלים מס, ייכלל בחוק הזה". בתגובה להתנגדות יו"ר הוועדה אמר לוי "כשאנו נאבקים בהון השחור, אל תבקשו כסף ליהודה ושומרון".

ח"כ בני בגין אמר שמתנגד להצעה אמר, "בעבר נפרצה גדר, ואין צורך להמשיך ולפרוץ אותה".

ח"כ אורלי אבקסיס-לוי אמרה "אני נורא מפחדת מהכיוון שרשות המיסים הולכת. לפי ההצעה, כל בייביסיטר שתיתפס שהעלימה מס, תבקשו להכניס אותה ל-10 שנות מאסר. אתם הולכים על מדרון חלקלק.

הוועדה תמשיך לדון בהצעת החוק ולהכינה לקריאה שנייה ושלישית.
העלמת מס רשות המיסים חילוט כספים ועדת חוקה הלבנת הון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד