י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"פסק הדין מגוחך ומעיד על השקפת עולמה של השופטת"

כך אומר ח"כ משה גפני בתגובה לפסיקת השופטת תמר צבן, המבטלת למעשה את 'חוק החמץ'. השר יצחק כהן: "אני קורא לבית המשפט לעסוק במה שהוא מבין ולא לפענח את את רש"י מתוך בורות"

המדינה חייבת לערער. ח"כ גפני
המדינה חייבת לערער. ח"כ גפני

שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, התירה הבוקר (ה) למכור חמץ בפסח לכתחילה. השופטת, תמר בר אשר צבן, הסתמכה על פלפול שלם, המסיק כי חנויות ומסעדות אינם נחשבים 'מקום ציבורי' כפי שמגדיר 'חוק החמץ', ובכך גרמה לביטולו המעשי של החוק.

התגובות במערכת הפוליטית סוערות. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אומר ל'בחדרי חרדים' בתגובה לפסק הדין: "ההתחכמות של השופטת בהגדרת המושג פומבי שמעידה על השקפת עולמה בנושא מכירת חמץ בפסח, תוך פגיעה קשה באופיה היהודי של מדינת ישראל, בניגוד לכוונת המחוקק, תגרום להגדרות חדשות בחוקים שונים שאינם דווקא דתיים, להגדרת המושג מקום ציבורי. המדינה חייבת לערער על פסק הדין המגוחך והמבזה ובאם לא ניאלץ להגדיר בחקיקה מה הוא מקום ציבורי".

שר הדתות, יצחק כהן (ש"ס): "בית משפט שפוסק כך מצמיד אקדח לרקה של העם היהודי וראוי לעשות לו ביעור חמץ. ההלכה והחוק קובעים שאסור למכור חמץ ובית המשפט בפסיקתו הפך לחמץ בעיני העם. אני קורא לו לעסוק במה שהוא מבין ולא לפענח את את רש"י מתוך בורות. אני אדרוש ערעור של המדינה. אם בית משפט הישראלי לא מבין מהו איסור חמץ, אולי ראוי לפנות לבית משפט בינלאומי בהאג לקבלת סעד יהודי".

ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל), פנה ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדרישה לערער על פסק הדין הקובע כי מותר לחנויות למכור חמץ בפסח.לדבריו, "פסק הדין מנותק מהמציאות. זוהי פגיעה אנושה בזהותה היהודית של מדינת ישראל ובהבנה שבין דתיים לחילונים. לא עולה על הדעת ששופטת לעניינים מקומיים תקבע הלכות הרות גורל באשר לצביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

יצויין כי לאור פסק-הדין התקדימי, גובר החשש שהדבר ינוצל לתחומים רבים. לדוגמה: אדם המעשן במסעדה או בחנות, יוכל לטעון כי המקום אינו מוגדר ציבורי, ולכן אין בעיה בעישון. ומצד שני, על פי הפלפול המלומד של השופטת, דווקא ברחובה של עיר תהיה בעיה לעשן.

קישורים:
'חוק החמץ' בוטל הלכה למעשה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד