י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הקשר בין הלב לצמחי מרפא ותרופות סבתא

במקביל לחידושים ברפואה המודרנית, פורחת הרפואה העממית המסורתית עם ניסיון מעשי של דורות. ד"ר אילן זמיר מגיש כמה עצות רפואיות עתיקות יומין למניעה וטיפול במחלות לב ביתר לחץ דם ועוד

הקשר בין הלב לצמחי מרפא ותרופות סבתא



בזמן האחרון, במקביל עם ההתקדמות ברפואה המודרנית, חל רנסנס של שיטות רפואיות המבוססות על ידע וניסיון של דורות אשר קדמו לדור הנוכחי, הדור המושתת על שיטות מחקר וטכנולוגיות מדעיות ומתועשות.

כיום, חוקרים ברחבי העולם מנסים לפענח כתבי יד רפואיים עתיקים, כדי לדלות מתוכם אפשרויות להשתמש לצורכי מרפא בתכונות של צמחי מרפא ומגוון החומרים המצוי בטבע. אין גם לשכוח כי גם הרפואה המודרנית מבוססת במידת מה, גם על הרפואה העממית שביסודה מונחים ידע וניסיון של דורות מרפאים.

הרפואה העממית הינה סך הידע והטכניקות המאפשרות אבחון, מניעה וריפוי מחלות על פי מבחן התוצאות בשטח, והיא מושתתת על הצלחות בשטח ותצפיות המועברות מדור לדור בעל פה ובכתב.

מחלות לב וכלי דם היו מאז ומתמיד מקור התעניינות של הרפואה המקצועית, שכן אחוז גבוה במיוחד של מצבי חירום ואף מוות נובעים מהמחלות הללו ומהסיבוכים הנובעים מהן.

עד היום הסטטיסטיקה מעמידה את התקפי הלב במקום הראשון של גורם התמותה בעולם. הנתון הזה חמור ומדאיג, ומחייב גם לשאול שאלה בסיסית: היכן הישגי הרפואה המודרנית על כל ההשקעות האדירות אשר הופנו למחקר ופיתוח תרופות וטכנולוגיות לאבחון וטיפול במחלות הללו, אם עדיין מיליוני אנשים ממשיכים להיפגע מהמחלות הללו?

התשובה היא, כי ללא ניהול חיים תקין המותאם לדרישות הגוף מבחינת המזון, האוויר והפעילות, לא ניתן באמצעים תרופתיים וכירורגיים, לשקם מערכות אשר נפגעו במשך שנות הפעלתם הלא תקינה והמזיקה.

לכן אעשה ניסיון, להתוות דרכים למניעה וטיפול במחלות לב וכלי הדם שיאפשרו, במקביל עם הרפואה המדעית, לשמור על הבריאות ולשפר את מצב החולים ומצב אלה המצויים בסיכון גבוה, עקב אי תקינות מערכת הלב וכלי הדם.

מחלת הלב דורשת התייחסות הוליסטית, כלומר, מודעות לקשרים הדוקים בתוך מערכת ההובלה ושאיבת הדם והכרת קשרי הגומלין בינה לבין שאר מערכות הגוף. מחד הכול מושפע מהלב וכלי הדם ומאידך מערכות הגוף משפיעות עליהם. למשל, מחלת טרשת העורקים אינה רק מחלה מקומית הפוגעת ברשת כלי הדם, אלה תופעה סיסטמית - כלל גופנית. לכן, טיפול מומלץ הוא זה המתייחס, קודם כל, לכלל המערכות בגוף.

פעילות גופנית

מערכת הלב וכלי הדם, בנויה כדי לספק את צרכיו של אדם העוסק בפעילות גופנית אינטנסיבית, בהרבה מזו שהאדם הממוצע עוסק כיום.

לכן, על מנת להבטיח פעילות תקינה של המערכת, אדם חייב לשלב בפעילותו היום – יומית גם תרגילים ופעולות המאפשרות אימון מאומץ של הלב וכלי הדם. מדובר בהליכה מהירה של לפחות 5-6 קילומטר. אך בפועל רוב האנשים המתגוררים בערים, בקושי מסוגלים ללכת שתי תחנות אוטובוס או לעלות רגלית 2-3 קומות.

עם כל הפרדוקסאליות, רוב המחלות הקרדיאליות נגרמות לא בשל עייפות יתר ועומס פיזי, אלא בשל תת פעילות פיזית. מכאן המסקנה, שיש צורך חיוני ביותר להגביר מרכיב של מאמץ גופני יום - יומי למשך לפחות 45 דקות כל יום. מדובר בהליכה מהירה, רכיבה על האופנים ועוד.

כמו כן, בשל השפעת מערכת העצבים על תפקוד הלב וכלי הדם, חשוב להוריד את רמת הלחצים המופעלים על האדם מסביבתו הקרובה והרחוקה, חשוב לנהל אורח חיים מאוזן, תוך הקפדה על שעות מנוחה ושינה מספקות, וחופשות סדירות מעבודה יום-יומית.

אמצעי הרגעה

נתמקד קודם כל על ההמלצות להרגעת מערכת העצבים בכלל וזו שאחראית על פעילות התקינה של הלב וכלי הדם:

אמבטיות עם תמצית מחטים של אורנים, מומלצות ביותר כאמצעי מרגיע לאנשים הסובלים ממתח קיצוני, תוך חיזוק משמעותי ביותר של העצבים והלב. השפעה מצוינת של האמבטיות אלה נצפית אצל אנשים הסובלים גם מדלקות של מערכת העצבים,כאבים הנובעים מגירוי יתר של מערכת זו, מחלות ריאומטיות של הפרקים והשרירים, אישיאס, נדודי שינה, שיתוקים, אסטמה ומחלות ריאות אחרות.

להכנת התמצית ממלאים סיר במחטים, ענפים קטנים ואצטרובלים ירוקים של עץ אורן, מוסיפים מים קרים ומבשלים במשך חצי שעה. לאחר מזה אוטמים את הכלי ומשאירים אותו ל-12 שעות בצד. לתמצית טובה חייב להיות צבע חום. לאמבטיה גדולה מכניסים 1.5 ליטר של תמצית, לקטנה – 0.5 ליטר. מומלץ לשבת באמבטיה 20 דקות כל ערב.

השפעה דומה ישנה לאמבטיות מצמח ולריאן. לאמבטיה מכניסים 0.5 ק”ג של ולריאן וממלאים במים חמים. יושבים כ-15-20 דקות בערב.

להפרעות קצב הלב

1. כאמצעי ארוך טווח, מומלץ במשך חודש לאכול עד 150 גר’ דבש, (לחלק לכפיות למספר פעמים ביום).
2. בהתקף, מומלץ לשתות כעזרה ראשונה, חצי כפית סודה לשתיה בחצי כוס מים.
3. לטיפול מתמשך ויסודי: לגרד בפומפייה שורש סלרי, להוסיף מעט מלח, מעט פטרוזיליה, שמיר ומיונז, לאכול פעם ביום לפני ארוחת ערב.

לניקוי כלי הדם

1. כוס זירעוני שמיר, כף שורש וולריאן, 2 כוסות דבש. לערבב יחד, להוסיף 3 ליטר מים רותחים, להכניס לתוך תרמוס גדול ולהשרות למשך יממה, לשתות 2 כפות 5-7 פעמים ביום.
2. מומלץ לשתות כפית מיץ שום פעמיים ביום חצי שעה לפני האוכל ואחרי כן לשתות חצי כוס חלב/מים.

לטיפול ביתר לחץ דם

1. לערבב כוס משמש יבש, כוס צימוקים, כוס אגוזי מלך, לטחון ולהוסיף 2 כוסות דבש. לאכול כף תערובת זו 3 פעמים ביום למשך חודש.
2. לטחון כוסמת עד מצב של אבקה, לאכול פעם ביום לפני האוכל, בין כפית לכף בהתאם לתגובות אישיות. (למדוד לחץ דם לפני ושעה אחרי אכילת הכוסמת, ולהגיע להורדה רצויה אחרי שעה).
3 3 כפות חיטה, לנקות ולשטוף, לטחון ולאכול במשך היום.
4. כפית מלאה של קפה, כפית שטוחה של חומצת לימון, להוסיף חצי כוס מים ולשתות במצב חם בלגימות קטנות. רצוי לא לשתות אחרי כן ולנוח במשך חצי שעה. רצוי לשתות פעם/פעמיים ביום במשך יומיים/שלשה, בכדי שלחץ הדם יחזור למצב תקין.
5. ניתן להוריד לחץ דם גבוהה ע”י קומפרס של חומץ 9%. להניח למשך 15 דק’ על כפות הרגליים.
6. לאכול 2-3 תפוחי אדמה אפויים עם הקליפה, 5-6 פעמים בשבוע.
7. ע”מ להוריד במהירות לחץ דם גבוה, יש ללחוץ בחוזקה עם האצבע האמצעית על הבליטה בקידמת פתח האוזן למשך דקה- שתים.
8. כף דבש לערבב בכוס מים מינראליים ולהוסיף מיץ מחצי לימון, לשתות לפני האוכל פעם ביום במשך 7 עד 10 ימים. בנוסף להורדת לחץ דם, מרגיע ומסייע לשינה תקינה.
9. בכפית מים רתוחים קרים להוסיף 3 טיפות של מיץ טרי של אלוורה, לשתות פעם ביום לפני האוכל.



ד”ר אילן זמיר - תעודת זהות

סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת מוסקווה בברית המועצות בשנת 1966 ועבד שנתיים כמנהל מחלקת מיילדות ונשים. לאחר מכן עסק במחקר במכון לחקר מחלות לב, ובהמשך למד בבית הספר להומיאופתיה. בשנת 1972 עלה לישראל, עבד בבית החולים הממשלתי “רבקה זיו” בצפת, ולאחר מכן כמנהל מחלקת הרדמה בבית החולים “רמת-מרפא” בר”ג. בשנת 1980 עזב את הרפואה הקונבנציונלית לטובת ההומיאופתיה, וכיום הוא מנהל רשת מרפאות לרפואה ולקוסמטיקה אלטרנטיבית

בריא לדעת בריאות משפחה לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד