ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

מפעל מזון מהגדולים בישראל - במו"מ עם בד"צ 'העדה'

מפעל לייצור מזון מוכן - הגדול בארץ - במו"מ שעשוי לזעזע את שוק הכשרות בישראל • מבקש לעבור להשגחת 'העדה החרדית' • נכון לעכשיו עלה המו"מ על שרטון מסיבות כשרות

מפעל. צילום: דוד קורן
מפעל. צילום: דוד קורן



משא ומתן קדחתני בין אחד המפעלים הגדולים ביותר בארץ לייצור מזון, לועד ההשגחה של 'העדה החרדית' בירושלים.

במידה והמו"מ יבשיל יזעזע הדבר את שוק הכשרות בארץ ויהווה מכה אנושה לועד ההשגחה הנוכחי המעניק את הכשרות למפעל. אך כרגע אומרים בהה'עדה' עושה רושם שהמו"מ עלה על שרטון.

המפעל, שלו מגוון מוצרים שמשווקים בפריסה ארצית, ביקש לקבל את ההכשר של הבד"ץ, עבור קו ייצור מזון שנמצא כבר שנים רבות, תחת חסותו של אחד מגופי הכשרות בארץ. המוצרים זכו אמנם להצלחה מסויימת, אולם נתח השוק הנמוך יחסי, הביא את הנהלת המפעל לפעול לשדרג הכשרות. בכך היא הייתה אמורה על פי התכנית, לפרוץ ולהגיע לכל רבדי הציבור החרדי.

אך נציגי ועד הכשרות דרשו כי לשלב במפעל עוד 15 עובדים יהודים שומרי תורה ומצוות, כדי שאלו יפעילו את המערך האדיר של הבישול, על פי הנהלים המחמירים של העדה.

לשם כך, הייתה ההנהלה צריכה לבצע רוויזיה בין עובדיה ולשנע פועלים ממקום אחד למשנהו. "אנו מוכנים לבוא לקראתכם ולהכניס עוד פועלים יהודים, אבל אין באפשרותנו להיענות לדרישתכם ולהכניס פועלים חדשים שומרי מצוות, כי הדבר יהיה כרוך בפיטורי עובדים ותיקים, שאין לנו כל עניין בכך", הסבירו ראשי המפעל.

אבל נציגי הבד"ץ לא גילו כל פרגמטיות: "הבד"ץ אמון על הענקת כשרות מחמירה ולמהדרין, כדי לצאת ידי כל השיטות. לכן, לא ניתן להסתפק רק ביהודים בלבד", הטעימו.

בעקבות, אי ההסכמות העסקה בשלב זה לא יצאה לפועל.

רק יהודים מציתים

הרקע לדיונים היא ההקפדה בבד"ץ העדה החרדית שבמפעלי המזון שתחת חסותם, יהיו אלו שידליקו את החשמל במכונות הייצור, בתנורים ובמחבתות החשמליות ויכניסו את המוצרים לתוכם, ואלו שיציתו את האש בפתיליות ויניחו את הקדירות על גבי הכירה, רק יהודים שומרי מצוות בלבד.

זאת, כדי לצאת ידי חובת כל המחמירים, כולל הספרדים הנוהים אחר שיטת מרן ה'בית יוסף' ז"ל הקובע, כי יש להקפיד גם על העמדת הקדירה על האש בידי יהודי.

בעדה החרדית הלכו צעד אחד קדימה, ואימצו את שיטת הפוסקים ההולכים בשיטת הגאון בעל ה'תפארת למשה' שחי לפני מאתיים שנה, שקבעו כי היהודי המדליק, המפעיל, המבשל, המטגן והמעמיד, צריך להיות שומר שבת.

כמו כן, יתר המוצרים שאינם מוגדרים כ'פת', כגון סופגניות ועוגות שהינן בלילה רכה, גם בהם, הכנסת העוגות לתנור נעשית רק על ידי יהודים שומרי תורה ומצוות.

לא ניתן לומר כי החומרה הזו מקובלת על הכל: אחד מגדולי הפוסקים בציבור הספרדי, בעל ה'כף החיים' מביא צדדים לכאן ולכאן ולבסוף נוטה להקל.

בביקור שערך אחד מרבני וועד הכשרות של העדה החרדית, הגאון רבי חיים יהודה כהן בבית הגר"ע יוסף לפני שנים אחדות, סיפר לו כי הבד"ץ מקפיד על יהודים שומרי מצוות להצתה ולבישול. "אכן, לכתחילה יש בוודאי לנהוג כך", הסכים הגר"ע לדברי הרב כהן.

אין פלא, כי לעיתים ישנה לדרישה האולטימטיבית הזו, השלכה ישירה על מחיר המוצר. רוצים איכות בכשרות, יש לכך עלויות.
כשרות מפעל מזון ערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד