א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

די לפטפט, תתחיל לבצע • על מצוקת הדיור ופתרונה

לפיד היה ונשאר איש של מילים, ושל החלטות לא מיושמות • ומה כן ניתן לעשות כדי לפתור את מצוקת הדיור? • טור

די לפטפט, תתחיל לבצע • על מצוקת הדיור ופתרונה

מילים כמו חול:

שר האוצר יאיר לפיד הוא איש של מילים. לפני שנבחר לנהל את הקופה המשותפת שלנו, הוא עסק בעבודה היצרנית של כתיבת טור שבועי, כתיבת תסריטים והגיגי פייסבוק. הקשר היחיד שלו לפיננסים היה כאשר נבחר לפרזנטור של בנק הפועלים. במדינת ישראל, הרקורד העשיר הזה מספיק לגמרי בשביל שהאדם ייבחר לעמוד בראשות משרד האוצר.

הבעיה היא, שאם אנו עוקבים אחרי ההתנהלות של שר האוצר לפיד, אפשר לגלות שהקו שאפיין אותו בקריירה הקודמת שלו, עיסוק במילים ובמניירות, ממשיך לאפיין גם את הקריירה הנוכחית שלו. מאז הקמת קבינט הדיור לפני כשנה, שקם בכדי לטפל בבעיה החברתית הגדולה ביותר בישראל, העובדה שלאנשים צעירים אין פשוט מקום להניח בו את הראש אם אין להם אבא מיליונר, פשוט לא קרה כלום בשטח.

החלטות לא מיושמות

נתחיל עם תכנית מחיר המטרה. הרעיון המקסים של משרד השיכון היה שיפורסמו מכרזים שבמסגרתם ייקבע מחיר מרבי לדירה הנמוך מרמת המחירים באזור בכ-20% מהמחיר באותו אזור. אבל כלום לא התקדם עם התכנית הזו. עימות מיותר בין משרד האוצר לבין משרד השיכון סביב שיווק הפרויקטים בערים שיש להן הסכמי גג גורם לכך שהכל תקוע.

זה המשיך עם חוק השכירות ההוגנת שאמור היה להבטיח, שעד שיבנו כאן 48 אלף דירות כמו שמבטיח לפיד, השוכרים יקבלו הגנה מפני משכירים נצלניים. לצוות האוצר והשיכון ניתנו 60 יום להפצת תזכיר חוק; עברו כמעט 120 ימים ותזכיר חוק עדיין לא הופץ.

נמשיך הלאה: בספטמבר 2013, לפני יותר משמונה חודשים, הממשלה החליטה להקים חברה ממשלתית לדיור שתדאג לעשרות אלפי דירות להשכרה לזוגות צעירים. בטח שאלתם את עצמכם איפה זה עומד? וודאי תופתעו לשמוע שבינתיים אפילו לא אותר מנכ"ל מתאים לחברה.

זה ממשיך: לפני תקופה התקבלה החלטה להעביר 100 מיליון שקל לרשויות המקומיות כדי לסבסד בניה מאסיבית למגורים. בישיבת הקבינט שהתקיימה ב-24 במרץ הוחלט שצוות משולב של האוצר, השיכון והפנים יגבש את המנגנון בתוך 30 יום, כלומר ב-24 באפריל. אנחנו נמצאים כעת חודשיים לאחר תאריך היעד, וגם הפעם, כלום לא קרה.

נמשיך הלאה. ב-1 ביולי 2013 התקבלה החלטה שאמורה להוביל להפחתת עלויות הבנייה ב-50 אלף שקל לדירה באמצעות ביטול או שינוי תקני בנייה, בנוסף הוחלט לקצר את תהליך ההכשרה של מנהלי עבודה בבנייה כדי לזרז הזרמת כוח אדם חיוני לענף. עוד מעט עוברת שנה, ועד כה לא פורסם על ביטול מעשי של תקני בנייה כלשהם.

החלטה נוספת: ב-3 ביוני 2013 נקבע כי הנתונים של משרדי הממשלה השונים על שוק הנדל"ן יאוחדו וזאת כדי ליצור בסיס נתונים אחיד שיאפשר לרוכשי דירות לקבל החלטות מכירה וקנייה מושכלות. 5 מיליון שקלים הוקצו לפרויקט, ועדיין, שנה אחרי - הפרויקט תקוע.

ב-2 בספטמבר 2013 התקבלה החלטה על הפחתת ערבות חוק מכר לדירות שנבנו על קרקע מדינה. לטענת מומחים, הפחתת שיעור ערבות חוק מכר מ-100% ל-10% תשחרר אשראי בהיקף 8.8 מיליארד שקל ותזרים חמצן לשוק. להקמת הצוות ניתנו 60 יום, עברו 7 חודשים מאז ושום דבר לא זז.

ומה קרה בינתיים? ברבעון הראשון של 2014 למשל עלו מחירי הדירות ב-3.2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והם עומדים כיום על 1.26 מיליון שקל בממוצע. גם בכל הקשור לשכירות אף אחד לא מחכה שמישהו באוצר יתעשת. ברבעון הראשון של 2014 היה שכר הדירה 3,649 שקל בחודש, זינוק של 7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

החלטות פופוליסטיות

באופן מעניין למדי, ההחלטות אותן מוביל בגאווה גדולה יו"ר יש עתיד, הן דווקא ההחלטות הפופוליסטיות, שנועדו להתנגח במגזר החרדי. כך למשל ההחלטה של לפיד להעניק פטור מתשלום מע"מ רק ליוצאי צבא. למרות שלאחרונה, עקב בעיות משפטיות ולאחר ששיקר ליועמ"ש נאלץ לפיד להעלות לאותם שלא שירתו ל–900 אלף ש"ח, אבל גם סכום זה אינו שוויוני ולא בטוח שיעבור בג"ץ. מעבר לעובדה שהמהלך יגרום דווקא לעלייה במחירי הדירות. אגב, המשחק הזה יעלה לנו 2.5 מיליארד שקל בשנה, זאת כאשר בנק ישראל טוען שאנו בגירעון של 18 מיליארד ₪.

אין ספק כי כל הקסמים התקשורתיים הללו, כוחם יפה רק לכותרת של מחר בבוקר. בפועל, אף מהלך מבין אלו שפורטו לעיל לא יוביל לכך שההוזלות יגיעו לצרכן. השיטה הפשוטה והעתיקה ביותר, שתקפה לגבי ענף הירקות, תקפה גם לגבי ענף הנדל"ן: היצע וביקוש. ככל שההיצע יוגדל המחיר ירד.

האפשרות היחידה לרפא את מצוקת הנדל"ן היא שחרור קרקעות המוני לציבור. לשם כך דרושה רפורמה מקיפה במנהל מקרקעי ישראל, ובמעבר ממדיניות של ספינים למדיניות של עבודה קשה בשטח. יחד עם זאת, בכדי להקל בינתיים על מצוקת הדיור ולהוריד את מחירי הדירות יש להמשיך בחוק עליו חתם ח"כ אלי ישי, המאפשר פיצול דירות במסגרת הוראת שעה לחמש שנים, המתיר חלוקת דירות גדולות ללא צורך בשינוי תב"ע וללא צורך בתשלום היטל השבחה, כל עוד יחידות הדיור שנוצרו עקב חלוקת הדירה משמשות למגורי שוכרים שאינם קרובי הבעלים, בכדי להתמודד עם המחסור בהיצע לדירות לזוגות הצעירים, ולהקל על מצוקת הדיור.

כך גם, בהקשר של הדיור במגזר החרדי מעבר לקן הירוק כדוגמת ביתר עילית, יש לפעול שגם שם תחול הוראת השעה בכדי שיהיה ניתן לפצל דירות, ובכך להקל במקצת על מצוקת הדיור במגזר החרדי. וכמובן יישום ההחלטות אותם קיבלו בקבינט הדיור.

אין ספק שהמשחקים שמנהל שר האוצר יאיר לפיד בכל הקשור לסוגיית הדיור, הם ניסיונות מעניינים בניהול מערכות ומקנים לו עוד נקודות טובות או רעות לקורות החיים. אבל המרחק שלהם מההשפעה על השטח הוא עצום. במקרה זה דווקא הגישה הקשה, שדורשת מלחמה בקבוצות הכוח הוותיקות, ועבודה אינטנסיבית שיש בה פחות זוהר מהכרזה על יוזמות יומרניות, דווקא בגישה זו – טמון הפתרון.

עו"ד מנחם מושקוביץ מתמחה בתכנון, בנייה ומקרקעין; מבעלי משרד עו"ד מושקוביץ ושות'
מעמ נדלן לפיד בניה פתרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד