כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פרשת הסלמונלה בקורנפלקס: יוניליוור שילמה קנס על הטעיית הצרכנים

הקנס הוטל לאחר שטענה שמוצריה בטוחים למאכל, למרות שמוצרים שיוצרו בקו מזוהם בסלמונלה יצאו לחנויות והגיעו לבתי צרכנים • יוניליוור: "רוצים להשקיע משאבים בייצור מוצרי מזון להנאת לקוחותינו ולא ליזום ניהולים של הליכים משפטיים"

צילום: סופי גורדון, פלאש 90
צילום: סופי גורדון, פלאש 90



יוניליוור ויתרה על זכות השימוע, ושילמה לרשות להגנת הצרכן קנס בגין הטעיית הצרכנים בפרסומיה והפרת חוק הצרכן בפרשת הסלמונלה בקורנפלקס. בתחילת השנה הודיעה הרשות ליוניליוור על כוונתה לקנוס אותה בכ-600 אלף שקל.

במכתב ששלחה אז הרשות למנכ"לית יוניליוור, ענת גבריאל, נכתב כי יוניליוור נקנסת משום שאחרי שפורסם בתקשורת ביולי כי קיים זיהום במוצריה, היא פירסמה מודעות ובהן טענה שמוצריה בטוחים למאכל, וכי לא יצאו אל בתי הצרכנים מוצרים מזוהמים. עוד אמרה החברה כי "בזכות מערך בקרת האיכות המתקדם שלנו, אף מוצר מקו זה לא הגיע לשוק או לצרכנים", ואף פרסמה שלטים כי מוצריה בטוחים למאכל על מדפי רשתות השיווק. בנוסף, במוקד שירות הלקוחות של החברה אמרו ללקוחות שהתקשרו כי מוצרים מזוהמים לא יצאו מהמפעל.

בדיעבד, ורק אחרי שאולצה לפרסם את מספרי הסדרות שיצאו מקו הייצור המזוהם בסלמונלה, התברר כי פרסומים אלה לא היו נכונים. ביוניליוור טענו אחרי זה שלא ידעו על כך. סכום הקנס חושב לפי הקנס המירבי שניתן לתת על הטעיה בנסיבות מחמירות, כפול מספר המקומות בהם הטעתה יוניליווור את הצרכנים.

החברה היתה יכולה לנסות לטעון לביטול או הפחתת הקנס בפני הרשות, או לערער עליו לבית משפט השלום. אולם במכתב ששלחה לרשות ויתרה על הזכות. יוניליוור כתבה שאין בתשלום הסכמה מצידה בהאשמות, וכי מחומר שבידה והועבר לרשות עולה שגם באריזות הקורנפלקס שהגיעו לשוק לא אומת החשד להימצאות חיידק הסלמונלה. לדבריה, הפרסומים שלה לציבור כי המוצרים בטוחים למאכל נעשו בתום לב גמור, לאחר בדיקות קפדניות מצידה. היא בוחרת לשלם את הקנס לטענתה בשל רצונה "להשקיע את משאביה בייצור מוצרי מזון להנאת לקוחותיה ולא ליזום ניהולים של הליכים משפטיים".

הפרשה החלה ביולי 2016, אז נחשף באתר TheMarker שחברת יוניליוור עצרה בפתאומיות אספקה של מאות טונות דגני בוקר מסוג קורנפלקס ודליפקאן לחנויות אחרי שנמצאה בהם בעיה בבדיקה שנערכה על ידה. בחברה סירבו למסור את הסיבה למרות שידעו כבר חודש שמדובר בזיהום מסוג סלמונלה, ובמקום זה העבירו את המסר שבסך הכל הם עצרו מוצרים לבדיקה, סביר להניח בגלל בעיה בערכים תזונתיים ולא יותר מכך, ועל כן הדבר אינו ראוי לפרסום.

רק בלילה, אחרי שהתפרסמה באתר TheMarker הידיעה הראשונית על כך שיוניליוור עצרה את האספקה ולא מוכנה למסור את הסיבה, הוציאה החברה הודעה והודתה ש"נמצא זיהום באחד מקווי הייצור במפעל הדגנים". גם לאחר פרסום הזיהום מסוג סלמונלה החברה הסתירה כי המוצרים המזוהמים היו מסוג קורנפלקס וקוקומן, ולא מסוג קורנפלקס ודליפקאן, כפי שפורסם על ידי התקשורת לאורך המשבר. זהות המוצרים האמיתית נמסרה על ידי החברה, רק אחרי שמשרד הבריאות הורה להם למסור את פרטי הסדרות הבעייתיות בעקבות לחץ שהופעל על ידי התקשורת.

במהלך הפרשה יוניליוור לא רק הסתירה מידע מהציבור אלא גם נהגה לכאורה ברשלנות בשמירה על מוצרים מזוהמים בסלמונלה. יוניליוור לא השמידו את המוצרים הנגועים בסלמונלה במשך חודש, ושמרו אותם במחסן חיצוני, מבלי להפרידם הפרדה פיזית ראויה ממוצרים המשווקים לחנויות, ומבלי להודיע למנהלי המחסן כי מדובר במוצרים מזוהמים בסלמונלה. בפועל, אכן זלגו מהמחסן מוצרים מהקו המזוהם בסלמונלה והגיעו לחנויות ולבתי הצרכנים.
סלמונלה יוניליוור קורנפלקס הטעיית הצרכנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד