י"ג סיון התשפ"ד
19.06.2024

אמאל'ה, הילד אוכל רק צ'יפס ושניצל. מה עושים?

הילד שלכם מסרב לאכול ירקות ופירות? מאכלים במרקמים מסוימים? מסכים לאכול רק שניצל וצ'יפס? אתם פוחדים שאינו אוכל מספיק מגוון ומקבל את כל הערכים התזונתיים? הכתבה הזו בשבילכם

pixabay
pixabay



ילדים רבים מגלים בררנות באוכל. חלק ימנעו מקבוצות מזון, חלק לא יגעו במרקמים מסוימים, יסכימו לאכול מזונות ספציפיים או יסרבו לנסות מזונות חדשים. מצב זה מביא לתסכולים, ויכוחים, ניסיונות שכנוע ומלחמות סביב האוכל. ההורים לעיתים חשים תסכול, חשש, אשמה, כעס או חרדה - והילד מצדו עלול להיכנס למגננה ולמאבקי כוחות יובילו למעגל קסמים אשר רק מחמיר את התופעה.

טיפול באכילה בררנית מצריך ליווי אישי. התהליך אינו מתרחש בן לילה, אך בחרתי כמה עצות עיקריות אשר יעזרו לכם בהתנהלות מול ילדיכם.

1.חלוקת אחריות באכילה - האחריות שלנו כהורים היא לקנות ולבשל אוכל בריא ומגוון, לקבוע שעות לארוחות והרגלי אכילה מותאמים לבית ולהגיש לילד. בזאת נגמרת האחריות שלנו כהורים! תפקיד הילד הוא לבחור מה וכמה לאכול מתוך המגוון המוצע לו. אל תיכנסו למאבקי כוח, שכנועים ואיומים. סמכו על הילד. תנו לו להרגיש ביטחון תזונתי ובכך לפתח מיומנויות אכילה תקינות.

2. כמויות - ייתכן מאוד כי ילדכם זקוק לכמות קטנה ממה שנראה לכם על מנת להתפתח בצורה תקינה. הניחו לו בצלחת כמות אשר נראה לכם כי יוכל לסיים ואל תצפו ממנו להשאיר צלחת נקייה. הוא יאכל את כמות המזון אשר תשביע אותו.

3. שעות קבועות - ילדים מתנהלים טוב יותר כאשר ישנה שגרה. דאגו שילדכם יאכל כל 3-4 שעות ארוחה גדולה או ארוחת ביניים קטנה. הימנעו מלתת נשנושים בין ארוחות אלו. ילדים אשר זקוקים למנות מזון קטנות עלולים לשבוע מחטיף קטן ולא לאכול בארוחה עצמה.

4. ארוחות משפחתיות - כאשר האווירה רגועה ואין לחץ סביב האכילה ההורים משמשים כמודל לחיקוי. בארוחה המשפחתית הילד חייב לשבת סביב השולחן אך זכרו כי על פי חלוקת האחריות הוא יאכל מה שירצה.

5. בישול משותף - שתפו את הילדים בבישול. לרוב ילדים מוכנים לטעום ממאכלים שבישלו בעצמם.

6. יצירתיות - היו יצירתיים בצורת ההגשה. ניתן להכין ציורים על הצלחת מהאוכל. ילדים אוכלים עם העיניים ואני מוצאת טיפ זה כיעיל מאוד בשטח.

7. הצגת אוכל חדש - הגישו מאכלים חדשים ביחד עם מאכלים מוכרים כך הילד פחות יירתע ולא ישלול את כל המוצע לו.

לסיום - שמרו על רוגע ואווירה נעימה סביב האוכל. ניתן לעודד, לחזק ולהסביר אך עם זאת תנו לילד את התחושה כי אינו חייב לאכול. הניחו לו להרגיש כי האכילה שלו אינה מטרידה אתכם או גורמת לעוגמת נפש ותסכולים. סמכו עליו וזרמו איתו. כך תשפרו את חווית האכילה ותהפכו אותה לנעימה ובריאה.
.
נעמה הורוביץ
דיאטנית קלינית, B.Sc
[email protected]
בריאות הילד ארוחה מזינה תזונה נכונה דיאטנית סרבן אכילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד