י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סערת הכשרות ב'קהילות': העימות, המודעה בעיתון והפתרון המסתמן

קוראי המודיע שפשפו את עיניהם. מודעה מטעם כשרות קהילות טענה כי "עקב ניסיונות גורמים חיצונים להתערב בסדרי השחיטה, לא תתקיים שחיטת עופות בהשגחתנו עד להסדרת העניינים" כל הפרטים על הסערה שמאיימת על ההכשר הפופולרי

צילום אילוסטרציה: משה גולדשטיין
צילום אילוסטרציה: משה גולדשטיין



ביום שני בבוקר שפשפו קוראי המודיע את עיניהם כלא מאמינים. מודעה מטעם כשרות קהילות טענה כי "עקב ניסיונות של גורמים חיצונים להתערב בסדרי השחיטה לא תתקיים שחיטת עופות בהשגחתנו עד להסדרת העניינים, עקב כך צפוי מחסור בעופות טריים משחיטתנו". מודעה דומה פורסמה גם ב'הפלס' על עופות 'מסורת', שהם בעצם אותן עופות ומאותו מפעל רק בשינוי אריזה.

במודעה לא פורט מי הם הגורמים שמתערבים ומה הם אותם עניינים שצריכים להסתדר כדי שהשחיטה תשבו לפעול כסדרה, רק דבר אחד היה ברור. הסכסוך אינו מול בעלי המפעל שכן הם קיבלו שבחים באותה מודעה על שהם "פועלים ללא הרף ובכל הדרכים העומדים לרשותם להסדרת העניין ולחידוש השחיטה".

אלא שמדיווחים שהגיעו לידי "בחדרי חרדים" משוחטים בקהילות עולה כי זו לא הפעם הראשונה שישנה השבתת שחיטה. "בחודש האחרון", אמר אחד השוחטים ל'בחדרי חרדים', "התעורר וויכוח קשה בין הרב אליהו אילוז ואנשיו האחראים מטעם הרבנות הראשית הארצית על שגב שלום, לבין הרב ישראל פישביין, הרב הראשי על השחיטה מטעם קהילות.

"נציגי הרבנות הראשית דרשו נוכחות של בודקים מטעמם, לפחות בימים בהם הרב פישביין - שמוכר ומאושר על ידי הרבנות - לא נוכח במשחטה. הרב פישביין לא הסכים בשום אופן לנוכחות של נציגי הרבנות והשתדל לבוא יותר ימים למשחטה אם כי לא היה נשאר עד סוף היום, מה שגרר עימותים חוזרים ונשנים עם אנשי הרבנות. אותם עימותים אף גררו השבתות שחיטה, ובמצטבר מדובר על נזק של מיליוני שקלים למפעל ולקהילות", אומר שוחט קהילות.

הסיפור גרר גם טענות קשות על קהילות, כביכול, בעקבות העימות עם הרבנות והחשש מהפסד מרובה שיגרם מכך, שינתה את נהלי הכשרות בשחיטה. מה הקשר בין העימות להפסד מרובה ושינוי נהלים? פשוט מאוד. בשחיטות מהדרין רבות, וגם בקהילות עד לפרוץ הסערה, ישנם שלוש חלוקות בליין השחיטה: חלק, כשר וטרף. ה'כשר' הוא כל מה שהתעורר לגביו ספק אך בודק הורה בו לבסוף להיתר. הוא מקבל חותמת רבנות ויוצא לשיווק תחת חסותם במחיר טוב יותר מרעהו הטרף.

אלא שבקהילות, בעקבות העימות עם נציגי הרבנות, נאלצו להתמודד עם שתי חלוקות בלבד: חלק וטרף, מה שהשליך ישירות על העלויות והרווחים. עוזי מחלב, בעלי המפעל, לא הסכים לכך בשום פנים ואופן, ולטענת המתקיפים, בעקבות כך הביאו בקהילות בודקים נוספים שיעברו על כל עוף שנפסל על ידי הבודקים הרגילים ויבדקו שוב אם הוא יכול לחזור ל'חלק' כדי לעמוד ביעד חדש של לא פחות מ-80% חלק.

אנשי השטח ב'קהילות' מאשרים לנו כי הובאו צוותות נוספים של בודקים, אך עומדים בתוקף על כך שלא חל כל שינוי בנהלי הכשרות. "השינוי היחיד", אומר לנו שוחט בקהילות, "הוא שישנן ריאות שלא יוצאים עד הסוף, ובנוהל הרגיל לא שווה לייחד פועלים שיוציאו אותן ומעבירים אותן ל'כשר'. כעת, כשלא הייתה אפשרות להעביר ל'כשר', בגלל שהרבנות לא מאשרת לנו בלי בדיקה שלהם, הביאו עוד בודקים משלנו שיטפלו בריאות. עניין דומה ישנו גם בגידין, גם הוא לא בעיה כשרותית אלא עניין טכני".

בתווך פרץ דיון נוקב בין הרב אלעזר שטרן, הרב שאחראי על הכשרות הכללית של קהילות, שחתר לפשרה עם הרבנות הראשית כמו בדיקה שלהם על הסכינים לפני הבדיקה של משגיחי קהילות - לבין הרב ישראל פישביין שאחראי רק על השחיטה ולא הסכים לשום פשרה בנידון. הרב פישביין שהחליט כי לא עוד, הודיע על הפסקת השחיטה עד לסילוק טוטאלי של נציגי הרבנות מהמפעל.

האולטימטום של קהילות הוא סילוקו של הרב אילוז ואנשיו והחלפתם באחרים נוחים יותר, שיסמכו על אנשי קהילות ולא ידרשו נוכחות שלהם בשטח.

רבים ניסו להתערב בפרשייה שמאיימת על כשרות קהילות. ל"בחדרי חרדים" נודע כי גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ביקש להיפגש בעניין עם הרה"ר הגאון רבי דוד לאו, אך פגישה זו לא יצאה אל הפועל. כעת מסתמן אכן כי הלחץ של קהילות ומנהלי המפעל עושה את שלו והרב אילוז יועבר לתפקיד אחר, מה שאולי יסיים את הסאגה בשחיטת קהילות.
קהילות עופות כשרות סערה הרב אלעזר שטרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד