י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

המשטרה: הגמ"חים מסתירים הלבנות הון

ראש חטיבת החקירות במשטרה, תת ניצב ערן קמין, טען בנאום בפני לשכת רואי החשבון כי הגמ"חים משמשים בין היתר להסתרת מלביני הון ומהווים סיכון לפשיעה פלילית

תת-ניצב ערן קמין בכנס. צילום: דוברות לשכת רואי החשבון
תת-ניצב ערן קמין בכנס. צילום: דוברות לשכת רואי החשבון



לפני כשנתיים נכנס תיקון לחוק איסור הלבנת הון, שמכליל עבירות מס חמורות כעבירת מקור, שעליהן חל רף ענישה כבד, של עד עשר שנות מאסר ואפשרות לחילוט זמני של הרכוש נשוא העבירה, עוד לפני קיום משפט. בעקבות התיקון, נוצר חשש גדול מאוד לגבי סנקציות והגשת תביעות שינקטו גם כנגד המייצגים ובהם רואי חשבון.

בכנס לשכת רואי החשבון באילת, השתתף בין היתר תת-ניצב ערן קמין, ראש חטיבת החקירות והמודיעין במשטרת ישראל. קמין התייחס בין היתר בדבריו לגמ"חים הנפוצים בעיקר במגזר החרדי, ואמר כי הם נמצאים בסיכון להלבנת הון.

קמין התייחס לדבריה של סגנית נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, שציינה כי הבוקר התפרסם שיו"ר ועדת הכספים, משה גפני, מעכב את כל מה שקשור להכפפת הגמ"חים לפיקוח, בטענה כי הדבר נדרש על פי תקנות העברת המידע בין מדינות, ושאלה לאן המצב יוביל.

"הימים של המעטפות המזומן מתחת לגשר או הימים שבהם ח"כ מושך מהכספומט כדי להשפיע על חברי מרכז שיצביעו כך או אחרת - נגמרו. מה שמתפתח, זה מסכת שבה מייצגים עסקיים לוקחים חלק בביצוע התשתית ההסברתית והלקוח לא יודע איך להסתיר וזקוק לאיש מקצוע. לפעמים משוטה לפעמים לא", השיב המפקד.

"מול תופעה זו, יש את הגמח"ים ככלי שמשמש בין היתר להסתרה, ומקובל בעיקר במגזר החרדי", טען קמין, בהוסיפו כי הוא "לא נגד הרעיון החברתי של הגמחי"ם - אך הם סיכון".

לדבריו: "הגמחי"ם לעיתים מנוצלים לפעילות הסתרה – נותן כסף במקום אחד ומקבל במקום אחר, וקשה לעקוב כשהדברים לא מוסדרים. לכן ישנה פעילות חקיקה עם רשות שוק ההון להסדרה, שמתעכבת ככל הנראה משיקולים פוליטיים - אך אני מאמין שהוא יוסדר, כמו כל נושא בהלבנת הון אנחנו במציאות שבה לא נוכל לאפשר המשך פעילות ישויות פיננסיות שאינן מוסדרות כי מי שיפגע זה רוב תושבי ישראל".
ערן קמין גמחים חרדים הלבנת הון העלמת מס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד