כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הכניסו תקשורת לקהילה

אשתו של בכיר בכת לב טהור: "רודפים אותנו כי אנחנו שונים"

כחלק מהאסטרטגיה של קהילת 'לב טהור' שחונה כעת בבוסניה, אך בהוראת הרשויות חייבת לעזוב בקרוב, התראיינו לערוץ טלוויזיה שתי נשים מהקהילה שגוללו בפני הכתב על אורח חייהם ועל הרדיפה מהרשויות. "ידענו שהשלב הבא הוא לקחת את הילדים שלנו ואז החלטנו לעזוב"

אשתו של בכיר בכת לב טהור: "רודפים אותנו כי אנחנו שונים"
חברי לב טהור בבוסניה צילום: רשתות חברתיות בבוסניה

לאחר ניסיונות שכנוע רבים, צוות טלוויזיה התקבל על ידי חברי כת 'לב טהור' בביתם הזמני באיסטוקנה אילידזה בסרייבו (בוסניה). שתי נשים מהקהילה, אסתר וחיה שרה ויינגרטן, דיברו על אורח חייהם, על גידול ילדים, והתייחסו לאשמות נגד הכת שלהן. 

חברות הכת שהתראיינו לא הסכימו לחשוף את היעד הבא שלהן, כיוון שלטענתן חברי הכת נרדפים כל הזמן "בגלל שהם "שונים". אסתר הייתה חלק מלב טהור מאז שנולדה. היא אומרת שהיא לא רוצה לדעת על דרכים אחרות בחיים. לדבריה היו להם חיים מאושרים בקנדה. חברי הכת ייצרו את האוכל שלהם בעצמם, אך אז שירותי הרווחה דפקו על הדלת בגלל הילדים.

התלונות הועילו: חברי 'לב טהור' יגורשו מבוסניה

אנשי הכת שגורשו: "הכול שקר. זה החטא היחיד שלנו"

"הם באו שוב ושוב, מנסים לגרום לנו לשלוח את הילדים שלנו לבתי הספר הציבוריים שלהם. אבל אנחנו יודעים שזאת לא הדרך בה אנחנו רוצים לגדל אותם. לא כתוב כך בספר הקדוש שלנו, ללמוד דברים שונים כמו שהאדם בא מחיה, מקוף. אני לא אתן לילדים שלי ללמוד דברים כאלה", אמרה אסתר.

כשנשאלה האם ניתן לעזוב את קהילת לב טהור, היא השיבה שכן, למרות שישנן האשמות רבות מצד חברים לשעבר כי נאלצו להימלט מאותה סביבה אכזרית ולהציל את חייהם. אחת מאלה שהעלו האשמות נגד הקהילה מאחרי שנמלט היה בן דודה.

ילדים בכת לב טהור

"הוא התעורר יום אחד והלך. אף אחד לא עצר אותו. אם אתה רוצה ללכת, אתה יכול ללכת" אמרה אסתר. נשות לב טהור מספרות שהן יודעות את שמותיהם של מי שלטענתם מפיצים נגדן שקרים.

החיים בקנדה נעשו קשים יותר ויותר, אמרה אסתר. האפליה הפכה לבלתי נסבלת. לטענתה, שלוש משפחות זומנו לבית המשפט. "ידענו מה זה אומר, ידענו שהשלב הבא הוא לקחת את הילדים שלנו ואז החלטנו לעזוב", הוסיפה אסתר.

חיה שרה ויינגרטן, היא בלגית שהצטרפה ללב טהור בגיל 24. היא מודה שבעלה, מרדכי יואל נמצא באמריקה, ממתין למשפט באשמת חטיפת ילד. אבל, היא אומרת, זה "היה עניין של סכסוך משפחתי, שורה של נסיבות ואי הבנה".

"הוא עדיין ממתין למשפט, הוא שם כבר 2.5 שנים, בלי סיבה מוצדקת, הוא לא ביצע שום פשע, הוא רק עזר להציל את הילד מאמו וחברותיה שהתעללו בו", אמרה חיה.

עכשיו, הן אומרות, שהן נרדפות בכל מקום שהן הולכות. הן טוענות שעברו את החוויה הגרועה ביותר בכורדיסטן. בשל האשמות רבות נגד קהילתן, אנשי הכת נחקרו במשך ימים. "ניסינו ליצור קשר עם הצלב האדום, ארגוני זכויות אדם, אבל הם לקחו לנו את הטלפונים, השאירו אותנו לכודים עם מעט מאוד אוכל, מספיק כדי לשרוד, בלי מיטות, מקלחות, בגדים להחלפה. כששחררו אותנו, לילדים כבר היו פטריות ברגליים בפעם הראשונה בחייהם. בשבת אחר הצהריים סחבו אותנו לשדה התעופה, לקחו את הילדים שלנו מהזרועות שלנו, והיום הילדים חיים בפחד, הם מדברים על זה, הבת שלי נפגעה בזרועה כי היא נצמדה אלי", סיפרה חיה".

הנשים לא רצו להגיד לאן ימשיכו מבוסניה אחרי שאולצו על ידי הרשויות לעזוב. הן אמרו בריאיון כי הן סומכות על "האמונה שתראה להן את הדרך הנכונה".

טענות נשות הכת לא מתחברות עם כתבי אישום שהוגשו נגד כמה מראשי הכת. מנהיגי כת 'לב טהור' הקיצונית, שחיה כיום מפוזרת במספר מדינות בעולם, עצורים בארה"ב וממתינים לגזר דינם. הם מואשמים על ידי משרד המשפטים האמריקאי בהשתתפות בתכנית לחטיפת ילדה בת 14 ולחתנה בכוח עם צעיר אחר אותו חטפו גם.

נחמן הלברנץ, מאיר רוזנר, יעקב ושמואל וויינגרטן, ויואל וויינגרטן, עצורים בגין קשירת קשר לחטיפת והתעללות בילדים אותם חטפו מהוריהם. כנופיית החוטפים הסתובבה בליל שבת לפני שלוש שנים בלבוש חסידי בברוקלין, ניו יורק, בכדי לבדוק אפשרות חטיפה.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', עשרות חבר כת 'לב טהור' שהגיעו לאחרונה לסרייבו בירת בוסניה, יגורשו מהמדינה בימים הקרובים, כאשר על פי ההערכות, 37 מתוך 200-300 מאנשי הכת ברחבי העולם הגיעו לבוסניה-הרצגובינה בנובמבר 2021, שם חיו בשקט תחת עיניהם הפקוחות של שכניהם החדשים והפקידים המקומיים. לאחר מספר ימים השכנים גילו כי ראשי הכת מואשמים במעשים פליליים חמורים וממתינים לגזר דינם בארה"ב.

הדבר הביא את שר זכויות האדם והפליטים, מילוש לוצ'יץ', להודיע, כי 24 חברים בכת יעזבו את המדינה ב-5 בפברואר ושאר אנשי הקבוצה יעזבו בעקבותיהם עד ה-20 בפברואר. כך פרסמו כלי תקשורת מקומיים.

לב טהור בוסניה קנדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד