ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

דו"ח מחקר של הכנסת בדק מה עושים לנו המסכים

האם שימוש יתר פוגע במצב הכישורים החברתיים שלנו? מכניס אותנו לדיכאון? משבש את איכות השינה? דו"ח חדש מציג נתונים על דור המסכים

דו"ח מחקר של הכנסת בדק מה עושים לנו המסכים
רשת אינטרנט צילום: pixsby

דו"ח מעניין התפרסם במהלך החודש שעבר מטעם מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שחקר השפעה של מסכים על מצב קוגניטיבי, כישורים חברתיים ואפילו מצב גופני.

מכיוון שאין מספיק ידע שיכול למלא משמעותית פרטי מחקר, לא ניתן לקבוע מדיניות ממשלתית, שכן אין תנאים לקביעת תופעה רחבה. מה שכן, הדו"ח מעלה לשיח, דיון בנושא רגיש שהולך ומשתלט על החיים. חוקרים רבים טוענים שלמסכים השפעה חברתית, פגיעה ברמה אישית באנשים עד רמה של דיכאון וחרדה, התמכרויות ועוד.

לפי הדו"ח, יש מספיק בעיות בשימוש יתר במסך, אם כי בעיות נפשיות פחות מיוחסות לנושא, על אף שהיו מחקרים בנושא. לפי הדו"ח, יש מחקרים שגילו כי אנשים שפיתחו בעיות נפשיות כתוצאה מזמן מסך, הם אנשים שהיו ברמת סיכון כבר מלכתחילה.

בתחום הזיכרון עלה פרט מעניין. אומנם המוח נוטה להקצות משאבים לפי רמת השימוש, ולכן אנשים שמשתמשים למשל בתוכנת ניווט כמו GPS, עוברים לצורת עבודה אחרת עם המוח. במקום לזכור אלו דברים זמינים, עוברים להבין איפה הם נמצאים. במקום לזכור מספרי טלפון, מחפשים מספר. זה סוג אחר של שימוש במוח.

הדו"ח גם תומך במחקרים שמעידים כי שימוש מוגבר במסכים גורם לילדים לפתח קושי בדחיית סיפורים, ולבני נוער לפתח סימפטומים של התמכרות התנהגותית, תחושות לחץ ומצוקה, חוסר ריכוז, פגיעה פיזית וכו'. עוד מחקר שנתמך על ידי הדו"ח הוא מחקר שמוכיח כי שימוש מוגבר במסכים תורם לתלמידים לקבל ציונים נמוכים ולישון פחות טוב בלילה.

בעקבות תוצאות הדו"ח, המליצו המחברים להימנע משימוש לילה בטלפונים סלולריים, בלי שימוש במסך, ולהשאיר את המכשירים הטכנולוגיים מחוץ לחדרי השינה, והם לא נקטו בצעדים משמעותיים אחרים שאומרים בוודאות כי למסכים יש השפעה ודאית שלילית על מצב הגוף והנפש, ועל כן יש להימנע מהם. אך כמו בכל דבר, גם כאן, כנראה שהתשובה היא איזון.

מסכים גוף ונפש טכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד