י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
חייבים לישון יותר

עכשיו זה מדעי: מחסור בשינה פוגע בכם נפשית

חוקרים מאוניברסיטת ברקלי עקבו אחר מאות אנשים והגיעו למסקנה בלתי מתפשרת: חוסר שינה או שינה גרועה, פוגעים בנפש והופכים אותנו להרבה יותר לחוצים וחרדים

עכשיו זה מדעי: מחסור בשינה פוגע בכם נפשית
חדר שינה צילום: pixabay

מה לא אמרו על חוסר שינה? מגביר סיכונים למחלות, גורם להשמנה, גורם לבעיות תפקוד בגיל מבוגר, והנה עכשיו מתווספת לערימת הבעיות, טענה נוספת לפיה מחסור בשינה גורם למתח וסטרס מוגבר.

חוקרים מאוניברסיטת ברקלי ערכו מחקר בו בדקו כיצד שינה גרועה או חוסר שינה, משפיעים על מצב נפשי. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת המדעי Nature Human Behaviour.

החוקרים עקבו אחר גלי המוח של 18 בני אדם באמצעות בדיקות שינה ומכשירי MRI. הם נתנו לנבדקים לצפות בקטעי וידאו מלאי רגש וזאת בשתי פעמים שונות. הראשונה לאחר שנת לילה טובה, והשניה לאחר לילה ללא שינה.

לאחר הצפייה בסרטונים התבקשו למלא שאלונים, בהם העריכו את רמות הלחץ שלהם. ללא ספק גילו החוקרים כי קליפת המוח הקדם מצחית, זו שמסייעת להקלה במקרי חרדות, לא תפקדה כרגיל כאשר היו ללא שינה. בנוסף, במרכזי הרגש הפנימיים יותר של המוח, נצפתה פעילות יתר, שגם היא אינה תורמת לרוגע.

החוקרים לא הסתפקו במחקר שהחל עם 18 האנשים והחליטו לשכפל אותו על 30 אנשים נוספים בשנות ה-20 עד 40 לחייהם, והתוצאות היו זהות.

בהמשך בדקו עוד קרוב ל – 300 בני אדם בדרכים שונות וגילו ששינה משפיעה באופן ברור על מצב הלחץ של בני האדם.

עוד הוסיפו כי שינה גרועה יכולה להעלות רמות לחץ ב- 30%.

פרופסור מתיו ווקר, אחד מעורכי המחקר, אמר כי החוקרים הצליחו לזהות "פונקציה חדשה של שינה עמוקה, כזו שמפחיתה חרדה בין לילה על ידי ארגון מחדש של קשרים במוח. זה כמעט כאילו המוח כבד מדי על דוושת ההאצה הרגשית ובלי מספיק בלמים, כאשר יש חסר בשינה" עוד הוא אומר: "אין די בשינה גרועה כדי להעצים את רמות החרדה, ולהיפך, ששינה עמוקה מסייעת להפחתת מתח שכזה. אנשים עם הפרעות חרדה מדווחים באופן שגרתי על שינה לא סדירה, אך לעיתים רחוקות נחשב שיפור בשינה כהמלצה קלינית להפחתת חרדה".

פחות משש שעות שינה בלילה יכולות להגביר סכנת מוות לאנשים שסובלים ממחלות כרוניות. ובכלל, מבוגרים צריכים לישון בין שבע לתשע שעות בלילה.

 

 

נדודי שינה חוסר שינה מתח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד